Bewust kiezen voor je gezondheid: dat kan op allerlei manieren. Door te gaan sporten, te stoppen met roken, of dagelijks te gaan wandelen. Sanne begon in 2016 met yoga. Als ze het nu een dag niet doet, merkt ze dat de rest van de dag aan haar lichaam.

"Tijdens mijn studententijd leefde ik heel ongezond. Ik at alles wat ik wilde, sportte niet en was zwaar", vertelt Sanne Hillemans (28) uit Amsterdam. "Tijdens mijn studie deed ik een bestuursjaar, dat was wel mijn hoogtepunt van ongezondheid. Daarna vond ik dat er iets moest veranderen. Ik begon in eerste instantie met hardlopen. Ook yoga sprak mij wel aan, maar het zag er zo ingewikkeld uit dat ik het eigenlijk nooit durfde te proberen."

Dat veranderde in 2016, toen Sanne tijdens een stilteretreat in Thailand in aanraking kwam met yoga. "Elke ochtend kon je daar een uur yogales volgen. Toen merkte ik dat het eigenlijk niet uitmaakt als je jezelf nog niet helemaal dubbel kunt vouwen. Er is meer mogelijk. Wat mij vooral in yoga aantrok, was dat het toch heel laagdrempelig bleek te zijn."

"Zo ingewikkeld als ik yoga er altijd uit vond zien, is het dus niet. Natuurlijk, als je een handstand of de downward dog probeert zonder begeleiding, is het wel moeilijk. En die meiden die je het op social media ziet doen, zijn van die flexibele meiden. Als jij net begint, ben jij nog niet zo flexibel. Maar als je het gewoon probeert, merk je al gauw wat er wél mogelijk is."

Eenmaal terug in Nederland bleef Sanne yogalessen volgen. "Het afgelopen jaar heb ik het echt weer opgepakt: nu probeer ik elke ochtend zelf yoga te doen, voordat ik naar mijn werk ga. Daarnaast doe ik nog regelmatig lessen. Hoewel het natuurlijk niet áltijd lukt, is het inmiddels wel bijna een dagelijkse practice geworden."

"Ik heb echt gemerkt wat voor verschil bewegen maakt. Tijdens yoga moet je soms lang in kleermakerszit zitten op de grond. In het begin is zo'n houding killing, maar dat voelt nu veel comfortabeler. Je wordt ook sterker, dus alles wordt makkelijker. Maar ik ben er nog lang niet."

Vorig jaar deed Sanne mee aan een speciale yoga practice training. "Die training was iets te hoog gegrepen, maar wel heel interessant. Ik leerde daar dat het er niet om gaat dat je de houdingen goed kan. Het gaat om het proces. Als je het maar blijft doen, dan gaat het vanzelf beter. Vroeger vond ik zo'n hele lage squad, waarbij je hielen niet van de grond afgaan, echt moeilijk om te doen. Maar dat lukt nu wel! Ook kan ik veel langer in balanshoudingen staan, waar ik vroeger snel uitviel. En ik heb een keer een shoulder stand tegen de muur gedaan. Het bleek verrassend makkelijk, maar toch voelde het als een overwinning."

"Ik merk nu vooral het effect op mijn gezondheid, als ik 's ochtends géén yoga doe", zegt Sanne. "Toevallig was vandaag zo'n dag. Ik werkte thuis en bleef te lang in bed liggen. Dan merk ik de rest van de dag dat mijn lichaam gesloten is; niet uitgerekt. Na het doen van yoga voel je je echt herboren. Je hebt het gevoel dat al je spieren gebruikt zijn, dat je hard gewerkt hebt en helemaal ontspannen bent. Je lichaam voelt eigenlijk alsof het een doekje is dat helemaal is uitgewrongen. Mentaal geeft het ook een soort rust, zeker als ik het 's ochtends doe. Dan is er de rest van de dag geen haast meer."

Wat zegt de gezondheidsexpert?

"Yoga is heel gezond omdat het werkt op alle niveaus van ons zijn – fysiek, mentaal en emotioneel", zegt Thirza van de Hoef, yogadocente en spreker op Healthy Fest. "Je bent niet alleen fysiek in beweging, maar je bent tevens bezig met een stuk mindfulness. Yoga is eigenlijk meditatie in beweging. Daarnaast zijn we binnen de yoga veel bezig met de ademhaling. De adem is onze belangrijkste tool, een gezonde ademhaling draagt bij aan onze algehele gezondheid.

