Een goed begin is het halve werk. Daarom is het belangrijk om je dag te starten met een stevig en gezond ontbijt en dat kun je héél goed met havermout.

Havermout is een volkoren graanproduct en staat volgens het Voedingscentrum in de Schijf van Vijf. Het is gemaakt van geknipte en geplette haverkorrels. De korrels kunnen eventueel geroosterd worden voor de smaak. Havermout wordt meestal als ontbijt gegeten, maar je zou het ook als tussendoortje kunnen eten of in baksels gebruiken. Er zijn talloze manieren om havermout te eten: als pap, in de yoghurt of kwark, als koekjes of in voorverpakte repen.

Havermout zelf is hartstikke gezond, maar het ligt aan de samenstelling of bereiding van het gerecht dat je eet met havermout ook daadwerkelijk gezond is. Als je havermoutkoekjes maakt en daar heel veel suiker in doet, kan havermout nog zo gezond zijn maar zijn de koekjes uiteindelijk bijna ongezond.

1. Havermout verlaagt je cholesterol 

Cholesterol is een vetachtige stof die je lichaam nodig heeft als bouwstof voor lichaamscellen en hormonen. Kortom: ons lichaam heeft cholesterol nodig om goed te kunnen functioneren. Normaal gesproken maakt het lichaam precies genoeg cholesterol aan, maar onder allerlei omstandigheden kan dit uit balans raken. Maar je kunt er ook teveel van hebben. Dit komt vaak voor bij oudere mensen. Te veel cholesterol is schadelijk. Een te hoog cholesterol vergroot de kans op hart- en vaatziekten. Door een teveel aan cholesterol kunnen je bloedvaten dichtslibben, waardoor bloed er steeds moeilijker doorheen kan stromen.

Volgens onderzoek verlaagt havermout het cholesterolgehalte. De vezels in havermout zijn oplosbaar en nemen in de darmen veel vocht op. Ook binden ze cholesterol, galzouten en vetzuren waardoor ze heel gunstig zijn voor je cholesterolgehalte.

2. Havermout is goed voor je hart

Aangezien het een volkoren product is, helpt havermout het risico op hart- en vaatziekten te verlagen. Dit blijkt uit een studie van de Harvard T.H Chan School of Public Health. Dit komt door de antioxidanten die in havermout zitten. Antioxidanten beschermen je lichaam tegen schade van buitenaf of schadelijke stoffen die bij de stofwisseling ontstaan. Zo kunnen antioxidanten op de lange termijn ziekten als kanker en hart- en vaatziekten voorkomen.

3. Havermout geef je langer een verzadigd gevoel

De vezels in havermout zijn een soort sponsjes, waardoor ze vloeistof absorberen en ze dus meer volume krijgen en het lichaam meer tijd nodig heeft om ze te verteren. Hierdoor heb je en sneller en langer een verzadigd gevoel. Na een ontbijt met havermout duurt het dus langer voordat je weer honger krijgt en eet je over het algemeen ook wat minder.

4. Havermout kan je bloedsuikerspiegel verbeteren

Diabetes type 2 is een veel voorkomende ziekte en wordt gekenmerkt door de aanzienlijk verhoogde bloedsuikers. Het is meestal het gevolg van een verminderde gevoeligheid voor het hormoon insuline. Haver kan volgens Healthline helpen om de bloedsuikerspiegel te verlagen. Als je regelmatig havermout eet, kan het uiteindelijk zelfs helpen de insulinegevoeligheid te verbeteren en de bloedsuikerspiegel stabiliseren. 

Havermout saai? Nee joh, er zijn genoeg manieren om havermout te eten. Zo kun je met Quaker havermout heel makkelijk zelf heerlijke muffins of ontbijtkoekjes maken. Of gooi wat havermout in de blender voor een gezonde smoothie. Ook op Healthy Fest kon je dankzij Quaker in de Breakfast Bar genieten van de lekkerste recepten met havermout. Wij probeerden het alvast uit:

De recepten