Iedere ochtend een glas water drinken, minder op je telefoon kijken of geregeld naar de sportschool: er zijn genoeg activiteiten waar je wel meer een gewoonte van zou willen maken. Maar makkelijk is dat niet, anders deed je het vast al. Een onderzoek van University College London wees zelfs uit dat het meer dan een half jaar kan duren om van een activiteit een gewoonte te maken. Zó pak je het aan.

1. Maak het jezelf makkelijk

Zet realistische doelen bij het beginnen van nieuwe gewoonten. Wil je meer gaan sporten? Eis dan niet van jezelf dat je plots iedere dag uren in de sportschool staat. De kans is groot dat je dat niet (meteen) lukt. Als je dan eens faalt, zul je je al snel niet meer gemotiveerd voelen en de plannen geheel overboord willen gooien. Stel dus een haalbaar doel op, zoals iedere week een uurtje meer sporten. Na een tijdje kun je dit dan opschroeven.

2. Reminders

Eigenlijk heel logisch: wanneer je een nieuwe gewoonte wil aanleren, vergeet je aan het begin vaak de activiteit te doen. Dat komt doordat je het niet gewend bent. Maak dan ook gebruik van reminders, zoals een app die je op vaste momenten herinnert om een glaasje water te drinken. Vooral wanneer je net begint met het aanleren van een gewoonte werkt dit, zo vond een Brits onderzoek een tijd terug. Ook een visuele herinnering kan werken: wil je bijvoorbeeld iedere dag een bepaald aantal bladzijden van een boek lezen, plaats dan twee bekers op je bureau. Vul de één met knikkers, en verplaats bij iedere bladzijde een knikker naar de andere beker, totdat de eerste beker leeg is.

3. Bestaande routine

Een ander Brits onderzoek ontdekte dat gewoonten makkelijker in stand worden gehouden, wanneer je deze linkt aan al bestaande routines. De meeste mensen hebben bijvoorbeeld (ongemerkt) een routine ontwikkeld voor werk. Ze komen binnen, hangen hun jas op en lezen hun e-mail. Probeer de nieuwe gewoonte hieraan te linken, en je zult zien dat het stukken makkelijker gaat dan vanuit het niets eraan beginnen. Ontbijt je nooit? Maak er dan een gewoonte van te eten terwijl je de mails leest in de ochtend. 

4. Samen is alles beter

Maak samen met een vriend of vriendin de afspraak om samen naar een nieuwe gewoonte te werken, en je zult zien dat het stukken makkelijker gaat. Echt waar: Amerikaans onderzoek toont bijvoorbeeld aan dat mensen die samen gaan sporten, vaker naar de sportschool gaan en de belofte langer volhouden.

Christa Koeyvoets