Je hoeft echt niet per se bijzondere diëten en trainingen te volgen om gezond te leven. Met een paar makkelijke en haalbare tips kun je je eigen levensstijl een klein beetje aanpassen, waardoor je gezond kunt genieten.

1. Opstaan

Het is natuurlijk belangrijk om iedere nacht genoeg te slapen. Maar wist je dat je slaapritme eigenlijk net zo belangrijk is? Mensen die iedere dag rond dezelfde tijd opstaan, zouden namelijk gelukkiger zijn dan mensen die de ene dag om 9 uur ’s ochtends opstaan en de andere dag om 14 uur ’s middags. Dit blijkt uit een enquête van Mattress Inquirer. Voor dit onderzoek hebben ze aan duizend mensen gevraagd hoe consistent hun slaapritme was en hoe tevreden ze waren met hun leven, op het gebied van werk en privé.

Daaruit is gebleken dat mensen die elke dag op dezelfde tijd naar bed gaan en opstaan 13 procent tevredener zijn over hun leven en 42 procent tevredener zijn over hun werk-privébalans, vergeleken met mensen die flexibel omgaan met hun slaapritme. Dit komt waarschijnlijk doordat als je iedere nacht genoeg slaap krijgt, je gestructureerder leeft en je in het weekend niet hoeft bij te slapen. Bovendien ben je waarschijnlijk overdag productiever, omdat je gewend bent vroeg op te staan. 

2. Goede start

Een goed begin is het halve werk: start je dag daarom met een lekker én gezond ontbijtje. Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Het zorgt voor nieuwe energie na de nacht. Je heb al een aantal uur niks meer gegeten, dus het is belangrijk om je spijsvertering op gang te brengen. Daarnaast is het niet slim om snel even een boterham naar binnen te werken, terwijl je de kinderen aankleedt of jezelf opmaakt. Het is beter om even met je volle aandacht te eten, zodat je de rest van de dag er tegenaan kan. Als je in een hoog tempo je ontbijt naar binnen werkt, proef je amper wat je aan het eten bent.

Begin de dag met een boost vol voedingsstoffen. Zo adviseert het Voedingscentrum bijvoorbeeld om iedere dag te beginnen met tenminste één volkoren product. Of het nu havermout, crackers of boterhammen zijn. 

3. Buiten de deur

Je hebt vitamine D nodig om calcium uit je voeding op te nemen. Bovendien heeft vitamine D een belangrijke rol bij de werking van je spieren en het immuunsysteem. Deze vitamine krijg je het makkelijkste binnen door middel van zonlicht. Ga dus meer naar buiten, dat is hartstikke gezond want je beweegt meer en je krijgt voldoende vitamine D binnen.

Of het nu doordeweeks is of in het weekend, er zijn genoeg leuke dingen die je kunt doen om meer te bewegen. Loop samen met je collega tijdens de lunch een rondje of stel eens voor om buiten te vergaderen. De kans is groot dat je op deze momenten met nog meer creatieve ideeën komt. En huur in het weekend een keer samen met je partner of wat vrienden een tandem. Je hebt gegarandeerd een leuke middag én je bent gezond bezig.

4. Genietmomentje

Je hebt een drukke baan, misschien wel opgroeiende kinderen en een huis dat niet vanzelf schoon wordt. Daarom is het belangrijk om geregeld tijd te nemen om van elkaar te genieten. Of het nu om je partner of vriendinnen gaat. Een avondje borrelen maakt jullie band sterker en je krijgt er zelf energie van. Dus hup, stop die mobieltjes weg en ga gezellig met elkaar in gesprek.

Veel mensen denken bij gezelligheid en borrelen vaak ook aan ongezonde hapjes en alcohol, maar dat hoeft helemaal niet. Zo kun je genoeg gezonde borrelhapjes maken, zoals fruit- of groentespiesjes en noten. Deze hapjes kun je weer combineren met een Liefmans alcoholvrij biertje. Dit is een perfect drankje als je met jezelf hebt afgesproken gezonder te gaan leven, minder alcohol te gaan drinken of als je de volgende ochtend vroeg op moet en fit wil zijn. Zo hoef je geen borrel of feestje te missen en kun je blijven genieten van de frisse smaak van Liefmans Fruitesse!

Tijdens het Healthy Fest Weekend zal er op het evenemententerrein een Liefmans Beer Barre stand aanwezig zijn. Dit is een plek waar je samen met je vrienden en vriendinnen op een actieve manier kunt genieten van elkaar én van de lekkerste (alcoholvrije) drankjes.