In de rubriek ‘Het eetdagboek van…’ komt iedere week een foodblogger aan bod die vertelt over wat hij of zij de afgelopen week allemaal heeft gegeten. Deze week is het de beurt aan Claartje Schröder van Foodness!

Het leven van Claartje draait om eten. Ze heeft haar eigen foodblog en houdt ook erg van yoga. Samen met haar yogadocente Marije zette ze een Yoga & Food Retreat op. “Een week lang vakantie in Italië met elke dag yoga en gezond eten, maar óók pizza, pasta en wijn. Van een week lang alleen maar groene smoothies wordt niemand gelukkig. Tijdens mijn dagboek bevind ik me op het retreat, dus wijkt mijn eetpatroon iets af van wat ik normaal gesproken eet.”

In haar normale leven eet Claartje veel verse groenten en vers fruit. Veel plantaardig, maar wel met genoeg ruimte voor wijn en chocola. “Ik heb een afkeer tegen diëten. Wanneer je zorgt dat je bord er altijd kleurrijk uitziet, kom je al een heel eind.”

Maandag

“Meestal ontbijt ik met fruit, yoghurt (soms plantaardig, soms van een koe) en een schepje muesli. Tijdens het retreat doe ik dit ook, al is de nectarine daar duizend keer zoeter dan thuis. Wel genieten! We beginnen de week met een foodworkshop en dit doen we in samenwerking met het lokale dorpsrestaurant. We leren gnocchi maken van een heuse Italiaanse ‘nonna’, die al 30 jaar lang pasta en gnocchi maakt voor het hele dorp. Hoe leuk! Het blijkt ontzettend makkelijk te zijn. De benodigdheden zijn brandnetelsap, aardappel, bloem en ei. De brandnetels komen uit de lokale kruidentuin van het dorp. Dat is toch mooi? De gnocchi wordt geserveerd met een saffraan-roomsaus. HEMELS.” 

Dinsdag

“Vanavond staat er een Japanse noedelsoep op het menu: ramen. Omdat het voor mij alleen veel werk is om een week lang te koken, workshops te geven én de boodschappen te doen, krijg ik hulp van Ed. Hij werkte jarenlang in een sushibar. De vegan ramen die we hebben gekookt zijn om je vingers bij af te likken. Zelfgemaakte teriyakisaus als marinade voor de tempeh, met een plantaardige bouillon als basis en miso als smaakmaker. Daarbij nog paddenstoelen en een halfzacht eitje.

Als toetje maken we ijs van stukjes bevroren banaan, sojamelk en wat agavesiroop. Met wat gecrunchte walnoot lijkt het net op Chunky Monkey ijs van Ben & Jerry’s, maar dan zonder zuivel.”

Woensdag

“Ik ontbijt met (soja)yoghurt en meloen, plus wat hazelnootjes. Na de yogales geef ik weer een foodworkshop, waarbij alle deelnemers zelf mogen koken. We maken met miso geglazuurde aubergine, pittig gekruide bloemkool en een salade met gegrilde groenten. ‘s Avonds staat er een lekkere salade op het menu met gegrilde nectarines en burrata voor de niet-vegans. 

Donderdag

“Woop woop, donderdag is pizzaparty time! Na de lunch die bestaat uit een pastasalade met zongedroogde tomaat en gebakken courgette, gaat de houtoven van het huis aan. Het hout moeten we zelf hakken en daarna heeft de oven nog een paar uur nodig om goed heet te worden. Er is gisteren tijdens de foodworkshop al pizzadeeg gemaakt, dus dat heeft lekker een nachtje kunnen rijzen. We plukken een paar verse vijgen van een boom die een stukje verderop de berg staat. Ook maken we nog een meesterlijke dessertpizza: pizza bianca met verse vijgen en verse nectarines, pecannoten en honing. Heerlijk!”

Vrijdag

“Omdat ik ook weleens geen zin heb in yoghurt, ontbijt ik vandaag met brood dat we zelf bakken in Italië. Ontzettend lekker met de verse pesto, die we ook om de dag zelf opnieuw maken. Wist je dat je daarin heel makkelijk kunt variëren? Ik laat vaak de kaas weg en gebruik bijvoorbeeld edelgist als smaakmaker. Pesto van spinazie, pecannoten, citroen, knoflook en een beetje peterselie is bijvoorbeeld heel lekker en fris. Als toetje maken we kokoskoekjes.”

Zaterdag

“Vandaag sla ik mijn ontbijt over. Soms vind ik het prettig om op een lege maag te beginnen met yoga. Na elke yogales maak ik een vers sapje. Vandaag met watermeloen, munt en een snufje zout. Een soort natuurlijke energiedrank! Als lunch hebben we verse spring rolls vol groenten, met een dipsaus van pinda-sojasaus. De hele dag staan er twee grote pannen op het vuur waarin geurige linzencurry staat te pruttelen. Deze dahl zit vol kruiden die volgens de ayurveda rustgevend, aardend en kalmerend zijn. Kurkuma, komijn, gember, kaneel. Het zit er allemaal in.”

Zondag

"De zondag is een wisseldag, dus deze staat altijd in het teken van mensen halen en brengen naar het vliegveld, schoonmaken, opruimen, et cetera. Qua eten is het dan vaak restjes die overgebleven zijn van de retreat week; wel zo duurzaam!"

Reactie van Astrid Postma-Smeets, expert in voeding en gezondheid bij het Voedingscentrum:

“In het eetdagboek van Claartje is te lezen dat zij meestal gaat voor gezond, maar dat er af en toe best ruimte is voor iets dat wat minder gezond is. Ook wisselt ze af tussen plantaardige en dierlijke producten, wat prima is want je hoeft niet meteen alle dierlijke producten te laten staan om je eetpatroon een stukje duurzamer te maken.

Zoals Claartje beschrijft kunnen vegan toetjes net zo lekker zijn als niet-vegan toetjes, maar ook zonder dierlijke ingrediënten zijn vegan toetjes helaas vaak niet veel gezonder dan ‘gewone’ toetjes.

Het recept voor zelf gemaakte pesto is een hele goede tip. Kant-en-klare pesto kan erg zout zijn, maar als je de pesto zelf maakt kun je er voor kiezen om in plaats van zout andere smaakmakers te gebruiken.

Mijn tip voor iedereen is: zorg dat je net als Claartje 1 lekker recept voor linzencurry kent. Het is een ideaal gerecht voor winterse dagen en super voedzaam.”

Bekijk ook: