Je darmen zijn verantwoordelijk voor het verteren van je voedsel. En daarmee zijn ze ook van grote invloed op je gezondheid in het algemeen. Maar wist je dat ze ook een bepalende rol kunnen spelen in de kwaliteit van je nachtrust?

Er zijn ontelbaar veel factoren die invloed hebben op de kwaliteit van jouw slaap. Denk aan het op tijd wegleggen van je telefoon, een meditatie sessie of een stevige vrijpartij voordat je gaat slapen. In dit artikel legt Floris Wouterson, slaapexpert en schrijver van het boek SuperSlapen, uit hoe ook je darmen ervoor kunnen zorgen dat je een fijne nachtrust hebt.

Hormoonaanmaak in je darmen

“Om goed te kunnen slapen, zijn twee hormonen van groot belang: serotonine en melatonine. Deze hormonen worden voor meer dan 80% aangemaakt in de dikke darm. Zijn je darmen en darmflora niet gezond, dan heeft dit dus directe impact op de hoeveelheid serotonine en melatonine die in je darmen wordt aangemaakt. Als je darmfunctie gezond is, ga je automatisch beter slapen omdat deze hormonen dan ook beter worden aangemaakt.”

Ook is er een hele duidelijke relatie tussen stress en de gezondheid van je darmen, helemaal als je van nature al gevoelige darmen hebt. “Door stress kunnen je darmen van slag raken, wat ook niet bepaald bevorderlijk is voor je nachtrust.”

Wouterson schrijft in zijn boek dat stress vaak ontstaat op het werk. “Uit meerdere onderzoeken blijkt dat bijna de helft van de werknemers niet goed slaapt of slaapproblemen heeft door stress op het werk. Ze kunnen hun taken moeilijk loslaten en sturen ‘s avonds nog snel ‘even een mailtje’. Ook piekeren over vervelende gesprekken met collega’s en vermoeiende vergaderingen komt veel voor.” 

Schone darm

Wanneer de darm schoon is, is deze ook beter in staat om nutriënten (voedingsstoffen) op te nemen. Zodra de nutriëntenopname (absorptie) in je darmen goed is, heb je meer energie en voel je je vitaler. Je spijsvertering werkt dan ook beter. In een schone darm kunnen goede darmbacteriën zichzelf vermenigvuldigen. Dit heeft een gunstige invloed op jouw darmflora en ook op je slaap. Wouterson benoemt een aantal belangrijke bevindingen waaruit blijkt dat gezonde darmen belangrijk zijn voor een goede nachtrust.

  • “Een verstoorde nachtrust maakt je darmen van streek. Hier is sprake van een wisselwerking, want ontregelde darmen zorgen op hun beurt ook weer voor een verstoorde nachtrust;

  • Je darmen spelen een belangrijke rol in de werking van je bioritme. In je darmen zitten allerlei bacteriën die afhankelijk zijn van het moment van de dag. Rond een uur of 22:30 stoppen je darmen min of meer met werken. Snacken is daarom geen goed idee, want dat wordt niet meer verteerd. Als je bioritme van slag raakt, wordt ook de goede werking van de bacteriën verstoord en slaap je niet meer goed. Door je darmen gezond te houden, zorg je dat je bioritme ook goed blijft. 

  • Er is een sterk verband tussen slecht slapen, depressie en de gezondheid van je microbioom in de darmen. Met microbioom wordt ook wel je darmflora bedoeld. Als deze gezond is, ga je beter slapen en verminderen de klachten van depressie. Heb je te veel slechte bacteriën, schimmels en parasieten in je lichaam, dan komen er afvalstoffen in je bloed, die samen met te weinig slaap de kans op een depressie vergroten.

Floris legt uit dat je je darmen kunt reinigen om ze gezond te houden. “Dit kun je het beste doen door het verwijderen van de schadelijke biofilm uit je dikke en dunne darm, door middel van bijvoorbeeld een SlaapDetox kuur van 6 dagen. Bij een ‘normale’ darmreiniging (bijvoorbeeld een klysma darmspoeling) wordt enkel de dikke darm gereinigd. Tijdens de SlaapDetox-kuur neem je vervangende maaltijden in poedervorm, met daarin ingrediënten die enkel op natuurlijke basis zijn. Met een gebalanceerd dieet kun je ervoor zorgen dat je darmen en darmflora nadien gezond blijven.”

Pre- en probiotica

Kies je ervoor om een reiniging van je darmen te doen, dan is het belangrijk voldoende aandacht te besteden aan  pre- en probiotica. Wat zijn dat? “Probiotica zijn gunstige darmbacteriën. Ze komen van nature voor in zure producten zoals kefir, zuurkool en kwark. Prebiotica zijn geen bacteriën, maar stoffen zoals insuline of oligofructose (vezelstoffen). Die vormen de voeding van jouw darmbacteriën en zorgen voor een goed darmmilieu.”

Ook als je geen darmreiniging hebt gedaan, is een goed evenwicht van je darmflora belangrijk. “Bij veel mensen is dit niet het geval door verkeerde voeding, stress en het gebruik van medicijnen. Vooral antibiotica is een boosdoener, omdat dit middel niet alleen de ziekteverwekkende bacteriën dood, maar ook de goede darmbacteriën.”

Prebiotica herstelt normaal slaappatroon

Eerder werd al onderzoek gedaan naar de werking van het reinigen van je darmen op je nachtrust. “De resultaten tonen onder andere aan dat het nemen van prebiotica een normaal slaappatroon herstelt. Er is sprake van meer diepe slaap, die je nodig hebt voor fysiek- en geheugen herstel. Ook bevordert het die belangrijke REM-slaap, die vooral goed is voor cognitief herstel.”

“Heb je slaapproblemen als gevolg van stress? Dan is het aan te raden om voedingsmiddelen als knoflook, uien, prei, asperges en bananen te eten. Daarmee vul je je darmen op een natuurlijke manier aan met prebiotica. Je kunt ook prebiotica nemen in de vorm van supplementen, maar echte voeding heeft de voorkeur.”

Bekijk ook:

Paula Vaarkamp / Healthy Fest