De 32-jarige Charlotte deelt op haar website regelmatig voedzame recepten en haar favoriete hotspots. Ook houdt ze een blog bij: “Vanuit mijn keuken vertel ik jullie mijn verhaal. Ik deel mijn ups en downs met jullie, maar geef jullie vooral kennis”.

Charlotte is niet zo van de tussendoortjes: “Mijn energiesysteem werkt het beste op 3 maaltijden per dag, dus dat is dan ook meestal mijn basis”. Elke dag eet ze veel groenten, maar wel altijd gevarieerd. Lees hier meer over Charlotte.

Maandag

“Ik hou van simpel, maar wel voedzaam eten dat mij energie geeft. Zo start ik deze maandagochtend met een smoothie van: 1 avocado, 2 handjes bevroren mangostukjes, 1 hand spinazie, 1 eetlepel green juice, 1 rijpe banaan en 200-300 ml kokoswater. Ik ben niet van de tussendoortjes. Mijn energiesysteem werkt het beste op 3 maaltijden per dag, dus dat is dan ook meestal mijn basis. Tussen de middag eet ik een groenteomelet met zoete aardappel, 300 gram groenten en wat plakjes zalm. ’s Avonds eet ik een heerlijke vegetarische pasta bolognaise!”

Dinsdag

“Dinsdag startte ik met een simpel bakje havermout, aangemaakt met plantaardige melk. Ik voegde er nog wat blauwe bessen, aardbeien, frambozen en kaneel aan toe. Voor op werk maak ik een maaltijdsalade met quinoa en gamba’s. Omdat ik laat thuis ben ga ik voor het gemak voor een snelle curry met restjes groenten die ik nog heb.”

Woensdag

“Elke ochtend start ik met 2 glazen water. Nu neem ik ook een rijpe banaan en ga ik vroeg sporten. Na het sporten geniet ik van een bakje magere kwark met granola en stukjes kiwi. Tussen de middag ga ik voor 5 rijstwafels, belegd met avocado, veel plakjes kip of zal, 2 gekookte eieren, kiemen en plakjes radijs. Daarnaast eet ik 200 gram wortels, ½ komkommer en 2 tomaten. Ik ben laat thuis, koop een Magioni groente pizza die al belegd is en zo de ovn in kan. Vandaag heb ik rond 21:00 trek, dus maak ik een Orangefit proteineshake met daarnaast 2 blokjes pure chocola.”

Donderdag

“Ik start de dag bij Moak Pancakes, waar mijn vriend zijn nieuwe vegan pancakes lanceert. ’s Middags zit ik nog aardig vol, dus ga ik voor een lichte salade met kip en stukjes mango (mijn favoriet!). ’s Avonds maak ik zoete aardappel frietjes, met veel broccoli, doperwtjes en worteltjes en een stuk zalm. Bij de thee neem ik twee stukjes chocola.”

Vrijdag

“Ik ga sporten en start met een shake van Orangefit, havermelk, havermout, pindakaas, banaan, mango en kaneel. Tussen de middag eet ik een geitenkaassalade buiten de deur, met een sapje van appel, citroen en bleekselderij. Ik plof neer na een lange dag. Vrijdag hebben we meestal hapjes. Je kent het wel: een stokbroodje, kippenpootjes, gehaktballetjes, brie, wortels, komkommerplakjes, paprikareepjes, blokjes kaas en een goed glas rode wijn. Ik sluit af met een halve bak Ben & Jerry’s :D.”

Zaterdag

“Ik word vandaag verwend door mijn vriend die speltpannenkoeken (recept vind je hier) maakt en die vul ik met wat magere kwark, appel en rozijnen met kaneel. Tussen de middag eet ik 4 rijstwafels met mijn eigengemaakte kipsalade en daarnaast een groot bord rauwkost. In de avond maak ik een simpele carpacciosalade. Ik eindig met een perenijsje, wat inmiddels een serieuze verslaving wordt, haha!”

Zondag

“Ik start de dag met 4 rijstwafels met pindakaas, banaan, appel en blauwe bessen. Daarnaast een Orangefit eiwitshake. Tussen de middag ben ik uit lunchen en geniet ik van een clubsandwich met zalm en patatjes. ‘s Avonds maak ik een groenteomelet met allemaal restjes. En tenslotte een decafé latte met havermelk en een scheutje honing als toetje!"

Reactie van Astrid Postma-Smeets, expert in voeding en gezondheid bij het Voedingscentrum:

“Heel goed dat Charlotte elke dag groenten eet en dan ook nog eens op meerdere momenten op een dag! Restjes groenten kunnen inderdaad heel makkelijk in een omelet of curry, zo hoef je niets weg te gooien. Mijn tip voor Charlotte is om toch wat vaker voor volkorenbrood te kiezen in plaats van rijstwafels, omdat in volkorenbrood meer eiwitten, vezels, ijzer en jodium zit. En als een smoothie niet genoeg vult, kan het helpen om groenten of fruit te eten in plaats van te drinken. Doordat je langer kauwt, raak je meer verzadigd.”