Steeds meer restaurants bieden een doggybag aan: een bakje of zakje, waarin je resterend voedsel van je maaltijd kunt meenemen naar huis. Dat blijkt uit onderzoek van Natuur & Milieu. Toch blijft het in Nederland nog een beetje wennen aan de doggybag. Hoe zorgen we ervoor dat de doggybag ook in Nederland de gewoonste zaak van de wereld wordt?

De doggybag, ook wel 'foodybag', raakt steeds verder ingeburgerd in Nederland. Uit recent onderzoek van Natuur & Milieu blijkt dat bijna de helft (46 procent) van de uitetende Nederlanders wel eens een doggybag aangeboden krijgt. "Dit is een mooie ontwikkeling vergeleken met vijf jaar geleden. Toen was dit percentage nog maar 27 procent" zegt Dorien Ackerman, directeur Campagnes van Natuur & Milieu.

Schaamte 

Volgens Ackerman bieden niet alleen steeds meer restaurants er één aan, ook is er steeds minder schaamte om naar een doggybag te vragen.  Bijna 40 procent vraagt er weleens naar, dat is stijging van 10 procent ten op zichte van vorig jaar. "Als je weet dat een restaurant de mogelijkheid heeft om een doggybag mee te nemen, vraag je er sneller om. Het zou kunnen dat mensen denken dat ze gek worden aangekeken, of dat ze gierig worden gevonden. Dat is nergens voor nodig, want door een doggybag te vragen ga je voedselverspilling tegen en dat is juist alleen maar goed."

Door een #verspillingsvrij-sticker op de deur te plakken, of het duidelijk op de menukaart te zetten, kunnen restaurants hun bezoekers erop attenderen dat ze doggybags aanbieden. "Het is belangrijk dat steeds meer restaurants dit doen, want naast mensen die wat schroom hebben, zijn er ook veel mensen die er gewoonweg niet aan denken", aldus Ackerman.

Kleinere porties

Uit het onderzoek blijkt dat naast de vraag naar doggybags, er ook een grote vraag is naar kleinere porties op de menukaart. Ackerman: "Het zou geweldig zijn als zoveel mogelijk restaurants standaard verschillende portiegroottes aanbieden. Mensen hebben hier behoefte aan, omdat ze bang zijn dat ze een normale portie niet op krijgen. Ik bestel zelf ook wel eens twee voorgerechten in plaats van een voor- en hoofdgerecht, zodat ik zeker weet dat ik mijn bord leegeet."

De stijgende vraag naar doggybags past mooi in de trend dat we allemaal net wat meer oog hebben voor voedselverspilling. "In 2017 gaf 70 procent van de respondenten aan actief bezig te zijn met voedselverspilling. Uit het laatste onderzoek bleek dit nu 80 procent te zijn", zegt Ackerman.

Naast doggybags en kleine porties bij restaurants, heeft Ackerman voor consumenten thuis ook een aantal handige en makkelijk toepasbare tips om voedselverspilling tegen te gaan. "Vries je eten zoveel mogelijk in en maak soep van restjes groenten die je over hebt. Zelf ontdekte ik laatst dat het een groot verschil maakt waar je bepaalde groenten en fruit bewaart. Een goede tip is om te kijken naar waar het in de supermarkt opgesteld ligt. De groenten die je uit de koeling haalt, moet je thuis ook koel leggen. Maar komt het uit het gewone schap, is het nergens voor nodig om ze in de koelkast te bewaren. Sterker nog: ze zullen daardoor sneller bederven."

Jongeren versus ouderen

Jongeren zijn al wat meer gewend aan een doggybag dan ouderen. Uit het onderzoek blijkt dat van alle mensen die een doggybag meenemen, 35 procent jonger is dan 30 jaar. Van alle 50-plussers heeft ongeveer 25 procent wel eens een doggybag meegenomen. Hieruit zou je kunnen afleiden dat jongeren bewuster bezig zijn met voedselverspilling. "Ook komt het doordat jongeren beter bekend zijn met het concept, en gaan jongeren vaker uit eten", voegt Ackerman toe.

Ackerman wil graag iedereen oproepen om gewoon om een doggybag te vragen als dat nodig is. "Sommige restaurants bieden het niet aan als mensen er niet om vragen en andersom gebeurt hetzelfde, terwijl iedereen een hekel heeft aan voedselverspilling. Het is zo makkelijk om er zelf mee aan de slag te gaan, dus waar wachten we nog op?"

Paula Vaarkamp/ Healthy Fest