Ken je dat? Je zegt ‘ja’ op iets wat je eigenlijk niet ziet zitten. Daarnaast heb je er ook geen tijd voor. Door vaker ‘nee’ te zeggen, houd je meer tijd over voor je eigen taken en opdrachten. Jouw vriend, tante of zelfs werkgever kan heus wel even wachten.

Hoe komt het dat we soms ‘ja’ zeggen op dingen eigenlijk niet willen doen? Waarschijnlijk heeft dat te maken met de blik van afkeuring, teleurstelling of soms zelfs boosheid van de ander. Uit onderzoek van Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat we van nature helpers zijn. Het woord ‘nee’ wordt vaak geassocieerd met negativiteit. Onze negatieve emoties zijn een uitdrukking van empathie. We voelen ons slecht wanneer anderen zich slecht voelen en dit zorgt ervoor dat we anderen willen helpen.

Vooral als de vragers dichtbij je staan, voel je je sneller genoodzaakt te willen helpen.Toch is het echt geen ramp om af en toe aan te geven dat je niet wil. ‘Nee’ zeggen is iets wat je kunt leren. Simpelweg door het te doen. Maak duidelijk waar je grenzen liggen, want dit is niet alleen fijn voor jezelf, maar ook voor anderen. Maar hoe doe je dat, zonder teleurstellingen op te wekken?

Wanneer je iemands verzoek afwijst, is het belangrijk om rekening te houden met de manier waarop je dat doet. Er zijn verschillende manieren om op beleefde manier iemands verzoek of vraag af te wijzen:

De uitstelvariant

Wanneer je écht moeite hebt met het weigeren van de vraag, kies je voor deze variant. Door langer uitstel te vragen, geef je nu in ieder geval aan dat je even geen tijd hebt. Door deze uitstelvariant te gebruiken, kom je niet bot over en zie je gauw genoeg of iemand je alleen vraagt uit gemakzucht of dat diegene je echt nodig heeft. 

De doorverwijzing

Vraag jezelf af of jij wel de geschikte persoon bent om te helpen. Wanneer je ergens niet in gespecialiseerd bent, kan je de vrager doorverwijzen naar iemand anders of bijvoorbeeld een website of boek doorsturen met de informatie die hij of zij nodig lijkt te hebben.

De verkenner

Stuur iemand anders op onderzoek uit als je zelf twijfels hebt bij het aannemen van een nieuwe opdracht of project. Vooral als je een kantoorbaan hebt is dit een goede methode. Wil je eigenlijk niet naar die ene vergadering omdat hij niet in je planning past? Vraag dan aan je collega’s die er wel heen gaan of er nuttige informatie is verteld en bepaal aan de hand daarvan of je er de volgende keer bij wil zijn.

De sociale kaart

Beargumenteer je afwijzing met de boodschap: ‘als ik jou help, moet ik anderen afwijzen’. Zoals hierboven vermeld, zijn wij mensen van nature helpers. Waar dit normaal in je nadeel kan werken, kan je dit ook in je voordeel gebruiken. Wanneer iemand je vraagt om iets extra’s te doen, geef je aan wat de consequenties voor andere collega’s zullen zijn als je ‘ja’ zegt. Niet alleen op werk geldt dit, maar bijvoorbeeld ook thuis. Als jouw partner wil dat jij de boodschappen vanavond doet, geef je aan dat je dan niet de kinderen naar hun voetbaltraining kan brengen. De kans is dat hij dan zijn vraag intrekt. 

Bronnen: Assertief.nl | Happinez