Het is vaak verleidelijk om op het werk snel even een broodje achter je computer te eten of ’s avonds op de bank voor de televisie die wrap naar binnen te werken. Toch kun je volgens Healthy Fest expert Roel Hermans beter de tijd ervoor nemen en juist aandachtig eten. 

Smaak en signalen

“Eet aan tafel, leg je laptop, telefoon of tablet weg en sta stil bij de smaak van het eten en de signalen van het lichaam”, legt Roel uit. Hij is gedragstherapeut en verbonden aan het Voedingscentrum en de Radboud Universiteit in Nijmegen. “Kortom: eet met aandacht.”

Minder eten

Dat is een hele uitdaging met al die drukke werkzaamheden tegenwoordig, maar toch is het heel belangrijk om de tijd de nemen voor je maaltijd. “Want wist je dat langzame eters doorgaans minder eten dan mensen die snel eten? En dat afleiding tijdens het eten ervoor kan zorgen dat je onbewust meer eet dan je je voorgenomen had?” 

Kauwen

Je lichaam heeft er veel baat bij dat je even rustig geniet van je eten en drinken. Goed kauwen op iedere hap is een manier om langzamer en bewuster te eten. “Daag je zelf eens uit om tijdens de avondmaaltijd bijvoorbeeld minstens tien keer op iedere hap te kauwen. Hoe voelt dat?” 

Demi Schoenmakers