Hier in het westen ademen veel mensen niet gezond meer: ze gebruiken vaak nog maar een derde van hun longcapaciteit. Wanneer je je bedenkt dat we op iedere inademing voeding (onder andere in de vorm van zuurstof) het lichaam in brengen en je op elke uitademing afvalstoffen uitademen, kun je je voorstellen dat een gezonde ademhaling ongelofelijk belangrijk is. Daarnaast brengt een diepe, ontspannen adem onze geest tot rust, wat ook weer bijdraagt aan onze algehele gezondheid."

"Yoga is niet zo zeer een workout, maar veel meer een manier van leven en een mooie manier van de dag beginnen", gaat Van de Hoef verder. "Dat Sanne vooral het effect merkt als ze het een dag níet heeft gedaan, vind ik wel logisch. Zeker wanneer je met grote regelmaat yoga beoefent. Je begint je dag veel bewuster als je je yogaoefening hebt gedaan. Je staat even stil bij hoe jij je vandaag voelt, wat er speelt, wat jij nodig hebt, je maakt het lichaam wakker en komt ook letterlijk in je lijf. Ik zeg vaak: yoga begint pas als je van je mat afstapt. Wat we op de mat tegenkomen in onszelf is een afspiegeling van wat we in het dagelijks leven tegenkomen. Je mat is je oefenplek en je spiegel, het leven de praktijk. Yoga is verbinden met jezelf. Vanuit verbinding met jezelf kun je je pas echt verbinden met de buitenwereld."

Het heeft dan ook allerlei voordelen, zegt Van de Hoef. "Het geeft ontspanning: je pakt echt een moment voor jezelf. Het is jouw tijd, los van tijd voor en met je gezin, je telefoon, je werk, alles om je heen. Het is een moment van bezinning, welke vorm van yoga je ook doet, actief of passief. Het bijkomstige voordeel is dat je lichaam sterker wordt en je spieren verlengen. Je versterkt je lichaam op een gezonde manier, zonder de gewrichten te belasten."

Wil je het ook eens proberen? Thirza van de Hoef geeft haar gouden tips:

- Zoek een goede, gedegen docent die is opgeleid binnen de yoga, maar ook verstand heeft van anatomie. Er zijn tegenwoordig heel veel yogadocenten, omdat het nu hip is. Het is belangrijk dat de docent ook verstand heeft van anatomie in beweging en ziet wat jij nodig hebt.

- Het is belangrijk dat je een klik hebt met de docent en de vorm van yoga die je doet. Heb je een docent en vorm gevonden die bij jou passen, blijf daar dan een tijdje bij.

- Probeer yoga een aantal malen uit. Vind je het moeilijk, haalt het je uit je comfortzone? Geef niet gelijk op! Volg eerst een keer of 5 een les, voordat je een besluit neemt over doorgaan of stoppen.

- Begin rustig, met 1 à 2 lessen per week. Als je het ook thuis wilt doen, begin dan niet gelijk met een uur yoga, maar met 10 of 20 minuten. Anders kan het zijn dat het een te grote uitdaging wordt om het vol te houden. Maak het klein en haalbaar. Wanneer je de discipline hebt om die 10 of 20 minuten vol te houden, dan kun je altijd uitbreiden naar meer en langer.

- Onthoud: iedere houding is opgebouwd uit fases. Ik leg houdingen ook in stapjes uit: dan kun je zelf ervaren tot welke stap jij kunt komen. Als je net begint, kun je bijvoorbeeld de eerste stappen meedoen. We willen vaak veel te snel gelijk naar de eindhouding. Vergeet niet dat de stappen er naar toe belangrijker zijn! Als je de techniek niet goed onder controle hebt, dan sta je straks misschien wel in die eindhouding, maar wanneer je dit niet vanuit de juiste opbouw doet, doe je je lichaam misschien wel meer kwaad dan goed.

- Bij yoga is er geen competitie-element. Het gaat er niet om dat je beter bent dan je buurman. Het gaat om luisteren naar je lichaam. Geeft je lichaam een grens aan, blijf daar dan bij. Geeft je lichaam aan dat je verder kunt, luister daar dan naar.

- En misschien wel de belangrijkste tip: vergeet niet ook plezier te hebben op je mat! Yoga mag echt ook leuk zijn. Dat is met het hele leven zo, maak het niet te zwaar of te serieus en breng ook met regelmaat de humor er in. Dit maakt het leven - en ook je yogapractice - een stuk lichter.

De rubriek Op je gezondheid is een samenwerking van RTL Nieuws en Healthy Fest. Op Healthy Fest vind je nog veel meer artikelen over hoe je van je leven een gezond feestje maakt.