In ‘De Coronavirus-hack’ geeft lifestylecoach Shorombo Mooij je een aantal handvaten om de coronacrisis de baas te worden. In dit artikel: zo houd je een positieve mindset.

Het is in deze vreemde tijden gemakkelijk om ten prooi te vallen aan verlamde angst. Je maakt je zorgen en bent onzeker over de toekomst. Hoe blijf je positief? Drie stappen die je kunnen helpen om weer de controle te krijgen over je mindset.

Beperk je informatievoorziening

We leven in een tijd waarin veel informatie te allen tijde beschikbaar is. Dit is natuurlijk fantastisch, maar in tijden van crisis heeft dit soms negatieve gevolgen. Probeer je informatieconsumptie te cureren. Dit betekent dat jij bewust kiest waar jij jezelf aan wilt blootstellen en waaraan niet.

Hoe doe je dat? Word je bewust van alle informatie die jij tot je neemt en vraag jezelf af: "Heeft dit positieve of negatieve invloed op mij?" Op de hoogte blijven van wat er gebeurt is belangrijk, maar je hoeft echt niet elk bericht afzonderlijk te lezen. Vaak is een samenvatting van informatie al voldoende. 

Selecteer je nieuwskanalen en doseer

Nieuws is niet altijd goed nieuws. Het internet staat vol met misleidende informatie of informatie die uit de context is gehaald. Daarbij komt nog dat nieuws ook verslavend is – en dan vooral slecht nieuws. Kijk maar eens naar de populariteit van dramaseries. Het is de kunst om je informatie te filteren en te doseren. In stap 1 heb je hier al een beginnetje mee gemaakt. Nu leggen we uit hoe je je nieuwskanalen het beste kunt bepalen:

  1. Selecteer voor jezelf een aantal nieuwsbronnen die je vertrouwt
  2. Raadpleeg deze nieuwsbronnen één of maximaal twee keer per dag
  3. Verifieer wat je leest met je nieuwsbronnen

Op deze manier weet je precies wat je moet weten. Je zult minder de negatieve invloed ervaren die het nieuws normaliter heeft.  

Neem controle over je focus

Bij stap 1 heb je al een groot deel van het werk geklaard. Nu is het zaak om deze focus en daarmee je mindset en gemoedstoestand bewust te gebruiken. Zie je focus als lens waardoor jij de wereld bekijkt. Kijk je naar de ene kant, dan zie je ellende. Je denkt misschien dat de wereld alleen maar ellende is en daardoor ga je je slecht voelen. Daarbij focus je je op iets wat je niet kunt controleren, dus voel je je daarbij ook nog hulpeloos.

Volg je de hele dag het nieuws, dan voel je je misschien angstig, paniekerig en gespannen. Dat is nergens voor nodig! Draai de lens eens naar de andere kant en kijk naar de dingen die er wél zijn. Kijk naar dingen die nog wel kunnen en vooral waar jij wel controle over kunt hebben. Dan voel je je dankbaar, voel je hoop en voel je je krachtig.

Shorombo Mooij & Paula Vaarkamp