Hup, aan de slag! Het liefst duik je meteen in de oefeningen, en dat is best begrijpelijk. Toch maar even opwarmen van tevoren, helaas. Maar is het nu eigenlijk echt een probleem als je de opwarming een keer skipt? Wij zochten het voor je uit.

“Ik laat het mijn klanten doen, altijd”, zegt fitness personality Carlos Lens. Als personal trainer weet hij als geen ander hoe je je het best voorbereid op een intensieve training. “Het maakt niet uit of de klant te laat is of niet, ik laat hem of haar altijd vijf minuten warm fietsen. Zo kan het lichaam acclimatiseren en voorbereiden op wat er te komen staat.” Dat voorkomt niet alleen problemen als kramp, maar ook schade aan je lichaam.

Specifieke warming-up

Jarenlang was Carlos op tv te zien bij zijn ochtendprogramma Move That Body en als fitness-expert in programma’s als Big Diet en De Gouden Kooi. Tegenwoordig zou je Carlos wel de booty-goeroe kunnen noemen. Hij bracht zelfs Het Billenboek uit. Het trainen van specifieke lichaamsdelen hangt ook samen met bepaalde warming-ups, weet hij. “Het hangt af van de activiteit die je gaat doen. Ga ik squats met mijn klant doen, dan warmen ze specifiek die spieren op. Maar ga je een body en mind-training doen, dan heeft dat minder opwarming nodig, want je stroomt er langzaam doorheen.”

Tijdens Healthy Fest is ook Carlos Lens van de partij met de Booty-Zone.

Christa Koeyvoets