Meditatie zet je gedachten niet uit. In tegenstelling: soms voelt het juist alsof de meest willekeurige gedachten worden aangewakkerd tijdens het mediteren. Lastig! Met deze trucs lukt het vast wel.

1. Ademhaling

Amerikaans onderzoek heeft uitgewezen dat je terugkerende gedachten tijdens het mediteren onder controle kunt krijgen door te focussen op je ademhaling. Focus je op de fysieke sensatie van het ademhalen: het bewegen van de buik en borstkas en het gevoel van in- en uitademen. Dwalen je gedachten af, breng ze dan terug bij de focus op het ademhalen.

2. Decentreren

Accepteer dat de gedachten er zijn. Hetzelfde onderzoek wees namelijk uit dat decentreren werkt om wilde gedachten te temmen. Decentreren is een meditatietechniek waarbij je gedachten probeert te zien als een gebeurtenis in je hoofd in plaats van een afspiegeling van de werkelijkheid. Hoe doe je dat? Erken dat de gedachten er zijn, accepteer het, en neem er afstand van. Probeer het dus objectief te bekijken. Klinkt lastig, maar met oefening krijg je dit onder de knie. En: je kan het ook goed toepassen op negatieve gedachten in het dagelijks leven.

3. Figuren tekenen

Als je visueel bent ingesteld, probeer dan eens om figuren voor te stellen. Teken ze langzaam in je gedachten, of zie ze rondzweven om je heen. Een driehoek, cirkels, wat je maar wil. Door je op een beeld te concentreren, kun je gedachten los laten. Ook het focussen op de vorm van een tastbaar object in de kamer kan ervoor zorgen dat het mediteren soepeler verloopt.

4. Geleide meditatie

Blijf je hoe dan ook met je gedachten zitten? Het kan helpen wanneer iemand je door de meditatie heen gidst. Ga bijvoorbeeld naar een mediatie-klas, of zet een video op van YouTube. Wanneer iemand je vertelt wat je moet doen, is je focus (grotendeels) bij wat deze persoon zegt. Je dwaalt dus minder af.

Christa Koeyvoets