In de rubriek ‘Het eetdagboek van…’ komt iedere week een foodblogger aan bod die vertelt over wat hij of zij de afgelopen week allemaal heeft gegeten. Deze week is Daisy Oppelaar van ‘I love health’ aan de beurt. 

Daisy wordt ontzettend blij van gezond eten en sporten. Dit deelt zij op de blog 'I Love Health'. “Maar ik ben zeker geen gekke health freak hoor. Ik geloof in balans: 80% gezond en 20% ‘gezondigen’. Dat is het beste!” Deze week was de verdeling iets anders, maar dat is af en toe niet erg.

Terwijl ze het eetdagboek voor Healthy Fest bijhoudt, is ze een weekendje weg met haar vriend. In het Franse Biarritz heeft ze niet opgelet of ze ‘wel of niet gezond’ eet. “Thuis drink ik bijvoorbeeld hooguit 2 glazen wijn per week. Nu elke dag”, legt Daisy uit. “Maar na zo’n weekendje kan ik ook echt weer zin hebben in mijn eigen groene smoothie en eet ik minder brood en geen vlees.”

Maandag

“Ik start de week met een bakje sojayoghurt met glutenvrije muesli, aardbeien en stukjes mango en kiwi. Als topping strooi ik er nog wat chiazaadjes over. Hier drink ik ook nog een kop kruidenthee bij. Eenmaal bij de Vondelgym drink ik samen met een vriendinnetje een havermelk cappuccino. Ook na het sporten sluiten we af met een havermelk cappuccino. Daarna heb ik met een andere vriendin afgesproken bij Coffee & Coconuts, waar ik lunch met een roerei met avocado, feta en olijven op zuurdesembrood. Ook bestel ik een green juice en een haver cappuccino. ’s Avonds maak ik zelf een courgette soep en eet ik nog een linzensalade met veel groenten, rauwkost en geitenkaas. Over de hele dag verspreid drink ik veel water en een paar koppen thee.”

Dinsdag

“Ik ontbijt vandaag met een groene smoothie gemaakt van spinazie, bevroren avocadostukjes, blauwe bessen, (vega) proteïnepoeder, lijnzaad, een schep soja yoghurt en water. Hier krijg je lekker veel energie van! Tussendoor drink ik een havermelk cappuccino en eet ik een halve appel. Ik lunch thuis met een vriendin met 2 volkoren broodjes met veel pitjes. Eentje beleg ik met zalm, hüttenkäse en komkommer. De ander eet ik met kaas, avocado en komkommer. Hier drink ik een cappuccino bij. Halverwege de middag krijg ik weer trek en eet ik een beetje van de linzensalade die over was van gisteravond. ’s Avonds staat een vegetarische poké bowl op het menu van bulgur, omelet, edamame, wortel, komkommer, wakame, nori, mango en sojasaus. Altijd lekker!”

Woensdag

“Ook vandaag ontbijt ik met sojayoghurt met fruit en glutenvrije muesli en wat lijnzaad en drink ik een grote kop thee. Mijn moeder komt vandaag op visite. Geen bezoek aan Amsterdam zonder appeltaartje, zegt mijn moeder altijd. Dus we delen samen stuk. Ondertussen geniet ik van een kopje havermelk cappuccino. Daarna ga ik door naar het kantoor, waar ik snel even lunch met 4 rijstwafels, belegd met een mix van geitenkaas, komkommer, tomaat, avocado en hummus. Ik eet er trouwens ook eentje met pindakaas. De vriezer ligt vol met flesjes slowjuice, dus daar laat ik er eentje van ontdooien. Verder snack ik nog een rijstwafel met hummus en appel. ’s Avonds maak ik verse tomatensoep en eet daarbij een salade met geitenkaas.”  

Donderdag

“Opnieuw begin ik de dag met wat sojayoghurt. Dit keer eet ik het met een banaan, wat aardbeien en de zelfgemaakte granola van Jet van Nieuwkerk. Enkele uren later lunch ik met een tosti van glutenvrij brood met geitenkaas, avocado en spinazie. Tussendoor pak ik een paar walnoten en een appel. Samen met mijn vriend ga ik een weekendje naar Biarritz in Frankrijk. De gezonde eetgewoontes zullen een beetje overboord gaan, maar dat geeft niks. It’s all about balance. We eten al vroeg een kom courgettesoep op Schiphol en drinken daar een glas witte wijn bij om de minitrip feestelijk in te luiden. Als we eenmaal zijn aangekomen in Bordeaux hebben we weer honger, dus we bestellen in de hotelbar een kaasplankje en drinken daar een glas rode wijn bij. Vive la France!”

Vrijdag

“Het ontbijt in ons hotel is niet veel soeps, gewoon het standaard ontbijtbuffet met saai eten. Ik ga uiteindelijk voor wat yoghurt met muesli en snij er wat vers fruit bij. Net als thuis eigenlijk. De nectarines hier zijn wel echt mega lekker. Zo eet je ze niet in Nederland! Helaas smaakt de cappuccino minder goed door de laag cacao en chocolademelk. Ik laat ‘m staan. Ik neem als toetje nog een crêpe. Inmiddels zijn we aangekomen in Biarritz. We gaan uitgebreid lunchen bij een leuke strandtent. We delen 4 voorgerechten: burrata, ceviche, pita en hummus en een salade met geitenkaas. Heerlijk allemaal! Ik drink tijdens de lunch 2 glazen witte wijn. Omdat we nog lang vol zitten van de lunch, eten we laat. Dat is niet erg, want in Frankrijk dineren ze allemaal erg laat. We eten bij een typische Franse bistro. Vooraf delen we Franse kaas met wat brood en een chutney. Als hoofdgerecht delen we vis en steak tartare. Uiteraard met Franse frietjes. Ik eet weinig van de steak, vooral van de vis.” 

Zaterdag

“Dit keer ontbijten we bij Bali Bowls in Biarritz. Als echte Bali lover was dit natuurlijk een inkoppertje. Mijn vriend en ik hebben allebei voor een acai bowl gekozen met vers fruit. Hier drink ik een havermelk cappuccino bij. Zoals je al wel kunt lezen, drink ik zo min mogelijk koemelk. Dus ik ben blij dat ik ‘m ook hier met havermelk kan bestellen. We hebben een leuk tentje gevonden voor de lunch. Ik start met een voorgerechtje van een soort Franse hüttenkäse (maar dan specialer) met wat brood en als hoofdgerecht neem ik een tonijnsteak. Aan het eind van de middag drink ik een Moscow Mule cocktail aan het strand. Genieten hoor! Ook al zijn we in Frankrijk, vanavond eten we Italiaans. Dat is toch echt mijn favoriete keuken. Vooraf delen we burrata en carpaccio met wat brood en als hoofdgerecht heb ik een risotto met garnalen. Daar drink ik 2 glazen rode wijn bij. Heerlijk gegeten.”

Zondag

Op de laatste dag van de trip ontbijten we bij een Amerikaans tentje. Ik neem de blueberry pancakes en weer een havercappuccino, maar die laat ik staan want hij is helemaal niet lekker. Zonde! Niet veel later gaan we alweer lunchen. Aan het strand bestellen we een plateau met Franse kaasjes en hammetjes, brood en een soort bruschetta’s maar dan op z’n Frans. Hier drink ik een heerlijk glas Sancerre bij. Omdat we tijdens etenstijd vliegen, dineren we al vroeg. Heel veel honger heb ik nog niet, dus ik neem een caesarsalade. Op het vliegveld was de keuze ook beperkt, dus eet ik een ontbijtyoghurtje met fruit en drink ik een kop thee. Gedurende de dag drink ik trouwens veel water. Heel veel water eigenlijk. 

Reactie van Astrid Postma-Smeet, expert in voeding en gezondheid bij het Voedingscentrum:

“Elke dag beginnen met fruit in je ontbijt zoals Daisy, is een hele goede manier om in ieder geval 1 portie fruit per dag binnen te krijgen. Ook wordt een ontbijt nog voedzamer door er zaden, pitten of noten aan toe te voegen. Daisy schrijft dat ze zo min mogelijk koemelk drinkt en ik vraag me af waarom. Ze eet wel kaas en daar zitten natuurlijk dezelfde voedingsstoffen in. In zachte kazen zit ook lactose en de eiwitten in geitenkaas lijken heel erg op die eiwitten in kaas gemaakt van koeienmelk. Voor het maken van kaas zijn veel liters melk nodig en het kost extra energie.

*Mijn tip voor Daisy is dus vooral een duurzame tip: minder kaas is duurzamer en bedenk dat je havermelk een bewerkte vorm van havermout is. “