Stress heeft een negatief effect op het behoud en de opbouw van je spieren. Laura Huisman is trainer op Healthy Fest en vertelt ons hoe het zit.

“Wanneer we korte stress hebben, bijvoorbeeld bij een schrikreactie, ontstaat er een gezond stressmoment. Hierbij maak je adrenaline of noradrenaline aan. Als je voor langere tijd stress ervaart, komt het stresshormoon cortisol vrij. Cortisol wordt aangemaakt in de bijnieren en zorgt ervoor dat processen in je lichaam veranderen. Je maakt bijvoorbeeld meer glucose aan voor energie. Dit breekt spiereiwitten af, terwijl deze essentieel zijn voor onze spieropbouw.”

Om dit proces tegen te gaan, moet je je cortisol verlagen. Er zijn verschillende bruikbare tips die je daarbij kunnen helpen:

Voeding

Eet veel eiwitrijk voedsel. Vermijd snelle koolhydraten, want deze zorgen dat je bloedsuiker omhoog gaat. Vitamines B5, C en foliumzuur helpen je cortisolwaarden stabiliseren. Eet dus voedingsmiddelen die rijk zijn aan deze vitamines.

Slaapritme

Rust is erg belangrijk om de aanmaak van cortisol terug te brengen. Probeer daarom een goed dag- en nachtritme te creëren. Tussen de 7 en 8 uur slaap per nacht is ideaal, maar als je deze weet te benutten in een regelmatig ritme, heb je er nog veel meer profijt van! 

Mind & body

Zorg dat je meer balans krijgt tussen lichaam en geest. Misschien helpt mediteren voor jou, verschillende ademhalingsoefeningen of een flinke wandeling in de natuur. Zoek een manier waarop jij je kunt ontspannen en die geen extra fysieke stress legt op je lichaam.

Korte workouts

Maak je workouts kort en intensief: maximaal een halfuur. Een HIIT training of pittige pilates les is perfect om je cortisol te verlagen. Vermijd extra fysieke stress op je lichaam.

Knuffelen!

Ja, dat lees je goed. Bij knuffelen wordt het hormoon oxytocine namelijk aangemaakt. Oxytocine is het hormoon dat cortisol reguleert. Meer oxytocine is dus geweldig goed tegen te veel stress. Knuffel erop los!

Bekijk ook: