In de rubriek ‘Het eetdagboek van…’ komt iedere week een foodblogger aan bod die vertelt over wat hij of zij de afgelopen week allemaal heeft gegeten. Deze week is Jennifer van ‘Voedzaam & Snel’ aan de beurt.

Jennifer runt met haar vriend Sven de blog ‘Voedzaam & Snel’. Hierop delen zij gezonde recepten die makkelijk en snel te bereiden zijn. Van groene smoothie en lekker dessert tot smakelijke salade en voedzaam hoofdgerecht. Daarnaast schreven Jennifer en Sven verschillende boeken over voeding en specialiseren ze zich in foodfotografie- en styling.  

Maandag

“Vandaag ga ik naar kantoor. Naast Voedzaam & Snel werk ik ook bij Big Green Egg. We ontbijten met zijn drieën: Sven, ik en Ella, onze tweejarige dochter. Sven en ik delen een appel. Ik eet die met volle yoghurt, havermout, walnoten en een paar frambozen. Ella eet volle yoghurt met een banaan, havermout en frambozen. Havermout noemt ze steeds hagelslag en die wil ze het liefst droog opsnoepen, haha! Sven eet de appel met kefir, havermout en walnoten. Ik vind kefir niet zo lekker.

De lunch pak ik in: spinazie, sla-melange, een zakje rauwkost met Amsterdamse uitjes, olijven en zachte geitenkaas. Als tussendoortje een banaan en nog wat frambozen. Op kantoor verfraai ik mijn salade met eetbare bloemen uit de saladetuin en een dressing van extra vergine olijfolie, grove mosterd en een spicy kruidenmelange.  

‘s Avonds staat er een triathlon training op het programma. We eten een makkelijke maaltijd: volkoren pasta met gerookte zalm, een restje boursin en zure room, courgette en cashewnoten. Normaal doe ik er pijnboompitjes bij, maar die waren op.”  

Dinsdag

“Het is een bijzondere dag. Sven heeft een fotoshoot voor een bijzonder boek-project en ik ben model! We ontbijten met ons standaard recept: volle yoghurt met appel/banaan, havermout en walnoten. Voordat ik naar de set ga, breng ik Ella naar mijn moeder. De lunch bestaat uit mee-eten op de set: een paar stukjes versgebakken pizza van de chef op de Big Green Egg en een appel van de boomgaard waar de fotoshoot plaatsvindt.

‘s Avonds eten we bij mijn moeder. Ze heeft noodles met wortel gemaakt van Hello Fresh, gecombineerd met worst van de barbecue en een rollade uit de vriezer. Als toetje eten we heerlijk sappige watermeloen.”

Woensdag

“Meestal is woensdag onze kookdag, waarop we nieuwe recepten bedenken, koken en fotograferen voor op onze website. Maar vandaag gaan we een paar uurtjes naar de sauna. We zijn behoorlijk toe aan een beetje ontspanning! Onze woonkamer ligt overhoop en de keuken bestaat op dit moment uit slechts een losse oven met vier gaspitten en een vaatwasser. That’s it. We zitten in een mega verbouwing en ik kan niet wachten tot ik straks eindelijk in een mooie nieuwe keuken sta te kokerellen! 

Het ontbijt is standaard: een halve appel met volle yoghurt, een paar walnoten en havermout. Onderweg naar de sauna heb ik al best weer trek. De kofferbak ligt vol met appels uit de boomgaard, dus daar neem ik er eentje van. We lunchen in de sauna, waar ik kies voor zuurdesembrood met carpaccio en truffelmayonaise. Er ligt tortillachips naast en die eet ik ook op. 

Onderweg naar huis heb ik weer veel trek en neem ik nóg een appel. Voor het avondeten maak ik aardappeltjes met knoflook en verse tijm uit de oven. Ik leuk het geheel op met gegrilde venkel en gele paprika met vadouvan kruidenmix. Dat smaakt goed! ‘s Avonds eten we een paar stukjes Italiaanse bergkaas bij een aflevering Mindhunter op Netflix. Ook nemen we een stukje l’Atelier chocolade.”

Donderdag

“Vandaag werk ik weer op kantoor. Ik ga op de wielrenfiets en vertrek met een lege maag. Op kantoor aangekomen eet ik twee kleine volkoren boterhammen met kruidenkaas. Voor de lunch knip ik drie soorten sla uit de kantoortuin en die combineer ik met kikkererwten, een beetje geitenkaas en biologische gele paprika. Een beetje extra vergine olijfolie, zeezout en een spicy kruidenmix erbij en klaar is kees. Ik snoep een chocolade bonbon van onze Zwitserse distributeur. Vlak voordat ik weer op de wielrenfiets spring voor de tocht naar huis, eet ik een volkoren wrap met hummus. 

We eten ‘s avonds bij mijn vader en stiefmoeder. Er staat kip pilav op het menu met bulgur. We noemen het ‘kippieloveeee’. Later op de avond drinken we een blond biertje met pittige rijstzoutjes en een beetje chips bij een potje Klaverjassen.”

Vrijdag 

“Vrijdag is een relaxte dag. Ik doe het één en ander in het huishouden en haal boodschappen. Daarna neem ik Ella gezellig mee naar een paar schommels die met touwen in hoge bomen zijn bevestigd. Als ontbijt maak ik breakfast burrito’s: een omelet met tomaatjes, avocado en zure room. Als lunch eten we volkorenbrood met pompoenhummus en geitenkaas met honing. En een cracker met pure hagelslag. Tussendoor eten we een appel van de boomgaard.

‘s Avonds maak ik een zoete aardappel-kokossoep. De pijnboompitten in ons recept laat ik achterwege, maar ik voeg een swirl extra vergine olijfolie toe. Ook eten we er een zuurdesem stokbroodje bij met aioli. Tijdens mijn zwangerschap had ik een zwak voor aioli en ik denk dat dat de reden is dat Ella dit (en knoflook in het algemeen) erg lekker vindt." 

Zaterdag 

“Weekend! Dat betekent broodjes uit de oven. Sven maakt er scrambled eggs bij naar een recept van Jamie Oliver. Ella is dol op geitenkaas en hummus op haar broodje en daarna .. chocoladepasta. Ik neem zelf ook een half broodje met chocoladepasta. Als lunch eten we volkoren wraps. Ik eet er twee met pikante Griekse fetasalade, salademix met andijvie, wortel, witte kool, biologische trostomaatjes en koriander. Super lekker. Ella eet haar wrap met pompoenhummus, de salademix en een paar losse doormidden gesneden trostomaatjes. 

Tussen de middag, als Ella slaapt, werk ik nog even achter de computer. Ik mag een hele leuke winactie live zetten op Instagram. Nog even wat stories publiceren en dan is Ella alweer wakker. Het is heerlijk weer dus we gaan naar het zwembad! Tante Maxime gaat mee. Sven blijft thuis om te klussen. Bij het zwembad eten we weer een appel (ik eet liever een week meer appels dan dat ik goed eten weggooi, maar dit is dus niet de standaard hoeveelheid die we normaal gesproken eten).

Ook eten we een paar volkoren digestive kaakjes. ‘s Avonds maak ik een lekkere volkoren lasagne (met 6 bladen) met courgette, tomatenblokjes, wild gevangen roze zalm (MSC, uit blik) verse bieslook, baharat kruiden, geitenkaas en nog wat geraspte kaas voor bovenop. We nemen er een toetje bij. Voor Ella heb ik een klein bakje Paula vla en Sven en ik eten een schaaltje volle yoghurt met extra pure hagelslag.” 

Zondag

“Vandaag heb ik een triathlonwedstrijd! De wekker gaat vroeg en ik maak voor ons drieën havermoutpap met appel, banaan, rozijnen en kaneel. Ik neem nog een banaan mee voor vlak voor de start en 2 volkoren boterhammen met boerenkaas en parmaham. Ook pak ik 3 wortels in voor na de wedstrijd. Sven en Ella komen me aanmoedigen en mijn vader doet ook mee. Ik heb niet heel veel getraind, maar de wedstrijd gaat goed en ik geniet ervan! Volgend jaar, als ons huisje af is, ga ik vaker trainen en aan meer wedstrijden meedoen. Want dit gevoel vind ik heerlijk!

Na de finish eet ik drie stukjes sinaasappel en ik drink water en een bekertje met een soort van dunne siroop. Dit staat allemaal bij de finish. Nadat we zijn omgekleed eet ik mijn boterhammen en samen met mijn vader proosten we op de wedstrijd met een biertje. Dit is traditie bij deze jaarlijkse wedstrijd - niet echt gezond maar wel lekker. Eenmaal thuis eet ik nog twee crackers met eiersalade, want ik heb razende honger!

Ik ga nog even werken en neem een kopje koffie en een chocolate chip cookie. Daarna heb ik totaal geen zin meer om te koken. Gelukkig maakt Sven een gezonde maaltijd: een quiche met gehakt en aspergetips. We gaan bijtijds naar bed. Er staat weer een drukke week voor de deur!”

Op de Instagram van Voedzaam&Snel vind je nog meer mooie foto's en recepten van het creatieve stel.

Reactie van Astrid Postma-Smeet, expert in voeding en gezondheid bij het Voedingscentrum:

"In het eetdagboek van Jennifer is duidelijk zichtbaar dat ze redelijk veel regelmaat heeft in haar eetpatroon. Dat maakt het vaak makkelijker om gezonde keuzes te maken, want als je altijd ontbijt met zuivel, havermout, fruit en noten, hoef je daar niet meer over na te denken.

Grappig om te lezen dat Jennifer veel knoflook heeft gegeten tijdens haar zwangerschap en nu ziet dat haar dochter Ella van knoflook houdt. Tijdens de zwangerschap komen de smaken van de voeding die je als moeder eet in het vruchtwater. Zo leert je kind al tijdens de zwangerschap kennismaken met allerlei smaken. Omdat je kind de smaak van bijvoorbeeld knoflook herkent uit de periode in de baarmoeder, is de kans groter dat je kind die bepaalde smaak na de geboorte lekker gaat vinden.

Mijn tip voor Jennifer: appels kun je een paar weken bewaren in de koelkast. Heb je echt een grote oogst? Maak er dan appelmoes of yoghurt-appemoesijsjes van en bewaar deze in de vriezer. Dan kun je nog maanden genieten van de appels, maar heb je wat meer ruimte voor variatie op de fruitschaal."

Fotocredits: Sven ter Heide | Josua Rood

Bekijk ook:

Paula Vaarkamp / Healthy Fest