Afgelopen weekend ging de zomertijd weer in. Om 02.00 uur werd de klok een uur vooruitgezet, wat waarschijnlijk betekent dat je die nacht een uur minder hebt geslapen. Ondanks de kortere nachtrust, is je slaapkwaliteit beter in de lente- en zomerperiode dan in de herfst/winter en zijn we over het algemeen ook een stuk blijer. Hoe komt dat?

Volgens Floris Wouterson, slaapexpert en schrijver van het boek Superslapen, heeft de invoer van zomertijd een aantal voordelen ten opzichte van de wintertijd. Vaak hebben mensen in de winter meer motivatieproblemen, zoals moeite met uit bed komen, weinig energie of grote mate van ongelukkigheid. "In omgekeerde richting zie je dat mensen na invoer van de zomertijd vrolijker worden, meer plezier hebben in dingen en ’s ochtends gemakkelijker opstaan", zegt de slaapexpert.

Dit komt door een aantal factoren, waarvan één factor de meeste invloed heeft: daglicht. Na invoer van de zomertijd, kunnen mensen meer daglicht opnemen dan voorheen. Het gevolg hiervan is het omgekeerde van een winterdepressie. "Het wordt 's morgens later licht en het wordt ’s avonds later donker. Dit heeft grote invloed op je functioneren, doordat je door daglicht onder andere serotonine aanmaakt", zegt Wouterson.

Serotonine is ons gelukshormoon en heeft een positieve invloed op ons humeur en gevoel. Daarnaast zorgt voldoende serotonine dat je beter in slaap valt – en kunt doorslapen. Dit komt omdat het een voorbereidend hormoon is op melatonine, beter bekend als 'het slaaphormoon'. "Je haalt serotonine uit daglicht, maar ook wordt het aangemaakt wanneer je beweegt", legt Wouterson uit. 

Kom uit die box!

Volgens Wouterson verplaatsen veel mensen zich 'van box naar box': vanuit de slaapkamer naar de keuken, van de keuken naar de auto en hup, het kantoor in, om daar de hele dag achter een bureau te zitten.

Helemaal vandaag de dag, bevind je je waarschijnlijk onophoudelijk in dezelfde box: de woonkamer. Je kunt niet echt zeggen dat je voldoende daglicht hebt gezien, laat staan dat je genoeg bewogen hebt. "Een halfuur daglicht per dag is echt te weinig. Wil je beter slapen en je goed voelen? Ga wat vaker naar buiten en beweeg regelmatig. Dit hoeft echt niet fanatiek sporten te zijn. Elke dag een rondje lopen kan al verschil maken."

In een kantooromgeving heb je gemiddeld 300 lux, de mate van lichtintensiteit. Een gemiddeld huis geeft tussen de 150 en 200 lux, terwijl een bewolkte dag buiten al 2.000 lux geeft. Op een zonnige dag mag je op 100.000 lux rekenen als minimale hoeveelheid. "Veel mensen beseffen die verschillen niet. Die denken: 'Ik heb toch licht gezien vandaag?' Maar zo werkt het niet. Daarnaast moet je echt direct in contact staan met het licht om de gezondheidsvoordelen te ondervinden", zegt Wouterson.

Zonovergoten raam

Op een zonovergoten plek achter het raam zitten heeft dus weinig zin. Het is in deze periode van quarantaine misschien lastig om het daglicht te nuttigen, maar toch zijn er een aantal manieren die je kunt proberen. Allereerst helpt het al om je raam open te zetten. Zo kunnen de lichtstralen je direct bereiken.

Heb je bijvoorbeeld een binnentuintje of balkon? Zoek deze dan minimaal eens per dag op en maak het een gewoonte. "Heb je niet de luxe van een balkon, binnentuintje of dakterras? Dan is het ook altijd nog een optie om een daglichtlamp aan te schaffen. Deze bootst exact het aantal lux van daglicht na", zegt Wouterson.

Je zou dus kunnen stellen dat we beter slapen wanneer de zomertijd ingaat, omdat er een periode aanbreekt waarin we meer licht kunnen opnemen. Wel is er volgens de slaapexpert één maar: "Naarmate de temperatuur oploopt, neemt de kwaliteit van de slaap af. Probeer maar eens lekker te slapen in een heet appartement waar geen airco aanwezig is. Dan kan je overdag nog zoveel daglicht gezien hebben, dat gaat simpelweg niet werken."