Eerlijk is eerlijk: op de vraag ‘Waar heb je behoefte aan?’ antwoorden veel vrouwen: ‘Rust!’ Het kan namelijk erg vermoeiend zijn om naast je werk ook nog voor je kinderen te zorgen en je sociale contacten te onderhouden. We rennen dagelijks van hot naar her en vergeten tijd voor onszelf te nemen. 

Daarom hebben Inge en Maarten van Coach voor je leven een online challenge gemaakt voor mensen die meer tijd voor zichzelf willen. Ze helpen je in 4 stappen naar meer rust. 

Stap 1: Begin je dag met opschrijven van een positieve intentie

Wanneer je helder voor jezelf hebt vastgesteld wat jouw doel en intentie is, behoud je meer je focus door bewustwording. Je haalt eerder je doelen en voelt je gelukkiger. "Het is wel belangrijk dat je je intentie opschrijft vanuit rust, dus het liefst meteen nadat je wakker wordt", legt Inge Mol-Schokker uit. "Je moet hier je dag echt mee te beginnen, dus liever niet eerst aankleden of ontbijten."

Later op de dag ga je even 5 minuten in stilte nadenken over je positieve intentie van vandaag. "Door het onderbreken van je patronen en dagelijkse bezigheden, kom je buiten je comfortzone. Buiten je comfortzone komt er een bepaalde spanning vrij die zorgt voor nieuwe ervaringen. Alleen al door het kiezen voor jezelf en 5 minuten de tijd te nemen voor je positieve intentie is een applaus waard. Wees trots op jezelf!", zegt Inge. Je hebt jezelf waarschijnlijk al veel te lang op nummer 10 gezet. Vandaag sta op je op nummer 1. Onwennig in het begin, maar zeker de moeite waard en je zal zien dat als je dit vaker doet, het steeds makkelijker gaat. Belangrijk: geef jezelf de tijd. Voelt het onwennig en vervelend? Wil je het liefst weer door met je vertrouwde bezigheden? Dat gevoel is niet erg. Onthoud vooral dat alles wat nieuw is oefening en aandacht nodig.

Stap 2: Maak een wandeling van 30 minuten zonder telefoon en sta open voor nieuwe inzichten

Kom in beweging. In beweging ga je namelijk mentaal ook 'lopen'. Inge: "Je creatieve deel van je brein wordt geactiveerd en je maakt het geluksstofje endorfine aan! Zonde om dit proces te doorbreken door afleiding van je telefoon, toch?" We zijn zo gewend om de telefoon bij ons te dragen, maar we zijn ons er niet altijd van bewust hoe storend hij kan zijn voor je balans, rust en ontwikkeling. Door het natuurlijke proces van creativiteit en beweging in de buitenlucht te aanvaarden, kom je open te staan. Open te staan voor nieuwe inzichten. Deze inzichten waren er anders ook wel, maar die kregen niet de ruimte om zich te laten horen. "Het is tijd voor ruimte. Ruimte voor jou en jouw ontwikkeling. De ontwikkeling van meer rust in je leven. En die verkrijg je door deze stappen te zetten."

Stap 3: Schrijf nadien op tot welke nieuwe inzichten je bent gekomen en onderneem actie. Wat ben je nodig? 

Tijdens de vorige stappen heb je nieuwe ervaringen opgedaan. Bij nieuwe ervaringen horen automatisch ook nieuwe inzichten en eye-openers. Ben je tot de conclusie gekomen dat de stilte moeilijk voor je is? Bang voor wat er allemaal boven komt? Noteer dit in je mooie notitieboekje en schrijf op wat je nodig bent om je niet te laten leiden door angst. Misschien ben je tot de conclusie gekomen dat je een wandeling zonder telefoon wel zo fijn vindt dat je dat vaker wil gaan doen? Noteer dit en zorg voor continuering. Wil je het alleen? Plan het in, maak er routine van. Loop je liever samen? Deel je idee met een vriendin! Of misschien ben je erachter gekomen dat je nog meer tijd voor jezelf wilt, omdat het simpelweg wel bevalt en je meer uit het leven wil halen? Noteer dit, maak er een positieve intentie van en bedenk wie jou hierbij kan helpen.

Stap 4: Start vanaf nu elke dag met iets voor jezelf

"Wat je aandacht geeft, groeit!", vertelt Inge. "Het is bewezen dat mensen die de dag starten met iets voor hunzelf, gelukkiger en succesvoller zijn. Je stapt met een relaxter gevoel de dag in. De dag krijgt een positieve lading en daardoor ben je veel weerbaarder. Dat gevoel gun je toch iedereen?" Ga daarom op zoek naar iets wat jou energie geeft. Waar word je rustig van? Waar krijg je een blij gevoel van? Dit kan zijn door middel van yoga, sporten, muziek luisteren, je positieve intenties aandacht geven door te mediteren. Schrijven, schilderen, kleuren, wandelen. Het kan van alles zijn, als jij er maar voldoening van krijgt. "Belangrijk is wel om hier je dag echt mee te starten, dus niet pas na je ochtendroutine. Het moet bij je ochtendroutine gaan horen, zet desnoods je wekker een half uur eerder. Echt, het is het waard."