De kerstdagen staan bijna weer voor de deur. Een witte kerst? Dat wordt ‘m dit jaar helaas niet. Maar wel zal de tafel van je tante, vriendin of zwager weer vol staan met lekkere hapjes en meerdere gangen van smakelijk vertier. Allemaal leuk en gezellig, maar tegelijkertijd is het ook een arsenaal aan calorieën, die je gedurende het afgelopen jaar júist zo goed wist te vermijden.

Die gezellige kerstkilo’s neem je aan het eind van de kerstavonden vol eten en drinken gewoon weer mee naar huis - en met een beetje pech zitten ze er aan het begin van 2020 nog steeds aan. Wat kun je doen om te zorgen dat dit jou niet overkomt? Eveline van de Waterlaat, diëtist en auteur van het boek ‘Nu afvallen en nooit meer aankomen’, vertelt over de meest voorkomende valkuilen met de feestdagen - en hoe je deze kunt vermijden.

“Volgens een artikel in de Daily Mail zou een gemiddelde kerstdag goed zijn voor maar liefst 6.000 calorieën. Dit is drie keer zoveel energie dan een gemiddelde vrouw per dag nodig heeft. Ter vergelijking: om een kilo lichaamsvet aan te komen, moet je 7.000 calorieën meer binnenkrijgen dan je verbrandt. Met de kerstdagen zou je dan ruim 1 kilo aankomen.”

Geen kerstkilo’s, maar decemberkilo’s

Of die 6.000 calorieën per kerstdag nou echt kloppen, weet Van de Waterlaat niet zo goed. “Volgens mij zijn niet per se de kerstdagen het grootste probleem. Rondom de feestdagen wordt over het algemeen gewoon extra veel gegeten en gedronken. Denk aan borrels en etentjes, maar ook aan al het lekkers dat overblijft na de feestdagen. Ik denk dat iedere vrouw wel het gevoel herkent bang te zijn ‘te weinig’ lekkers in huis te hebben. Met als gevolg dat we in de week of soms zelfs weken na de feestdagen nog steeds bezig zijn al dat lekkers op te krijgen.”

Van de Waterlaat adviseert daarom ook om minder in te kopen en vooraf goed te bepalen wat je gaat doen met het eten dat overblijft. “Vind je het zonde om eten weg te gooien? Vries het dan in of geef het mee aan je eters aan het eind van de avond.”

Laat je niet verleiden in de supermarkt

Boodschappen doen en thuiskomen met veel meer dan je van tevoren gepland had is ook één van de gevaren die op de loer ligt. Supermarkten maken slim gebruik van de feestdagen door net even een extra kraampje lekkers neer te zetten voor dat ene gangpad waar het gros van het winkelend publiek langs loopt. “Vooraf plannen wat je nodig hebt, helpt je voorkomen dat je met meer thuiskomt dan je eigenlijk wil. Maak een boodschappenlijstje en houd je eraan.”

Zorg voor gezonde opvulling

Bij het kerstdiner zijn we snel geneigd te denken aan vlees en stokbrood. “Maar ook groenten, champignons en salades passen prima bij een avondje gourmetten of als aanvulling op een gangendiner. Deze voedingsmiddelen hebben een groot volume, maar leveren slechts weinig calorieën. Daardoor zijn het goede opvullers. Hetzelfde geldt voor fruit. Vervang een deel van je ijs bijvoorbeeld eens door vers fruit.” 

Gezonde alternatieven

Wat je in huis haalt, gaat op. “Hoewel dit een nadeel lijkt, kun je dit ook in je voordeel laten werken. Haal bijvoorbeeld extra veel gezonde hapjes in huis, zoals snackgroenten. Ideaal om je borrelplankje mee aan te vullen!”

Heb ik hier echt zin in?

Als je thuis eet, heb je enigszins invloed op wat je eet. Maar ga je aan tafel bij vrienden of familie, dan is het een verrassing wat je krijgt voorgeschoteld. Hier zal ongetwijfeld eens iets tussen staan waar je geen zin in hebt. “Ga bij jezelf na of je echt trek hebt in wat er voor je staat, of dat je het alleen eet omdát het er staat. Eet alleen wat je echt lekker vindt en geniet er met volle teugen van.”

“Een effectieve manier om dit te waarborgen is door je snacks te beoordelen. Geef ze een cijfer van 1 tot en met 10 en neem vooraf het besluit dat je alles onder de 9 laat staan. Door bewust na te denken over wat er kan gebeuren, is het makkelijker om ‘nee’ te zeggen. Dit is vooral handig op momenten dat je schoonmoeder weer langskomt met dat mierzoete taartje waarvan ze beweert dat ze er zo lang op gezwoegd heeft.”

Alcohol

Naast het mierzoete taartje van je schoonmoeder is ook alcohol een grote valkuil. Dit verleidelijke goedje zorgt niet alleen voor een hele hoop ‘lege’ calorieën, maar verergert ook je hongergevoel. Stel het eerste drankje daarom zo lang mogelijk uit en wissel alcoholische dranken af met water. 

Kom in actie

Kerst betekent vaak veel zitten. We krijgen niet alleen een overdose aan calorieën binnen, maar we verbranden er ook nog eens weinig. Maak daarom overdag een gezellige (bos)wandeling of ga een stukje fietsen. Niet alleen verbrand je hier calorieën mee, maar ook krijg je er energie van.

Doorbreek de negatieve spiraal

Ga je toch overstag en eet en snack je meer dan gepland, accepteer dit dan gewoon. Ga niet uit frustratie nóg meer eten. “Sterker nog: als je dit doet, eet of snack je vaak nog meer dan je bij je eerste foutje had gedaan. Je maakt het probleem op die manier alleen maar groter en dan kom je in een negatieve gedragsspiraal.”

Hoe los je dit dan op? “Zet jezelf figuurlijk in de spotlights. Geef aandacht aan jezelf en praat hardop: ‘Hey, waar ben ik nu mee bezig? Ik neem nu al mijn derde chocolaatje. Is dit echt wat ik wil?’ Geef jezelf even een time-out om te ontkomen aan het negatieve eetgedrag. Vaak heb je maar een paar seconden nodig om uit die spiraal te schieten en weer de goede kant op te gaan.”

Bekijk ook:

Paula Vaarkamp / Healthy Fest