In de rubriek ‘Het eetdagboek van..’ komt iedere week een foodblogger aan bod die vertelt over wat hij of zij de afgelopen week heeft gegeten. Deze week is het de beurt aan Sharon Numan (33) van ‘Voedzo’ aan de beurt.

Sharon schrijft al sinds 2010 over haar zoektocht naar goed en gezond eten op haar blog. Ze kookt graag voor haar man en drie kinderen (7, 5 en 2 jaar). De gehele week is ze bezig met gerechten die op het weekmenu komen te staan. “Nu het herfst is, ben ik weer wat meer met aardappel, pompoen en champignons bezig. Ik werk vrij projectmatig, dus soms komt er dan één soort maaltijd een aantal keren langs. Mijn kinderen roepen soms: ‘Alwéér aardappelschotel?’ Maar gelukkig keuren ze het uiteindelijk altijd goed.”

Maandag

“Ik breng de kids naar school en begin daarna in alle rust aan mijn ontbijt. Geroosterd brood met groene pesto, tomaat, mozzarella en basilicum. Ik bedenk nieuwe recepten voor de komende weken en bestel de boodschappen. Voor de lunch haal ik mijn jongste dochter op. We eten allebei een broodje. Zij een boterham met appelstroop, ik een broodje met roomkaas, tuinkruiden, honing, peper en rucola. 

Terwijl mijn dochter een dutje doet, doe ik wat typewerk op de laptop. Zodra de andere twee ook weer (met aanhang) thuis komen maak ik twee aardappelschotels. Eentje met pompoen voor vandaag en eentje met sperziebonen voor woensdag, want ik weet nu al dat ik dan geen tijd heb om eten te maken.” 

Dinsdag

“Vandaag fiets ik na school door naar een plaatselijk cafeetje om recepten uit te werken. Ik vergeet te ontbijten, dus dat doe ik decadent met latte macchiato’s en de stukjes pure chocolade die ik erbij krijg. Recepten bedenken en koken vind ik heerlijk. Het echte uittypen niet zo, dus dat doe ik meestal geforceerd in een café waar ik geen uitstelgedrag heb, zoals de was doen.

Ik lunch weer samen met mijn dochter. Dit keer eten we flatbread met zalm, roomkaas en rucola. Die middag loopt de planning volledig in de soep en een lieve vriendin komt zowaar een avondmaaltijd langsbrengen die ze toevallig dubbel had gemaakt. Het is gebakken rijst met een heleboel groenten en ei. Overheerlijk en met veel liefde bereid.”

Woensdag

“Terwijl de andere twee een halve dag op school zitten doe ik wat boodschappen met mijn dochter. Daarna wil ik wat geroosterde boterhammetjes op de foto zetten, maar als mijn moeder spontaan gezellig langskomt maken we er een rustdag van. 

De kinderen lunchen thuis met vriendjes en vriendinnetjes. Woensdag is ‘hagelslagdag’. Alleen tijdens de woensdagmiddaglunch zetten we dit soort zoete dingen op tafel. Ik eet zelf een broodje met rode pesto, komkommer en feta. In de avond eten we de aardappelschotel met sperziebonen die ik eerder al had gemaakt. Ideaal tussen halen, brengen en het sporten door. ’s Avonds neem ik een chai latte. Hier geniet ik altijd enorm van. Ik had mijn man gevraagd om chocolade te halen voor de koekjes die ik wil gaan bakken, maar de chocolade die hij meenam bleek niet geschikt. Dan eten we het maar zo.” 

Donderdag

“Vandaag komen dan toch die geroosterde boterhammetjes op de foto, waarbij ik zelf de variant met pindakaas, banaan en cacao neem als ontbijt. Ik bak koekjes die volledig mislukken, dus dat probeer ik later nog eens. Als lunch neem ik twee kapjes brood met filet americain en daarna werk ik nieuw project uit op de computer. Na school doe ik wat bevroren mango in de Magimix, deze wordt zo romig geblend, dat het mango-ijs wordt. ’s Avonds maak ik een nieuw recept voor het weekmenu: bulgur met falafel, sperziebonen en tomaten.” 

Vrijdag

“Ik ontbijt met Griekse yoghurt, bramen, druiven en wat pecannoten. Yoghurt blijft mijn favoriete ontbijt en ik varieer graag met het soort fruit wat ik erbij doe. Nu er nog lekker veel zomerfruit is, maak ik daar nog mooi even gebruik van. In de middag maak ik een kapjestosti met banaan, brie en rode tomatenpesto. Als avondeten kiezen we op vrijdag om de beurt wat er gegeten wordt. Vandaag kiest Judah, onze 5-jarige. Pizza! Daarna kruipen we op de bank met een film en luiden we het weekend in.”

Zaterdag

“Weekend is bij ons familietijd. We proberen er altijd even op uit te gaan. Het liefst iets met natuur, cultuur of historie. Vandaag gaan we naar het stadje Buren. Ik ontbijt met yoghurt en fruit. De kinderen met havermout. Meestal neem ik broodjes mee als we op pad gaan, dus ook vandaag. De kinderen worden het meest blij van een broodje pindakaas. Mijn man en ik beleggen een broodje met zoete paprikatapenade, runderrookvlees en rucola.

In Buren aangekomen bedenk ik me dat ik geen snacks heb meegenomen, dus lopen we de plaatselijke bakker in om wat krentenbollen te halen. Voor de zekerheid. Hongerige kinderen zijn meestal niet zo gezellig, dus dat voorkomen we graag. We bezoeken musea, lopen rond, eten onze broodjes en komen opgeladen weer thuis. Daar maak ik onze favoriete butter chicken. Even iets extra’s tegenover de simpele maaltijden van deze week. Al is dit ook wel enorm makkelijk. Ik maak ook nog een brownie, die heerlijk is met vanille-ijs. Zaterdag is bij ons toetjesdag.”

Zondag

“De dag begint vroeg, want we gaan op zondag altijd naar de kerk. Ik ontbijt weer met yoghurt en fruit en pak broodjes in, net als gisteren. Na de kerkdienst doen we graag wat samen. Het zonnetje schijnt en we gaan meteen door naar Marken, waar we rondwandelen, picknicken en een ijsje eten. Eenmaal thuis eten we pompoensoep van geroosterde flespompoen. Een favoriet en lekker makkelijk.”

Reactie van Astrid Postma-Smeets expert in voeding en gezondheid bij het Voedingscentrum:

“Het valt me op dat Sharon een aantal goede manieren heeft bedacht om makkelijk gezonder of minder vaak ongezond te kiezen. Zo is een ‘hagelslagdag’ heel overzichtelijk en weten haar kinderen precies waar ze aan toe zijn. En dat voorkomt waarschijnlijk een hoop gezeur en onderhandelen over broodbeleg op de andere dagen. Ook het zelf meenemen van broodjes voor de lunch maakt het makkelijker om voor brood met gezond beleg te kiezen, in plaats van iets ongezonds onderweg. 

Daarnaast zal het voor ouders vast herkenbaar zijn dat hun kinderen kiezen voor patat, pannenkoeken of pizza, wanneer zij het voor het zeggen hebben. Mijn tip is: laat kinderen tussen twee (liefst wat gezondere) gerechten kiezen. Op die manier betrek je ze wel bij het eten, maar komt er toch wat meer gezonde variatie op tafel.” 

Bekijk ook: