Voor veel ouders is het runnen van een gezin, werken en daarnaast ook nog sociale contacten onderhouden een hele uitdaging. Heb je het gevoel dat je te veel ballen in de lucht moet houden? Mis je tijd voor jezelf en voel je je vaak gestrest en opgejaagd? In dit artikel lees je hoe je dit kan verhelpen.

Het is niet altijd even makkelijk om balans te vinden tussen werk en je kinderen. Nova Goodchild en Leonie Rutten weten dit als geen ander. Samen richtten zij het MAM-programma op: Moderne Ambitieuze Moeder. Met dit programma helpen zij werkende moeders om de balans in hun leven weer terug te krijgen. We spraken met ze en hebben een aantal handige tips voor je op een rijtje gezet.  

Volgens Nova en Leonie draait het allemaal om 4 factoren: identiteit, balans tussen privé en werk, mindset en beweging/ontspanning. Hieronder geven ze per factor aan waarom het zo belangrijk is om deze te waarborgen en hoe je deze factor kunt verbeteren. Op naar vitaal oud worden!

Identiteit

  • Nova: “Word je niet blij van je werk en heb je het gevoel dat je hier niet genoeg van je persoonlijkheid in kwijt kunt? Ga dit eens in alle eerlijkheid na en probeer hier zo nodig een open gesprek over te voeren met je leidinggevende en collega's.”
  • Leonie: “Zit je niet lekker in je vel of ben je opzoek naar jezelf? Kijk naar de dingen die je vroeger leuk vond om te doen en probeer deze weer eens uit. Ga terug naar de kern waar jij blij van werd.”

Balans privé en werk

  • Nova: “Hoe zijn de draagkracht en draaglasten thuis met je gezin verdeeld als je na een lange dag werken thuiskomt? Vraag jezelf af hoe deze verhouding is en probeer hier thuis een open gesprek over te voeren, wanneer je denkt dat deze verdeling niet in balans is.”
  • Leonie: “Ga na of je de juiste prioriteiten stelt aan je activiteiten. Ben jij dagelijks druk met energievreters of energiegevers? Zorg dat de verhouding rond de 20% v.s. 80% ligt, waarbij 80% energiegevend dient te zijn. Is dit niet het geval, maak dan juiste keuzes ten behoeve van jezelf. Het gaat erom wat jij nodig hebt.”

Mindset

  • Nova: “Maak dagelijks een dankbaarheidslijstje en start je dag hiermee. Door dit te doen, richt je je op het positieve en zal je merken dat je ook steeds positiever naar het leven gaat kijken. Hierdoor kan je negatieve zaken beter handelen of relativeren.” 
  • Leonie: “Soms zijn we geneigd om te focussen op zaken die niet goed gaan. Dan vergeten we dat er ook veel zaken wél goed gaan in ons leven; zaken waar we dankbaar voor mogen zijn. Als je je bewust bent van dingen waar je dankbaar voor bent in je leven, dan is het vaak makkelijker om te gaan met tegenslagen. Benoem dagelijks 3 dingen waar jij dankbaar voor bent om je positieve brein te vergroten. Hiervoor zijn ook diverse apps beschikbaar die je kunnen helpen. Zoek maar eens op!”

 Beweging en ontspanning

  • Nova: “Wist je dat het enorm belangrijk is om je lichaam te leren voelen? Je lichaam kan je veel vertellen over hoe je er op dat moment voor staat, ook geestelijk. Blokkades in het lichaam kunnen soms een uiting zijn van een geestelijke blokkade. Een mindful bodyscan kan een prima tool zijn om op tijd deze blokkades op te sporen en aan te pakken.”
  • Leonie: “Zorg dat je dagelijks minimaal 30 minuten aan één stuk beweegt, maar ook dat je over de dag heen rustmomenten inplant. Beweging is goed om vitaler in het leven te staan. Ook je slaap is belangrijk, voor het herstel van je spieren en hersenen.”

Wil je meer weten over het MAM-programma? Neem dan een kijkje op de website van Nova of Leonie