We denken misschien wel dat we genoeg water drinken, maar dat valt eigenlijk best tegen. Slechts een op de vijftien mensen drinkt de minimum hoeveelheid van zeven frisdrankglazen per dag. "En dat is best vreemd als je weet hoe belangrijk water voor je is", weet Stephan Bakker van het Universitair Medisch Centrum Groningen.

Volgens een watertest van zorgverzekeraar Menzis komen veruit de meeste mensen niet verder dan vijf standaardglazen water per dag van 0,2 liter: structureel twee glazen te weinig. Terwijl de helft van de mensen wel denkt voldoende te drinken. Hoe dat kan dat we zo weinig water nuttigen? Uit onderzoek van de zorgverzekeraar onder tienduizend mensen blijkt: we vergeten het gewoon. En dat terwijl voldoende water drinken heel belangrijk is.

Klachten

Want dat water drinken belangrijk is, staat vast. De lijst met potentiële klachten door gebrek aan water is lang. "Slapeloosheid, vermoeidheid of hoofdpijn. Die klachten kunnen allemaal gerelateerd zijn aan het drinken van te weinig water", zegt Stephan Bakker die zich als nefroloog van het UMCG heeft gespecialiseerd in nieren. Te weinig drinken zorgt ook voor een verhoogde kans op een blaasontsteking, nierstenen, spierzwakte en ga zo maar door. 

Water is volgens Bakker dus van levensbelang om goed te kunnen functioneren. Hijzelf drinkt standaard elke ochtend twee glazen water als hij opstaat. En als hij op het werk komt na het fietsen, nog eens twee glazen. "Door dat soort vaste patronen, vergeet je minder snel een glas te nemen." Ook een kan water op je bureau of standaard water bij het eten drinken, kan helpen. "Dan kom je al een heel eind." 

Vergeten om te drinken

  • Het Voedingscentrum adviseert om ten minste 1,5 liter water te drinken. Twee liter water op een dag is nog beter. Dat zijn 7 tot 10 glazen op een dag.
  • Toch drinkt maar 15 procent van de mensen genoeg water, volgens uit het onderzoek van Menzis. Aan het onderzoek deden 10.000 mensen mee. 
  • 35 procent van de mensen is simpelweg vergeten om voldoende te drinken, 9 procent drinkt te weinig omdat ze te vaak moeten plassen. 
  • Vooral jongeren hebben volgens het onderzoek moeite met onthouden dat ze voldoende moeten drinken. 46 procent geeft aan water drinken te vergeten. 
  • Kraanwater is 30 tot 1.300 maal beter voor het milieu dan flessenwater en alle andere dranken uit de fles, stelt het Voedingscentrum. Dat komt vooral doordat voor kraanwater helemaal geen verpakking nodig is.  

Je hebt water onder meer nodig om afvalstoffen kwijt te raken en de bloedcirculatie op peil te houden. Zodra die wordt bedreigd, geeft je lichaam een seintje: dan heb je dorst. "Een aantal organen is extra gevoelig voor water, zoals je hersenen", zegt Bakker. "Maar hoe ouder je wordt, hoe minder vaak dat dorstgevoel opkomt. Dan moet je er zelf vaker aan denken."

Mineralen

Al het water is gezond, zowel leiding- als bronwater. Toch bestaat er wel 'minder gezond' water: water waar de mineralen uit zijn gehaald, stelt Bakker. "Dat wordt steeds populairder, ook omdat het goed is voor apparaten. Maar juist in 'hard water' zitten belangrijke stoffen die je nodig hebt: calcium, magnesium, beetje natrium, beetje kalium. In gebieden met hard water hebben minder mensen last van hart en vaatziektes." 

Twijfel je of je voldoende water drinkt? Verschillende testen kunnen dan helpen. Hoewel ze niet allemaal even zaligmakend zijn, kunnen ze wel een indicatie geven. Je kan bijvoorbeeld naar je urine kijken: hoe donkerder van kleur hoe meer geconcentreerd die is en hoe meer je dus moet drinken. "En natuurlijk is het hebben van dorst ook een duidelijk signaal", zegt Bakker. 

Vel

Een andere methode is wat minder betrouwbaar, maar wel snel uit te voeren. Neem je hand, pak een stuk vel tussen je duim en wijsvinger en laat dat stuk vel los. Schiet het meteen weer in de juiste plooi, dan is er niks aan de hand. Blijft het vel even rechtop staan, dan kan dat erop duiden dat je te weinig hebt gedronken. Kanttekening: hoe ouder je bent, hoe minder snel het vel meteen terugvalt.