Aan te veel zitten, zijn grote risico’s verbonden. Zo ontdekte de Universiteit Maastricht dat elk extra uur dat mensen op een dag zitten tot 22% meer kans op diabetes type 2 leidt. Blijf dus lekker actief op werk! Met deze slimme tips is dat helemaal niet zo moeilijk.

1. Neem de trap

Natuurlijk, het is een groot cliché. Toch willen we ‘m graag nog even benoemen. Daarom nog een keer: neem eens de trap in plaats van de lift! Door geregeld de trap te nemen, verbeter je je cholesterolwaarden waardoor je het risico op hart- en vaatziekten weer verlaagt. Dat ontdekten Britse onderzoekers een aantal jaar geleden. Kleine tip: neem altijd maar één trede per keer. Uit ander Brits onderzoek blijkt namelijk dat je minder calorieën verbrandt wanneer je steeds een trede overslaat.

2. Verander van meubilair

Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zou je het zitten ten minste één keer per half uur voor twee minuten moeten onderbreken. Natuurlijk, dat is gezond, maar hoe pak je dat aan als jouw werk achter een computer plaatsvindt? Verander je omgeving! Dan verander je vanzelf mee. Wissel je oude bureau bijvoorbeeld in met een zit-sta bureau. Zo’n bureau kun je gemakkelijk op een hoogte instellen waarachter je staand kunt werken.

Ook een zitbal kan een uitkomst voor meer lichaamsbeweging bieden. Door de vorm blijf je continu in beweging om balans te houden. Vind je dit iets teveel van het goede, wissel dan eens in het uur je bureaustoel een kwartiertje om voor de bal.

3. Minder mailen

We hadden natuurlijk het zogenaamde ‘deskercise’, ofwel ‘sporten achter je bureau’ kunnen aanprijzen, maar laten we eerlijk wezen: dat is zo gênant dat niemand het ooit gaat doen. Maar deze makkelijke tip kun je wél goed uitvoeren. Hoe vaak komt het voor dat jij een van je collega’s mailt, terwijl hij of zij op twee minuten lopen zit? Vast veel te vaak waarschijnlijk. Loop de volgende keer eens naar je collega toe. Dat heeft niet alleen lichaamsbeweging als voordeel: waarschijnlijk heb je alles veel sneller geregeld dan wanneer je over en weer zit te mailen.

4. Wandelen in plaats van vergaderen

Als het zonnetje schijnt, wil je natuurlijk maar wat graag naar buiten. Maar hoe vaak doe je dat ook echt? Door drukke agenda’s wil het er nog wel eens bij inschieten. Zonde, want onderzoek wijst uit dat samen bewegen op het werk leidt tot een betere mentale gezondheid. Hoe pak je dat aan? Plan eens een wandelvergadering in, bijvoorbeeld voor een brainstorm. Hup, ga lekker de buitenlucht in.

Christa Koeyvoets