Bewust kiezen voor je gezondheid: dat kan op allerlei manieren. Door te gaan sporten, te stoppen met roken, of elke dag te gaan mediteren. Rachelle besloot vorig jaar om elke dag om 5 uur op te staan. Dat bleek een succesformule.

"Ik had al een tijdje het gevoel dat ik overdag uren tekort kwam", zegt Rachelle Verhage (41) uit Middelburg. "Je wordt tegenwoordig zo gegrepen door de dag: je werk, de drukte van social media, de telefoon die maar blijft rinkelen. Ik had behoefte aan meer rust, een paar uur voor mezelf. Overdag lukte dat niet. Toen las ik een boek, Miracle morning, waarin gezegd wordt dat het heel goed is voor je gezondheid om elke dag om 5 uur op te staan. Dat besloot ik te proberen."

Met tegenzin, in eerste instantie. "Ja jemig, 5 uur! Ik was echt geen ochtendmens, maar juist iemand die het liefst tot 11 uur in bed lag. De eerste dag mislukte dan ook grandioos, ik werd om 7 uur wakker. De volgende dag was het half 6. Op een gegeven moment had ik 'm te pakken en sindsdien sta ik elke dag om 5 uur op. Nog steeds is het een gevecht hoor, om zo vroeg eruit te gaan. Maar het heeft zo ongelooflijk veel bijgedragen aan mijn mindset, gezondheid en mijn balans overdag, dat ik het toch volhoud."

"Zodra ik opsta, zet ik een podcast aan en ga ik even trampolinespringen", zegt Rachelle. "Daarna ga ik mediteren: dat zijn echt de momenten waarop ik helemaal tot rust kom. Om half 6 ga ik achter mijn laptop zitten om te werken. Ik werk tot half 8 en ben dan mega-productief. Mijn opdrachtgevers zijn nog lang niet wakker, dus ik kan alles afvinken van mijn eigen to-do-lijst. In die twee uurtjes in de ochtend doe ik net zoveel als overdag in vijf uur tijd."

Om half 8 gaat Rachelle douchen en ontbijten. "En daarna werk ik verder. Ik loop vervolgens de hele dag een stapje voor. Ik kan eerder stoppen met werken, meestal rond 3 uur. Als er nog opdrachtgevers met verzoekjes komen, zeg ik: morgenochtend om half 6 ben je de eerste. De avonden ben ik dus helemaal vrij en dat geeft veel rust. Ik merk ook dat ik veel meer energie heb, meer balans en regelmaat. Je begint de dag met een moment voor jezelf en dat geeft een positieve mindset voor de rest van de dag."

Gaat ze 's avonds dan heel vroeg slapen? "In het begin wel, toen sloeg ik een beetje door en ging ik om half 9 naar bed. Totdat mijn man vroeg of we nog wel een huwelijk hadden", lacht Rachelle. "Nu ga ik elke avond om 10 uur naar bed. Ik slaap dan zeven uur, dat is precies goed." Haar man staat inmiddels ook vroeg op. "Hij vindt 5 uur overdreven, dus hij komt om 6 uur uit bed. En mijn zoon van 13 komt om half 6 naar beneden en gaat dan huiswerk maken. Hij zegt dat hij de stof 's ochtends veel sneller opneemt dan 's avonds."

"Als de regen tegen de ramen klettert en het koud is in huis, dan is het 't moeilijkst", zegt Rachelle. "Dan lig ik in m'n warme bed en denk ik: waarom doe ik dit ook alweer? Op zulke dagen is het echt een gevecht om eruit te komen. Maar dat opstaan kost 2 seconden van je tijd en daarna gaat er een wereld voor je open! Ik heb nu veel meer rust in mijn kop. Als ik het niet doe, bijvoorbeeld na een vakantie, dan merk ik dat mijn humeur slechter wordt. Dan loop ik al heel gauw weer achter de feiten aan. Doe ik het wel, dan heb ik de eerste wedstrijd van die dag al gewonnen."

Wat zegt de gezondheidsexpert?

Vroeg opstaan is inderdaad hartstikke goed voor je, zegt 'ochtendfreak' Lienke de Jong, oprichter van het platform Dear Good Morning en spreker op Healthy Fest. "Als je eerder opstaat en je dag begint met iets wat jij leuk vindt, ben je een stap voor op de rest van de wereld. Iedereen slaapt nog, maar jij bent al bezig met je doelen voor die dag. Of dat nou is door te sporten, te mediteren of yoga te doen, of alvast te gaan werken. Als je dat alvast hebt afgevinkt, loop jij een stapje voor op je dag, waardoor je rust in je leven creëert. Zo zorg je dat je goed in je vel zit en je gelukkiger voelt."

"Dat vroege opstaan uit zich er ook in dat je meer kunt ondernemen en succesvoller wordt", zegt Lienke. "Dat is wetenschappelijk bewezen. Veel succesvolle mensen ondernemers staan vroeg op en hebben een vaste ochtendroutine." Inderdaad, onder andere Barack en Michelle Obama, Oprah Winfrey, Richard Branson en Tim Cook staan erom bekend vroege vogels te zijn.

Enthousiast geworden? Lienke heeft een aantal tips om het vroege opstaan vol te houden.

• "Zorg dat je slaap op orde is. Je moet wel voldoende slaaprust hebben: voor de meeste mensen is dat 7 uur slaap. Ga dus iets eerder naar bed."

• "Bedenk waar je het voor doet, dus neem een doel voor ogen en hou je daar ook aan. Doe elke ochtend iets waar jij energie van krijgt. Voor mij is dat sporten, maar als jij energie krijgt van mediteren of yoga, moet je dat gaan doen. Leg je spullen alvast klaar en zorg dat je meteen aan de slag kan."

• "Wat betreft het opstaan zeg ik altijd: niet zeiken, gewoon doen. Je hebt voldoende slaap gehad, dus spring eruit en ga aan de slag. En ga vooral niet snoozen!"

• "Evalueer hoe jij je de hele dag voelt. Besef dat je een stap voorloopt, dat je energieker bent en al iets gedaan hebt wat jij leuk vindt. Onthoud dat je dat gevoel van rust morgen wéér wilt voelen. Zo creëer je een routine."

• "Als je een keer een feestje hebt gehad, mag je best een keer uitslapen. Dan pak je het de volgende dag weer op. Als je jezelf dat gunt, dan hou je het vol. Het moet niet gaan voelen als een restrictie."

De rubriek Op je gezondheid is een samenwerking van RTL Nieuws en met Healthy Fest. Op Healthy Fest vind je nog veel meer artikelen over hoe je van je leven een gezond feestje maakt.