In de rubriek ‘Het eetdagboek van…’ komt iedere week een foodblogger aan bod die vertelt over wat hij of zij de afgelopen week allemaal heeft gegeten. Deze week is het de beurt aan Daniëlle Vermeulen van Foodaholic.

Een aantal jaar geleden begon Daniëlle met haar zus Jolanda de blog Foodaholic. Inmiddels is haar zus ermee gestopt, maar Daniëlle runt de blog nog steeds in haar eentje. Ze houdt van lekker eten en deelt daar regelmatig posts, tips en reviews over, maar ook komen er af en toe lifestyle gerelateerde artikelen voorbij. Deze week is Danielle's ‘verjaardagsweek’, dus pakt ze een beetje extra uit.

Maandag

“Hieperdepiep hoera! Vandaag ben ik jarig. Het afgelopen weekend is dit al uitbundig gevierd. Vandaag moet ik naar mijn werk. Naast dat ik druk ben voor Foodaholic.nl, werk ik ook deels in het voortgezet speciaal onderwijs. Ik start mijn dag thuis met 2 glazen water en ontbijt vervolgens zoals altijd om 10 uur op het werk met een fruitsalade. Deze keer met blauwe bessen, mandarijn, kiwi en appel. 

Voor de lunch heb ik wortelwraps mee met kruidenkaas en kipfilet. Daarbij eet ik nog een salade met tomaat, komkommer en augurk. Om half 3 trakteer ik op semi gezonde mandarijn-kwarktaartjes, nog voor mijn verjaardag. Samen met mijn leerlingen geniet ik daar met volle teugen van. ‘s Avonds gaan we, mijn man en ik, voor een rode koolstamppot met een gehaktbal. Na het avondeten stoppen we eigenlijk altijd weer met eten.”

Dinsdag

“Vandaag start ik hetzelfde als gisteren, want ook straks sta ik weer voor de klas. Dit keer neem ik geld mee voor de lunch. De leerlingen ‘werken’ op dinsdag en donderdag in de catering. We kunnen dan een broodje, wrap of soep kopen. Ik ga voor een broodje huisgemaakte tonijnsalade en die smaakt heerlijk! Na een lange vergadering, waarin ik nog even een bak snoeptomaatjes opeet, duik ik de sportschool in voor een workout. Thuis eten we daarna een lekkere kom snert: daar is het echt het weer voor.”

Woensdag

“Ik ontbijt met een flinke fruitsalade en fiets daarna naar het centrum van Ede. Normaal ga ik op woensdag altijd met mijn beste vriendin naar Zumba, maar vandaag besluiten we te gaan lunchen, als cadeautje voor mijn verjaardag. Ik kies voor een bruschetta met rauwe ham, pesto en tomaat. Daar zit ik vrij lang van vol en pas als de avond valt, eet ik weer iets: nasi van bloemkoolrijst. Je proeft geen verschil met gewone rijst, maar eet wel meer groenten. Ideaal!”

Donderdag

“Vandaag is niet mijn meest gezonde dag van de week. Het is namelijk Sinterklaas en dat betekent dat we er samen met de leerlingen een gezellige dag van gaan maken. Thuis besluit ik vast te ontbijten met kwark, pindakaas, appel en granola. Eenmaal op school vertrekken we naar de bowlingbaan, waar we een uur gezellig bowlen. Dan is het tijd voor de lunch. Frietjes! Zelf neem ik een frietje en een kroket. Later op school drinken we warme chocolademelk.

Voor het avondeten gaan mijn man en ik nog even sporten. Daarna zetten we wat gezonde hapjes op tafel: fruit, groenten, kaasje. Na al die calorieën van vandaag heb ik nog weinig trek.” 

Vrijdag

“Vandaag is mijn vrije dag. Vaak ontbijt ik dan pas als ik trek krijg. Op die manier probeer ik naar mijn lijf te luisteren. Ik begin sowieso met 2 glazen water. Tegen een uur of 10 neem ik wat kwark met een mandarijn, blauwe bessen en granola. Met de lunch neem ik een boterham met kipfilet en een gebakken ei. Daarbij eet ik snoeptomaatjes, komkommer en augurk. 

‘s Avonds eten we bij mijn moeder. Ik moet koken voor een campagne en ga hiervoor samen met mijn moeder de keuken in. Daar maken wij een recept klaar met kalfsoesters. Daarbij serveren we een aardappelgratin, worteltjes en haricot verts in spek. Heerlijk!”

Zaterdag

“Na een heerlijke workout in de sportschool pakken we thuis even een eiwitshake. Daarbij eten we een mandarijn. Tussen de middag maken we een broodje met kip, sambal en een salade ernaast. Daarna vieren we Sinterklaas bij mijn zus. Na het eten van een stukje gevulde speculaas houd ik mij verder in, want ik ben bang dat ik anders buikpijn krijg. 

Bij het avondeten neem ik 2 komen zoete aardappelsoep en een broodje. Thuis wil ik toch nog een klein hapje van mijn gekregen chocoladeletter proeven en ook eet ik nog een stuk komkokommer.”

Zondag

“Vandaag ben ik moe, dus doe ik het rustig aan: ook qua eten. Ik start lekker met wat fruit, omdat mijn darmen daar het beste op gaan. Een appel, mandarijn en kiwi. Tussen de middag bakt mijn man lekker een desembroodje. Die eten we met filet americain en een eitje. ‘s Avonds eten we een carpacciosalade. Dat vinden we erg lekker - en valt ook niet zo zwaar. We hadden nog een broodje over van de ochtend en die snijden we erbij in plakjes. Met wat zeezoutboter eten we dit lekker bij de salade.” 

Reactie van Patricia Schutte, voedingsdeskundige en woordvoerder bij het Voedingscentrum:

"Fruit en groente spelen een centrale rol in het eetdagboek van Danielle. Gedurende de dag eet zij hier regelmatig van en op die manier krijgt ze vitaminen en voedingsstoffen binnen. Mijn tip voor Danielle: met gezond en gevarieerd eten krijg je als recreatieve sporter genoeg eiwit binnen. Je kunt na het sporten bijvoorbeeld een bakje kwark nemen in plaats van een eiwitshake."