In de rubriek ‘Het eetdagboek van…’ komt iedere week een foodblogger aan bod die vertelt over wat hij of zij de afgelopen week allemaal heeft gegeten. Deze week is het de beurt aan Linda Peek van 'Lekker Eten met Linda!

Linda Peek (44) van Lekker eten met Linda woont samen met haar man, dochter van 13 en zoon van 11 in de Meern. Ze houdt van lekkere, makkelijke en snelle recepten. Haar doel is om het plezier in de keuken terug te brengen en te laten zien dat gezond eten en lekker koken echt niet zo moeilijk is. Ze deelt dit op haar blog

Maandag

De ochtend start ik met yoghurt, een halve appel en twee eetlepels muesli. Zo houd ik het lekker lang vol. Mijn lunch bestaat uit 2 volkoren boterhammen, kipfilet, tomaat en sla. Ik ben dol op groente en probeer dit doordeweeks altijd aan de maaltijd toe te voegen. Tussendoor neem ik bewust nog wat rauwkost aangezien ik die avond niet thuis eet. Met vriendinnen heb ik afgesproken op de Parade. Daar eet ik een heerlijke kip tandoori, niet met rijst maar in een wrap. Deze onverwachte combinatie smaakte verrassend goed.

Dinsdag

Na de rosé van de maandag, doe ik het vandaag rustig aan. Ik ontbijt weer met yoghurt, muesli en dit keer een kleine banaantje. De kinderen zijn met opa en oma op vakantie en ik heb even tijd voor mezelf. (het is bij ons nog zomervakantie). Ik heb een rustig dagje achter de pc. Ik neem even de tijd voor mijn lunch van roggebrood met hummus, rucola en tomaat in de tuin. Dinsdag is onze vaste vega dag. Meestal probeer ik dan een nieuw recept te verzinnen. Dat lukt deze week niet want we zijn druk aan het klussen en ’s avonds zet ik dan ook een snel wokgerecht met bami, veel wokgroenten en een gebakken ei op tafel. 

Woensdag

De yoghurt is vandaag vervangen door kwark. Ik ben vroeg op omdat ik op woensdag altijd sport. De les was vrij intensief. Op deze dag kies ik altijd bewust voor een lunch met eieren, anders blijf ik eten. Ik duik de koelkast in en vind daar nog een half bakje champignons. Ik kluts twee eieren los met een theelepeltje curry pasta en voeg een mini blikje bonen toe. Dit combineer ik met twee rijstwafels met smeerkaas. In de avond kook ik wederom niet. We hebben iets te vieren! Mijn man en ik zijn 23 jaar samen en gaan uiteten bij een nieuw visrestaurant. Het voorafje is een schaal met oesters. Daarna komt een combinatie van Fruits de mer plate en diverse soorten gebakken vis en schaaldieren van de bakplaat. Wat een zaligheid! Tot slot besluiten we spontaan een terrasje te pakken in de stad, want de kinderen zijn toch niet thuis.

Donderdag

Het idee was om vroeg te starten, maar ik slaap door de wekker heen. Mijn ontbijt is laat in de ochtend met brood. Vaak krijg ik van brood snel trek en dat is nu ook het geval. In de middag maak ik een lunch voor twee dagen met een blik linzen, een krimp bieten, tonijn uit blik en verse kruiden. Einde middag zijn de kids weer thuis (gelukkig) en eten we Mexicaans omdat ze daar zo van houden. Tegenwoordig heeft elke supermarkt verspakketten. Dit vind ik ideaal als ik even niet weet wat ik moet koken. Ja, als foodblogger heb ik ook dít soort dagen. Op het menu staan Mexicaanse burrito’s met een extra salade.

Vrijdag

Tja, er staat wederom yoghurt met muesli en fruit op het programma. De lunch had ik gisteren al klaargemaakt. De dressing is dit keer Aziatisch met lichte sojasaus, gembersiroop en sesamolie. Zo heb ik minder het idee dat ik twee dagen hetzelfde eet. Met vrienden hebben wij afgesproken om bij ons in de tuin lekker te borrelen en te eten. Ze namen een salade en verse oesters mee. Ik maakte nog een plaattaart met rauwe ham. Rond 23:00 uur kregen we weer trek en ben ik de kast in gedoken om borrelnoten met chips te zoeken. Het was weer een top avondje!

View this post on Instagram

COUSCOUS SALADE ~ Nu de kids vrij zijn, maak ik het mezelf makkelijk bij het avondeten. Zo ben ik dol op couscous. Terwijl dit graantje welt, maakt je de rest klaar. Binnen 20 minuten zit je aan tafel. De groene asperges, rucola, feta en de dressing met citroen en munt maken deze salade lekker zomers. Ik houd erg van dit soort maaltijden die in de basis heel eenvoudig zijn. Los van de dressing heb je slechts 5 ingrediënten nodig. Wil je het recept hebben? Klik op de link in de bio of check de site https://www.lekkeretenmetlinda.nl/couscous-met-groene-asperges-rucola-en-feta/ #maaltijdsalade #makkelijkemaaltijd #campingfood #vakantie #salade #couscous #lekkermakkelijk #watetenwevandaag #wewv #zomer

A post shared by Lekker eten met Linda (@lekkeretenmetlinda) on

Zaterdag

In het weekend zet ik mijn yoghurt aan de kant en dan ontbijt ik met brood. Het liefst smeer ik er roomboter en een dikke laag pindakaas op. Ik ben verstandig en kies voor smeerkaas. De lunch bestaat uit yoghurt, want het is warm en ik heb niet zoveel trek. De buren zijn terug van vakantie en hebben ons uitgenodigd voor een bbq. We hadden al zelfgemaakte saté uit de vriezer gehaald, die we meenemen. Verder eet ik nog verschillende salades, hamburger en een stukje sparerib. Wat is het toch heerlijk om in de tuin te eten.

Zondag

De zondag neem ik altijd een ei. Normaal eten we uitgebreid met zijn vieren met broodjes uit de oven. Dit lukte niet want de mannen vertrokken om 7:30 uur al voor een voetbaltoernooi. Natuurlijk kook ik wel eitjes voor mezelf en mijn dochter. Ook kook ik in de ochtend alvast krieltjes en grill ik paprika’s voor de avond. Mijn lunch sla ik over en in de middag schuif ik aan bij een kinderverjaardag. Daar krijg ik een paar lekkere hapjes. Rond etenstijd zijn we weer thuis en draai ik binnen 10 minuten een koude aardappelsalade in elkaar met een biefstukje. Een prima maaltijdje voor de zondag!"

Reactie van Astrid Postma-Smeet, expert in voeding en gezondheid bij het Voedingscentrum:

"Yoghurt of kwark als ontbijt heeft als voordeel dat je er eindeloos mee kunt variëren. Je kunt het zo groot of zo licht maken als je nodig hebt. Heel goed om te horen dat Linda een vaste vega dag in de week heeft en altijd groenten bij haar lunch neemt. Aan de weekenddagen uit haar dagboek zie ik dat Linda goed is in vooruit plannen. Mijn tip komt deze keer dus uit de dagboeken zelf: zorg dat je voor drukke momenten iets in de vriezer klaar hebt liggen of maak in de ochtend alvast het avondeten als je weet dat je die middag op pad gaat."