Minder snoepen is voor de meeste mensen een belangrijk doel. Maar toch blijkt het lastig te zijn om telkens weer de verleiding te weerstaan. Daar heeft Healthy Fest expert Roel Hermans dé oplossing voor. 

Volgens Roel help je jezelf meer groente en fruit te eten en juist minder te snoepen of te snacken door je huis gezond in te richten. “Dat klinkt misschien een beetje vreemd, maar als je eenmaal door hebt hoe het werkt, heb je een enorme lifehack te pakken”, legt hij uit. 

Herinneren

Roel is gedragspsycholoog en verbonden aan het Voedingscentrum en de Radboud Universiteit in Nijmegen. “Deze tactiek is zo effectief door de eenvoud. Mijn tip is dan ook ‘gezond in het zicht en ongezond uit het zicht’. Ofwel: zet een fruitschaal met verschillende soorten fruit of groente midden op tafel. Zet het dichtbij én in het zicht”, vertelt Roel. “Ten eerste ziet het er door alle felle kleuren prachtig uit, maar het herinnert je er ook aan om meer groente te eten.” 

Snacken

Als je jezelf hebt voorgenomen geen of minder snoep of snacks te eten, dan is het maar beter om deze lekkernijen ook niet in huis te halen. “Wat je niet in huis hebt, kun je namelijk ook niet op eten. Dat is een beetje flauw natuurlijk, maar het werkt wel. Als je het toch in huis hebt, pijnig jezelf dan niet door het ‘gezellig’ op tafel te zetten, maar berg het op in de kast of dichte trommel. 

Verleiding

Door deze verleidelijke eetprikkels uit je zicht te verbannen, gebruik je de ‘zwakte’ van onze hersenen in je voordeel. Onze hersenen kunnen namelijk impulsief reageren op verleidelijke eetprikkels. Dus wat je niet ziet, brengt je ook niet in de verleiding.” 

Demi Schoenmakers