Vezels zijn hartstikke gezond: ze zorgen voor een verzadigd gevoel na het eten, verlagen het risico op zowel darmkanker als hart- en vaatziekten en daarnaast zijn het belangrijke stoffen voor een gezonde spijsvertering. Maar hoe krijg je voldoende vezels binnen?

Het voedingscentrum raadt volwassenen aan om gemiddeld 30 tot 40 gram voedingsvezels per dag te eten. Maar volgens een onderzoek van Health Research Council of New Zealand, dat is gepubliceerd in The Lancet blijkt dat momenteel mensen slechts 20 gram vezels per dag eten. Dat is dus veel te weinig

Uit dit onderzoek blijkt ook dat het risico op diverse ziekten een stuk lager ligt wanneer de dagelijkse inname van voedingsvezels tussen de 25 en 29 gram is. De onderzoekers suggereren dat hogere vezelinnames nog meer voordeel zouden kunnen hebben bij de bescherming tegen onder andere hart- en vaatziekten en diabetes type 2.

Dankzij deze simpele tips krijg je zonder veel moeite ineens veel meer vezels binnen:

1. Schakel over naar volkoren

Dit is een simpele, maar ontzettend nuttige tip. Door in plaats van een normaal brood een volkoren brood te kiezen kun je je vezeliname met een paar grammen verhogen. Dus wanneer je weer naar de supermarkt gaat, kies dan voor volkoren crackers, havermout, peperkoek, pasta of wraps.

2. Voeg extra vezels toe aan je maaltijd

Voeg een handjevol rozijnen of ongezouten noten toe aan je schaaltje yoghurt in de ochtend, gooi wat extra zaden over je salade tussen de middag en meng wat kikkererwten of linzen door de stoofschotel. Het blijft overigens belangrijk om genoeg groenten bij iedere maaltijd te eten, want ook in veel groentesoorten zitten veel vezels.

3. Geen smoothies of sapjes

Hou je van verse groente- of fruitsmoothie en maak je dagelijks gebruik van een sapcentrifuge of blender? Dan moeten we je helaas teleurstellen. Je kunt fruit volgens het Voedingscentrum namelijk veel beter gewoon eten, want des te minder suiker krijg je binnen. Bovendien zitten er minder vitaminen in sapjes dan in gewoon vers fruit. Dit komt doordat bij het persen en blenderen de structuur van het fruit kapot gaat. Daarmee gaat met name vitamine C verloren. Ook zit je er minder snel van vol omdat verse sapjes weinig vezels bevatten.

4. Eet rustig en geconcentreerd

Door onze drukke levens komt het vaak voor dat een maaltijd door de chaos en stress al binnen een happen op is. Dit kan voor spijsverteringsproblemen zorgen, zoals een opgeblazen gevoel of een moeilijke stoelgang. Probeer daarom rustig en geconcentreerd te eten. Ten eerste zit je zo sneller vol en eet je minder maar wel genoeg. Daarnaast kan je lichaam wennen aan de hoeveelheid vezels die je ineens binnenkrijgt en geniet je veel meer van de maaltijd.

Demi Schoenmakers