Vroeg uit de veren, om vervolgens gehaast je takenlijstje voor de dag af te werken. Kinderen uit bed halen en aankleden, werkmeeting om 9 uur, maar eerst een halfuur in de file staan. Tijd voor ontbijt heb je niet, want er staan eerst nog 108 belangrijkere dingen op je agenda die nu wel écht af moeten - en oh ja, er moeten nog boodschappen gedaan worden. 

De hele dag ren je als een kip zonder kop heen en weer. Tijdens de lunch nog even gauw dat ene belletje en aan het eind van je werkdag onderweg naar de auto verstuur je via je telefoon snel dat bestand waar je collega last minute om vroeg. Terwijl het documentje wordt geüpload, app je naar het thuisfront dat je onderweg naar huis bent. Sporten ga je niet meer redden. Gauw boodschappen doen en koken dan maar. Het gaat maar door: er lijkt geen eind aan te komen. 

Thirza van de Hoef is yogadocente en spreker op Healthy Fest. Vandaag deelt ze met ons haar ultieme go-to tip: neem vaker de tijd om te vertragen. “Vaak als we het druk hebben gaan we meerdere dingen tegelijk doen. Ons hoofd racet van het één naar het ander. En wij racen er op de automatische piloot achteraan. We zijn 24/7 bereikbaar en bijna niet meer los te weken van onze telefoon."

Alle prikkels, indrukken en het ‘aan staan’ creëren stress in ons systeem. Stress is momenteel ziekteoorzaak nummer 1 en dat zal je vast niks verbazen. Het veroorzaakt een hoop klachten en gezondheidsproblemen. Fysiek, mentaal en emotioneel. Stress op de werkvloer is de oorzaak van het merendeel van het ziekteverzuim. Het zorgt eerst voor adrenaline in je lichaam, waarna het over gaat op cortisol: een stresshormoon. Te lang blootgesteld worden aan stress kan schadelijk zijn.

Mindfulness

Een goede manier van stressmanagement is mindfulness. De oorsprong hiervan is te vinden in het Boeddhisme en is al heel oud. Dat wil niet zeggen dat er voorheen geen mindfullness beoefend werd. Zelfs bij zeer oude Christelijke mystieke tradities is deze techniek terug te vinden. 

Mindfulness betekent letterlijk: volledig bewust zijn van de huidige ervaring. Je kunt het woord ook wel vertalen als ‘gewaar zijn’. Het is niets meer dan je gewaar zijn van alles wat zich aandient, zonder er direct op te reageren. Doe een stapje achteruit en kijk als waarnemer naar je gedachten, fysieke sensaties en/of emoties. Doe dit zonder je ermee te bemoeien of het te willen veranderen, wegdrukken, veroordelen of te labelen. Leer jezelf te distantiëren van wat zich aandient.

Het is bewezen dat mindfulness zorgt voor betere prestaties, minder ziekteverzuim en minder stress. Je voelt je gelukkiger, hebt betere concentratie en je creativiteit wordt verhoogd. Daarnaast slaap je beter en helpt het tegen angsten.

Mediteren 

Een onderdeel van mindfulness is mediteren. Regelmatig mediteren heeft een bewezen positief effect op onze fysieke, mentale en emotionele gezondheid. Je hoeft dit niet meteen 20 minuten of een uur te doen. Begin eens met 5 minuten per dag en bouw het rustig op. 

Onderzoek aan de Harvard Universiteit toont aan dat mediteren niet alleen de hersenactiviteit, maar ook echt de hersenen zelf verandert. De grijze stof (buitenste laag van de hersenen gevormd door de zenuwcellen en hun korte vertakte uitlopers die te maken hebben met de informatieverwerking) in de hersenen neemt in bepaalde delen toe. Met name hersengebieden die te maken hebben met zintuiglijk waarnemen, emotieregulatie, besluitvorming, geheugen, leren, empathie en stress veranderen in gunstige zin.

Het kan heel fijn en behulpzaam zijn om iedere dag een moment te pakken waarop je mediteert. Een moment waarop je je afzondert en in stilte bent. Je kunt ook gewoon een naar binnen gekeerde afzondering oefenen in gezelschap. Door bijvoorbeeld minder te praten creëren we automatisch al meer stilte en bewustzijn.

Vertragen

Naast mediteren is er een andere simpele manier om stress te verminderen. "Deze manier is gemakkelijk in te bouwen in ons dagelijks leven", vertelt van de Hoef. "De stap die je zet voordat je gaat mediteren, is vertragen. Dit is een eenvoudige stap die ons in staat stelt om onze gedachten, gevoelens en acties zorgvuldiger te overwegen."

"Wanneer we onszelf overwerken en proberen om te veel activiteiten en afspraken in onze al overvolle agenda te proppen, raken we het zicht kwijt op wat echt belangrijk is. 1 ding dat je moet doen om even stil te kunnen staan en te vertragen, is om je het volgende te beseffen: 'Je hebt alle tijd die je nodig hebt!' Als je je dat beseft, kun je bewust vertragen. Tijdens het vertragen, creëer je een gunstige omgeving om te ‘unwinden’. Om los te laten en op te laden. Je ontwikkelt direct een plek voor stilte en afzondering in je leven."

Niet haasten

"Wanneer je merkt dat je aan het haasten bent, kun je jezelf terugroepen en even een paar keer volledig diep in en uit ademen. Vertel jezelf dat je daadwerkelijk alle tijd hebt die je nodig hebt. Vraag jezelf af of de wereld stopt met draaien als jij even 10 minuten gaat zitten en gewoon de lucht inademt. En als het antwoord ‘nee’ is, stop dan met wat je aan het doen was. Pak die 10 minuten om te ademen, gewoon te zitten, de omgeving in je op te nemen. Zonder dat je verder iets doet of hoeft."

"Bedenk je: 'Wanneer jij het gevoel hebt dat je niet eens even 10 minuten in stilte kunt gaan zitten, is het voor jou des te meer van belang dat je even die rust pakt.' Als we onszelf betrappen op gehaast zijn of het opzijduwen van anderen die ons in de weg staan, kunnen we onszelf misschien afvragen waar we in zo’n enorme haast naartoe gaan of vanaf bewegen. Als je je beseft dat je weer eens 100 dingen tegelijk aan het doen bent, fysiek of in je hoofd, ga dan zitten en ontspan. Adem diep in en word je bewust van je omgeving. Kijk rustig om je heen. Adem in en uit. Deze staat van zijn kan nergens anders gevonden worden dan hier."

Bekijk ook:

Paula Vaarkamp / Healthy Fest