We zijn geneigd om ons pas nuttig te voelen, wanneer we daadwerkelijk iets hebben gedaan. Maar zodra je de tips in dit artikel uitvoert, zul je ervaren dat niets, ook íets is.

Loopt je agenda over van het aantal afspraken die je hebt ingepland? Vliegt het je soms aan als je naar de indeling van deze of volgende week kijkt? Inge Mol van Coach voor je Leven geeft in dit artikel een paar tips die jou kunnen helpen om meer ruimte voor jezelf te krijgen. "Het is soms tijd om even te voelen hoe het écht met je gaat en te doen waar jij op dat moment zin in hebt. Ga iets doen wat JIJ graag wil, in plaats van wat er in je agenda staat!"

Plan ruimtes met niks

Plan een maand lang ruimtes met 'niks' in je agenda. Dit kan bijvoorbeeld door elke dag 30 minuten 'niks' op te schrijven, of elke week een hele ochtend. Doe wat goed voelt voor jou, maar probeer het zeker 1 keer in de week te doen.

Prioriteiten stellen

Wordt er een beroep op je gedaan en heb jij op dat moment 'niks' ingepland? Zeg dan dat je niet kunt, want je hebt al iets staan. Dat niks doen is voor jou belangrijk en daar valt niet over te onderhandelen!

Invulling van niksen

Hoe je deze momenten met 'niks' invult, is aan jou. Voel waar jij op dat moment behoefte aan hebt. Ben je moe en is het tijd voor jou? Luister daar dan naar en doe iets wat jou laat ontspannen. Heb je juist wel zin om iets te ondernemen? Ga eens impulsief langs bij die vriendin die je een tijdje niet hebt gezien!

Noteer je ervaring

Noteer na afloop hoe je deze ruimte met 'niks' hebt ervaren. Vond je het fijn? Gaf het je ademruimte en voelt het allemaal minder vol en druk aan? Onthoud dit gevoel dan, zodat je jezelf aanzet om dit regelmatig te blijven doen.