Inderdaad, superfoods zijn echt niet de enige manier om een gezond lichaam te bereiken. Healthy Fest expert Richard de Leth van OERsterk vindt dat er één specifieke voedingsstof is, waar we meer aandacht aan zouden moeten schenken. En die binnenkrijgen, is helemaal niet zo moeilijk.

Superfoods

Richard de Leth, oprichter van OERsterk, is specialist in gezondheidsmanagement van mens, team en werkvloer. Richard: “In discussies over voeding draait het vaak om koolhydraten, superfoods of calorieën. Experts vliegen elkaar in de haren over details, maar het belangrijkste principe wordt vaak vergeten.” En dat principe is eigenlijk heel simpel: vezels zijn van levensbelang voor een gezond lichaam. De kans is groot dat ook jij niet genoeg vezels binnenkrijgt: uit onderzoek van de Maag Lever Darm Stichting blijkt dat ruim 75% van de bevolking niet de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels binnenkrijgt.

Vezels

Vezels verkleinen de kans op hart- en vaatziekten, diabetes type 2, kanker en overgewicht, blijkt uit een onderzoek in opdracht van de World Health Organization. Ook zorgen ze voor een gezonde stoelgang en een vol gevoel. “Vezels zijn de belangrijkste brandstof voor de bacteriën in je darm, ofwel microbioom", vertelt Richard de Leth. En daar zou je goed voor moeten zorgen, want bewerkte onnatuurlijke voeding brengen het microbioom bijvoorbeeld uit balans en dat kan leiden tot vervelende ziekten en aandoeningen.

Groenten Vrouwen doen er goed aan zo’n 30 gram aan vezels per dag binnen te krijgen, zegt het Voedingscentrum. Voor mannen ligt de hoeveelheid op 40 gram. Hoe krijg je die binnen? Veel vezels zitten in aardappelen, noten, peulvruchten, fruit en groente. Richard: “In groente zit per kilocalorie gemiddeld 8 keer zoveel vezels als in brood. Eet vandaag meer groente: eet bij de lunch een bakje rauwkost of een kop soep en schep bij je avondeten een extra lepel groente op.”

Christa Koeyvoets