Het kan best eens goed zijn om op nuchtere maag te gaan bewegen. Healthy Fest expert Nanneke Scheurs legt uit waarom dit zo belangrijk is voor je lichaam.

Nanneke Schreurs is voedingsdeskundige, sportinstructrice en orthomoleculair therapeut.. In haar natuurgeneeskundige praktijk Optimal Health geeft zij voedings- en leefstijladvies. Haar tip van de dag: doe eens een activiteit voor het ontbijt!

“Stimuleer je vetverbranding door minimaal 2 keer per week op een ‘nuchtere maag’ te bewegen”, legt Nanneke uit. Ga bijvoorbeeld ’s ochtends eerst een stukje wandelen, fietsen of zwemmen. Doe dit in een rustig tempo en eet pas daarna je ontbijt. “Wanneer je je lichaam geregeld laat bewegen op een nuchtere maag, leert het om ook te switchen naar een vetverbranding.”

Je presteert en voelt je je beter wanneer jouw lichaam goed om kan schakelen van een suiker- naar een vetverbranding. Maar wanneer je lichaam altijd vol zit met suiker, verleert je lichaam het om vet als brandstof te gebruiken en zit je voortdurend in een suikerverbranding. Door op een nuchtere maag te bewegen, kan je je lichaam trainen om op een goede manier je vet te verbranden. Nanneke: “Dit zorgt ervoor dat je makkelijker op je optimale gewicht blijft maar zorgt ook voor verbetering van sportprestaties.”

Demi Schoenmakers