Als je net begint met mediteren, kan het allemaal erg zweverig en onwennig aanvoelen. Deze gedachten komen dan vast en zeker bij je op.

1. "Let’s do this!"

Vol goede moed nestel je je in kleermakerszit. Je hebt al zo vaak gehoord over de positieve effecten van meditatie, dat je het echt zelf eens moet uitproberen. Zo moeilijk kan het niet zijn, toch? Kom maar op!

2. "Doe ik het zo goed?"

Oké, daar zit je dan. En nu? Hoe pak je dit nou eigenlijk aan? "Ik voel nog helemaal niks" zal vast door je hoofd spoken. Meditatie heeft tijd en toewijding nodig, dus maak je geen zorgen: het komt wel. Verwacht aan de andere kant ook geen wonderen, want de veranderingen zullen klein en subtiel zijn.

3. "Ik moet niet vergeten nieuw afwasmiddel te halen"

Je hoofd leeg maken, leidt er vaak juist toe dat de meest willekeurige gedachten in je opkomen waar je in wordt meegesleept. Over de lege fles afwasmiddel bijvoorbeeld, of over het betalen van die openstaande rekening. Het is een kunst om de gedachten te erkennen en los te laten. Hard proberen ergens niet aan te denken, werkt natuurlijk niet. Tip: focus je bijvoorbeeld op je ademhaling, of teken vormen met je verbeelding.

4. "Auw, deze houding is wel erg oncomfortabel"

Misschien is de kleermakerszit wel helemaal niet de meest geschikte houding voor jouw lichaam. Je been gaat bijvoorbeeld slapen, of je billen doen binnen de kortste keren zeer. Je hoeft écht niet zo te zitten, om het ‘goed’ te doen. Zoek altijd een houding die comfortabel voor jou is. Leg bijvoorbeeld iets onder je billen, of ga tegen een muur zitten.

Christa Koeyvoets