Bewust kiezen voor je gezondheid: in deze nieuwe rubriek vertellen lezers hoe zij dat hebben aangepakt. Door te gaan sporten, te stoppen met roken, of elke dag te gaan mediteren. Deze week vertelt Floor waarom zij besloot om helemaal geen alcohol meer te drinken.

"Er was een periode dat ik elke dag wel een glas wijn nam", zegt Floor Slagter (40) uit Oisterwijk. "Soms dronk ik een tijdje wat minder, omdat ik weet dat het niet goed voor je is. Maar dan las ik weer ergens dat dagelijks een glas rode wijn wél goed voor de gezondheid is en dan begon ik er weer mee."

"Op een gegeven moment merkte ik dat ik 's ochtends niet meer zo lekker wakker werd. Ook had ik het gevoel dat ik minder helder was. Heel toevallig werd mijn partner toen in een cursus uitgedaagd om 6 weken lang geen alcohol te drinken. Dit was voor mij een perfecte aanleiding om te stoppen, dus ik heb met hem meegedaan." Dat ze het samen deden, hielp enorm. "Als je partner ook stopt, is het toch makkelijker. Alcohol drinken is namelijk ook een stukje gezelligheid."

Floor besloot direct helemaal met alcohol te stoppen, ook na die 6 weken. "Vooral om te ontdekken wat het met mij zou doen. Ik heb geen afkickverschijnselen gemerkt, alleen die 'gezelligheid' miste ik soms. De moeilijkste momenten vond ik als iemand zonder te vragen al een glas wijn voor me inschonk. Dan moet je dat weigeren; dat voelt ongemakkelijk. Er zijn wel een paar mensen in mijn omgeving die het raar vinden, maar niet veel."

Het bleek lastig om een lekker alternatief te vinden. "Als je overdag al thee en koffie drinkt, dan wil je 's avonds wel wat anders. Ik houd niet van frisdranken, dus wat neem je dan? Nu neem ik soms een Radler 0,0% voor de smaak. Met oud en nieuw hadden we een fles alcoholvrije bubbels gehaald. Zo zoeken we iets van vervanging, puur voor de gezelligheid."

Floor merkt dat het stoppen met alcohol veel goeds voor haar doet. "Ik voel me helderder dan vroeger. Dat helpt ook in mijn werk. Ik geef lichaamsgerichte therapie, waarbij ik op de seconde bezig ben met wat de ander zegt en voelt, zodat ik kan invoelen wat er nodig is. Dat kan ik veel beter sinds ik gestopt ben met drinken. Ook word ik 's ochtends makkelijker wakker. Je hoort weleens dat je ook afvalt als je stopt met alcohol, maar dat is bij mij helaas niet gebeurd."

Of ze ooit nog alcohol zal gaan drinken, durft Floor niet te zeggen. "Ik heb geleerd dat je nooit nooit moet zeggen, maar mijn intentie is om het niet meer te doen. Ik zou het anderen ook aanraden. Zoals het vroeger heel normaal was om te roken, zo normaal is het nu om alcohol te drinken. Maar eigenlijk is het niet normaal, want het doet veel met je hersenen. Het verdooft, je voelt minder goed en het zorgt ervoor dat je niet ten volle van het leven kan genieten. Zo zie ik het en voel ik het nu."

Wat zegt de gezondheidsexpert?

"Wat ik hier sterk aan vind, is dat Floor de uitdaging van haar partner heeft aangegrepen om zelf ook te stoppen met alcohol", zegt Roel Hermans, expert voeding en gedrag bij het Voedingscentrum en spreker op Healthy Fest. "Zo kun je elkaar ondersteunen en zet je je sociale omgeving in de positieve zin in om je doel te bereiken." Deze omgeving is namelijk heel belangrijk bij het aanpassen van leefstijl-gerelateerd gedrag. "Als je een borrel afwijst, krijg je daar verbaal en non-verbaal een reactie op, waar je je onzeker door kan voelen. Zo ontstaat sociale druk. Dat is niet per se zo bedoeld door je omgeving, maar zo kan jij het wel voelen."

"Een challenge kan een effectieve manier zijn om je doel te bereiken. Het daagt je uit en is een stok achter de deur. Vertel ook meteen aan zo veel mogelijk mensen dat je een tijdje niet wilt drinken: dat houdt de druk erop. Als jij als doel hebt gesteld om 30 dagen geen alcohol te drinken en er na 5 dagen al mee ophoudt, dan voelt dat toch niet lekker tegenover al die mensen. Op moeilijke momenten kan dit je helpen om vol te houden."

Maar hoe houd je het vol ná zo'n challenge? "Zoek voor jezelf uit welke alcoholvrije drankjes je lekker vindt, zodat je een goed alternatief hebt tijdens sociale events. Op den duur wen je eraan en wordt het makkelijker. Het gaat erom dat je je denkbeelden rondom alcohol verandert; bijvoorbeeld het idee dat alcohol erbij zou horen om het gezellig te hebben. Als je het eenmaal een tijdje hebt volgehouden en merkt dat je het ook leuk hebt zonder alcohol, verandert dat denkbeeld vanzelf. Ook gaat jouw omgeving vanzelf wennen aan het feit dat jij niet drinkt."

Onthoud ook dat alcohol niet goed voor je is. "Alcohol is een toxische stof. Met elk glas alcohol dat je drinkt, doe je je gezondheid een beetje schade aan. Daarom luidt het nieuwe advies ook om helemaal geen alcohol meer te drinken. Kies je er toch voor om te drinken, dan is het advies om maximaal 1 glas per gelegenheid te nemen. Dit advies staat natuurlijk nog ver af van hoe mensen zich in het echt gedragen, maar gelukkig wordt het steeds 'normaler' gevonden om geen alcohol meer te drinken. Dat is mooi, want dit maakt het uiteindelijk voor iedereen makkelijker om zijn gedrag aan te passen."

Deze rubriek maken we samen met Healthy Fest. Op hun site vind je nog veel meer artikelen over hoe je van je leven een gezond feestje maakt.