Bewust kiezen voor je gezondheid: dat kan op allerlei manieren. Door te gaan sporten, te stoppen met roken, of elke dag te gaan mediteren. Deze week vertelt Tessa hoe zij 23 kilo is afgevallen.

Drie jaar geleden, na de geboorte van haar derde kind, besloot Tessa van Beers (33) uit Roosendaal dat er wat moest veranderen. “Ik keek in de spiegel en was helemaal niet tevreden met wat ik zag. Dat speelde al langer, eigenlijk na elke zwangerschap wel. Maar na de derde maakte ik echt de keuze: het is genoeg geweest. Ik woog ruim 90 kilo. Het was tijd om af te vallen en fit te worden, dus ik schreef me in bij Personal Body Plan.” Bij deze methode pas je je gedrag en voeding aan en krijg je een persoonlijk trainingsprogramma, waarbij je begeleid wordt door een online coach. “Ik stelde direct een groot doel: minimaal 15 kilo afvallen.”

Dat doel behaalde Tessa binnen een jaar. “Het is gelukt door mijn voeding aan te passen, maar vooral niet te spastisch te doen over eten. Ik heb vroeger alle soorten diëten geprobeerd: van Sonja Bakker tot het ziekenhuisdieet. Maar zodra ik met zo’n dieet stopte, kwam ik weer aan. Wat ik nu heb geleerd, is dat je gewoon normaal moet eten, maar je porties onder controle moet houden. Ik eet gevarieerder, meer groente en eiwitten. En kleinere porties. Vroeger at ik een zak chips leeg, nu kan ik een schaaltje pakken. En ik kan het bij een klein stukje chocolade houden, in plaats van een reep.”

Daarnaast is Tessa gaan sporten. “Ik begon met drie keer per week krachttraining. Elke week kreeg ik via een app een nieuw schema met oefeningen. Later ben ik er ook bij gaan hardlopen.”

Kilo’s vlogen eraf

“Al gauw voelde ik me veel energieker. Voorheen was ik altijd erg moe: ik had drie kinderen onder de vier, allemaal geen goede slapers. Maar door de goede voeding en het sporten kreeg ik zoveel meer energie. En op een gegeven moment zie je de kilo’s eraf vliegen. Elke vier weken is er een meetmoment. Je moet dan op de foto in je ondergoed. De eerste keren vond ik dat verschrikkelijk, heel confronterend. Maar je zag wel steeds duidelijk het verschil en dat motiveerde mij enorm! Inmiddels ben ik al 23 kilo afgevallen.”

“Deze methode werkt voor mij, omdat het programma echt op jou persoonlijk gericht is en je een coach krijgt die meekijkt. Het is geen wondermiddel, je moet het echt zelf doen. In het begin vond ik het best moeilijk om vol te houden, maar mijn man steunde me ontzettend goed. Die legde de kinderen op bed, zodat ik kon sporten. Dan nog was het zeker niet makkelijk, maar het is gelukt! Mijn levensstijl is compleet veranderd. Ik had jaren niet gesport, maar nu heb ik onlangs zelfs meegedaan aan Coast to Coast in Schotland. Dat was heel heftig, maar zo leuk. Dat smaakt naar meer!”

Wat zegt de gezondheidsexpert?

“Een belangrijke eerste stap in blijvende gedragsverandering, is dat mensen zélf gemotiveerd zijn om aan de slag te gaan”, zegt Roel Hermans, expert voeding en gedrag bij het Voedingscentrum en spreker op Healthy Fest. “Dat is precies wat ik bij Tessa zie. De motivatie komt echt uit haarzelf, omdat ze het zat was. Ze heeft niet iemand anders nodig gehad om het haar te vertellen.”

“Wat ze daarnaast goed doet, is hulp zoeken. Ze heeft een coach die kijkt naar haar voeding en gedrag en ze wordt gestimuleerd om te bewegen. Dat is belangrijk, want veel mensen weten namelijk wel wat goed voor hen is, maar hebben moeite om het tot uitvoer te brengen. Wat ik ook mooi vind, is dat ze anders heeft leren denken over eten. Dat is voor veel mensen namelijk de grootste uitdaging. Tessa stapt af van de diëten die op korte termijn misschien effectief zijn, maar uiteindelijk niet vol te houden zijn omdat ze te rigoureus zijn. Ze kiest voor een andere mindset: je mag alles nog eten, maar niet in zulke grote hoeveelheden. Dat is moeilijk, maar wel veel makkelijker vol te houden.”

Voor mensen die ook willen afvallen, heeft Hermans de volgende tips:

1.     Maak de verandering niet te groot voor jezelf, breek je einddoel op in kleine stapjes en maak deze zo concreet mogelijk. Gezonder eten is bijvoorbeeld niet concreet genoeg. Maar elke avond 250 gram groente eten of op dinsdagavond na het werk een uur hardlopen, dat is concreet.

2.     Stel je partner en mensen uit je omgeving op de hoogte van je veranderdoel, dan kunnen ze er rekening mee houden. Durf ook nee te zeggen. We komen namelijk het meest in de verleiding door onze omgeving: mensen die je uitnodigen om een bitterbal te nemen.

3.     Zoek een buddy met wie je het samen kunt doen. Jullie kunnen elkaar dan motiveren op momenten dat het tegenzit, bijvoorbeeld als je moeite hebt om naar de sportschool te gaan tijdens een drukke werkweek.

Linda Almekinders