We trappen een open deur in als we zeggen: water drinken is gezond. Weet jij hoeveel water je zou moeten drinken? Grote kans dat je nu de aanbevolen hoeveelheid van 1,5 liter water opdreunt. Toch is het ingewikkelder dan dat.

Aanbevolen

Het Voedingscentrum raadt aan elke dag 1,5 tot 2 liter water te drinken, afgewisseld met thee en koffie zonder suiker. Maar... zo simpel is het niet. Amerikaans onderzoek geeft aan dat de hoeveelheid vocht die je nodig hebt, verschilt per persoon en afhangt van factoren als leeftijd, gewicht, wat je eet en wat voor activiteiten je doet. Voor ieder mens is dus een andere hoeveelheid water ideaal. Het kan dus best zo zijn dat je minder nodig hebt, maar natuurlijk bestaat er ook een kans dat je juist meer zou moeten drinken dan 1,5 liter.

Urine-check

Hoe weet je of je genoeg drinkt? Wanneer je urine een lichte tint heeft, dan krijg je genoeg vocht binnen. Een donkerdere kleur kan erop wijzen dat je lichaam water vasthoudt, omdat het dan niet genoeg vocht binnen krijgt. Merk je dat je regelmatig te donkere urine hebt, probeer dan je waterinname te verhogen.

Voordeel op voordeel

Wat doet water met je lichaam? Healthy Fest experts Robbert Boekema en Jelle van den Berg, hoofdtrainers van Wendy’s DISQ club, leggen uit: “Dankzij water zul je minder vocht vasthouden, en dus afvallen.” Volgens het Voedingscentrum zijn er ook genoeg andere voordelen van water. Zo bevat het geen calorieën, tast het je tanden niet aan, schaadt het het milieu niet en is het ook nog eens goedkoop. Het Amerikaanse onderzoek wijst daarnaast uit dat regelmatig te weinig water drinken, kan leiden tot chronische ziekten.

Niet zo’n fan van ‘gewoon’ water drinken? Robbert en Jelle: “Vervang water door groene thee, of maak water lekkerder door er een stukje citroen of gember aan toe te voegen.”

Christa Koeyvoets