Stress is niet per se slecht: het zorgt er bijvoorbeeld voor dat je goed presteert en dat je gefocust bent in het verkeer. Maar te veel stress is niet goed, want hier gaat je lichaam onder lijden. Heb jij het gevoel dat je onder veel druk staat? Grote kans dat je aanhoudende stress terugziet in deze fysieke symptomen.

1. Hoofd-, nek-, en rugklachten

Door aanhoudende stress kunnen spieren in het lichaam continu aangespannen zijn. Deze aanspanning kan hoofd-, nek- en rugklachten opleveren, zo stelt het Nederlands Huisartsen Genootschap. De spieren krijgen dan niet meer voldoende tijd om te herstellen.

Voor (tijdelijke) ontspanning van de spieren, kun je overwegen om ademhalingsoefeningen te doen. Ook mindfulness kan helpen om meer controle te krijgen over spanningen in je lichaam, zo ontdekten Amerikaanse onderzoekers recentelijk. Voor trainingen in mindfulness kan je terecht bij een specialist, maar je kan ook eerst zelf eens een poging wagen, gewoon met een app. Een andere manier om je spieren te laten ontspannen, is door meer te bewegen. Dat hoeft niet per se intensief: een paar keer in de week een flink stuk wandelen kan ook wonderen doen.

2. Slapeloosheid

Slaap je slecht? Je bent zeker niet alleen, want ongeveer een derde van de westerse bevolking rapporteert slaapproblemen. Moeite met in slaap vallen en ’s nachts liggen woelen, kunnen een signaal zijn dat je onder teveel druk staat. Aan de Radboud Universiteit in Nijmegen werd hier niet zo lang geleden een uitvoerig onderzoek naar gedaan. Wat ontdekten ze? Deze slapeloosheid wordt meestal veroorzaakt door te piekeren voor het slapengaan, vaak door werkstress. De slapeloosheid creëert een neerwaartse spiraal: door weinig slaap presteer je slechter op werk, waardoor je weer meer hebt om over te piekeren ’s avonds in bed. Heel vervelend.

Om uit de vicieuze cirkel te komen, kun je meerdere dingen doen, zo zeggen de onderzoekers in Nijmegen. Zorg bijvoorbeeld voor een herstelperiode in je vrije tijd. Lekker sporten, met vrienden afspreken en goed slapen helpt. Ook het houden van een vast slaapritme en het vermijden van cafeïne voor het slapengaan kan uitkomst bieden. Mochten de slaapproblemen aanhouden, bespreek dit dan met je leidinggevende om samen tot een oplossing te komen.

3. Maag- en darmklachten

Hè, maag- en darmklachten zijn hartstikke onprettig en komen op de meest vervelende momenten opzetten. De klachten uiten zich vaak als een vaag zeurend of pijnlijk gevoel in de buik, waardoor je geen hap meer door je keel krijgt. Ook diarree, misselijkheid en een opgeblazen gevoel kunnen tekenen zijn van stress. Dat komt doordat stress het verbranden van voedsel even op een laag pitje zet: je lichaam denkt dat het in een soort overlevingsmodus zit waarin dat even net wat minder belangrijk is.

De pijn kan verlicht worden met behulp van een warme kruik en ontspanningsoefeningen. Ook lichaamsbeweging kan helpen. Houdt de pijn meer dan twee weken aan, ga dan zeker langs de huisarts. Ook koorts en bloed of slijm bij de ontlasting zijn gevaarlijk.

4. Duizeligheid

Ook duizeligheid hangt samen met stress volgens het Nederlands Genootschap Huisartsen. Weet dit: ook hier is er sprake van een vicieuze cirkel. Duizeligheid is dus zowel een veroorzaker als een gevolg van stress. Deze vicieuze cirkel ontstaat door het verlies van controle. Je brein krijgt informatie die niet helemaal klopt, dus voel je je duizelig. Daardoor raak je weer meer gestrest. En: in gespannen toestand is je brein erg alert, omdat signalen die niet helemaal kloppen dan extra opvallen. Je hersenen raken de kluts kwijt.

Heb je last van duizeligheid, blijf dan rustig en let op je ademhaling. Bij aanhoudende duizeligheid, bezoek dan zeker een huisarts.

 

Christa Koeyvoets