Niets fijner dan een goed begin van de dag. Hoe doe je dat eigenlijk? Met deze simpele tips wordt je voortaan iedere ochtend prinsheerlijk wakker.

1. Goed ontbijt

"Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag" klinkt je niet voor niets bekend in de oren. Voor een fris en gezond begin van de dag kies je voor een fatsoenlijk ontbijt. Wat houdt dat in? Volgens het Voedingscentrum pak je het zo aan: ga voor volkorenbrood met een gezond beleg als oude kaas, plakjes tomaat of avocado. Ook halfvolle of magere zuivel en fruit zijn goede opties. Lukt het vaak niet om te ontbijten? Maak het de avond van tevoren al klaar of neem het mee naar werk. Een goed ontbijt is het halve werk.

2. Lichaamsbeweging

Belangrijk om fit wakker te worden, is natuurlijk goede nachtrust. Heb je moeite met in slaap vallen, dan kan het helpen om geregeld goed te sporten. Een onderzoek van Ohio State University in de Verenigde Staten toont namelijk aan dat mensen die lijden aan slapeloosheid er baat bij hebben om iedere dag 30 minuten te sporten. De proefpersonen die dit deden, sliepen namelijk makkelijker en beter én scoorden lager op depressie. Leef je dus uit in de sportschool, of maak een flinke wandeling met de hond. Grote kans dat je opeens stukken beter slaapt en dus lekker fris wakker wordt!

3. Rust in je hoofd

Zowel ‘s avonds als ‘s ochtends is het een goed idee om rust in je hoofd te brengen. Dat verbetert de slaap én laat je met een frisse blik naar de aankomende dag kijken. Doe dit door een aantal minuten te mediteren of mindfulness te oefenen. Dat kan heel simpel: probeer het eens met een app en daarna zelfstandig. Ben je niet zo spiritueel? Ook een boek of rustige muziek kan je gedachten afleiden van het piekeren. Om ‘s ochtends je lichaam weer op gezonde manier op gang te krijgen, kun je kalme yoga- of rekoefeningen doen.

4. Licht

Belangrijk voor een frisse start in de ochtend is het juiste licht: zoek zo snel als mogelijk daglicht op, zo claimt Slaapwijzer. Gooi de gordijnen dus open of ga even de post halen. Is het nog donker buiten, denk dan eens aan een slimme wekker als de Wake Up Light. Door in aanraking te komen met daglicht zorg je ervoor dat je biologische klok de hormonen begint aan te maken die je ‘s avonds weer nodig hebt om te kunnen slapen. Om fris wakker te worden, is ook je gedrag in de avond van belang. Onderzoekers van de KU Leuven bewezen dat er toch echt een verband is tussen laat op de avond nog op je telefoon kijken en slapeloosheid. Dat komt door het onnatuurlijke, blauwe licht van dit soort apparatuur. Leg je telefoon of tablet dus minstens een uur voor je gaat slapen weg.

Christa Koeyvoets