Squatten is momenteel ontzettend populair. Dit komt doordat deze oefening erg goed is voor je billen en het versterken van je beenspieren. Maar let wel op dat je het goed doet!

De squat is zo populair omdat ‘ie heel intensief en ontzettend makkelijk uit te voeren is. Ga staan met je voeten op schouderbreedte uit elkaar, de voeten naar voren gericht en de handen uitgestrekt aan de voorkant. Laat jezelf zakken door je knieën te buigen alsof je je voorbereidt om op een stoel te gaan zitten. Ga naar beneden voor zover comfortabel voelt, gericht om je dijen parallel aan de vloer te krijgen. Stijg langzaam op naar de startpositie.

Het klinkt hartstikke simpel, maar toch moet je als beginner goed opletten, want je hoeft maar een foute beweging te maken en je kunt de dagen erna last hebben van je rug of knieën. Let dus goed op als je gaat beginnen met squatten en blessures wilt voorkomen. Dit zijn 4 manieren om veilig te squatten:

1. Goed opwarmen

Direct beginnen met squatten is niet slim, helemaal niet als je een kantoorbaan hebt en dus niet zoveel beweegt op een dag. Het uitvoeren van een opwarming verhoogt de spiertemperatuur en de bloedstroom. Volgens een onderzoek van Seoul National University draagt het opwarmen bij aan betere prestaties en wordt de kans op het krijgen van blessures aan spieren en pezen een stuk kleiner.

2. Leer de basis

Door de vele variaties kan iedere soort squat net wat anders zijn. Toch blijft de basis altijd hetzelfde en het is belangrijk dat je aan een aantal regels houdt. Zo is het volgens de Engelse National Health Service belangrijk dat je je voeten altijd parallel naast elkaar zet op schouderbreedte. Blijf recht vooruit kijken en doe net alsof je gaat zitten op een hele lage stoel. Let erop dat je knieën niet over je tenen uitsteken en dat je rug niet bol wordt, dit doe je door je buikspieren goed aan te spannen en niet te diep te zakken.

3. Niet te zware gewichten

Als beginner kun je beter niet te zware gewichten pakken, dat is een veelgemaakte fout. Zorg er eerst voor dat je de oefening onder de knie hebt en pak er daarna eventueel wat gewicht bij. Stapje voor stapje kun je steeds met wat meer gewicht gaan squatten maar wees voorzichtig.

4. Draag geen hardloopschoenen

Wanneer je op de juiste manier wilt squatten, kun je beter geen hardloopschoenen dragen. Deze sponsachtige, zachte modellen zorgen er namelijk voor dat je lichtjes schommelt wanneer je aan het hurken bent. Je kunt in dit geval beter gaan voor een harde zool met eventueel een hielverhoging. Ze moeten je ondersteuning, stabiliteit en meer mobiliteit bieden.

Demi Schoenmakers