Naast je hoofd leegmaken, een frisse neus halen en je benen strekt heeft een dagelijkse wandeling nog veel meer voordelen. En zo’n wandeling hoeft slechts een kwartiertje te duren om effect te hebben!

1. Het zorgt voor meer inspiratie en creativiteit

Wandelen werkt ontspannend en of je nu op zoek bent naar een oplossing of wat inspiratie: na een korte wandeling in de buitenlucht zit je weer vol ideeën en creativiteit. Volgens een Amerikaanse studie gepubliceerd is in de Journal of Experimental Psychology, Learning, Memory and Cognition wekt wandelen creativiteit op. Na wat analyses bleek dat de werknemers die een wandeling hadden gemaakt een stuk creatiever waren dan de zittenden werknemers.

2. Goed voor je spijsvertering

Wanneer je spijsvertering in de war is, kun je last hebben van een opgeblazen gevoel, obstipatie, constipatie of zelfs darmkanker. Naast het handhaven van goede voedingsgewoonten en voldoende drinken, kun je je spijsvertering ook verbeteren door iedere dag even te gaan wandelen. Volgens een Japans onderzoek blijkt het helemaal slim te zijn om na het eten even te gaan lopen om alles goed te laten zakken.

3. Beter humeur

Een glas wijn of een reep chocolade kunnen je humeur een enorme boost geven. Maar wandelen doet precies hetzelfde en is ook nog eens een stuk gezonder. Vooral mensen van middelbare leeftijd hebben baat bij een wandeling iedere dag. Een korte wandeling door het bos veroorzaakte fysiologische en psychologische effecten op het gebied van relaxen. Dit blijkt uit onderzoek van het Center for Environment, Health and Field Sciences van de Chiba University Japan.   

4. Risico op chronische ziekten verminderen

Volgens de American Diabetes Association verlaagt lopen je bloedsuikerspiegel en het algehele risico op diabetes. Bovendien verlaagt regelmatig wandelen de bloeddruk, waardoor het risico op een beroerte zo’n 20 tot 40 procent lager ligt. En of dat nog niet genoeg is blijkt uit een Brits onderzoek dat degenen die voldoen aan de richtlijnen voor lichaamsbeweging (30 of meer minuten gematigde activiteit op 5 of meer dagen per week) het risico op hart- en vaatziekten 30 procent lager ligt.

Dus je mag jezelf best een schouderklopje geven wanneer je iedere dag genoeg beweegt.

Demi Schoenmakers