In de rubriek ‘Het Beweegdagboek van…’ komt iedere week iemand aan bod die vertelt over zijn of haar lichaamsbeweging van de afgelopen week. Deze week: de 29-jarige zwangere interieurstylist Sharon Schoenmakers.

Sharon werkt als hoofd styling bij woonwarenhuis Woonexpress. Voor haar werk is ze dagelijks bezig met de styling van de winkels. De ene dag zit ze de hele dag achter haar bureau, terwijl ze de andere dag urenlang door de winkel loopt en sjouwt. Sharon is momenteel 26 weken zwanger. 

Maandag

“Ik begin de week met een werkdag op kantoor. Dit betekent dat ik veel, heel veel heb gezeten. Maar om zo’n zitdag te compenseren, heb ik tijdens de lunch een rondje gelopen van ongeveer vijftien minuten.. In verband met mijn zwangerschap werk ik iedere dag tot ongeveer 15.00 uur. Als ik thuis kom, plof ik dan ook even neer op de bank om mijn lichaam en geest rust te geven. ‘s Avonds heb ik nog wel tien minuten gewandeld om een pakketje weg te brengen.”

Beweging: 25 minuten wandelen

Dinsdag

“Normaal gesproken probeer ik altijd een rondje te lopen tijdens de lunch op het werk, maar vandaag heb ik een training inclusief lunch dus kan ik helaas niet gaan wandelen. Maar als hoofd styling ga ik regelmatig langs bij de winkels om alles te bekijken, dus na de training ga ik nog even langs bij de winkel in Waalwijk. Hier maak ik een ronde door de winkel. Daar ben ik ongeveer een klein uurtje mee bezig en dan ben je de hele tijd rustig aan het lopen. 's Avonds ben ik best moe, dus na het eten ga ik lekker in bad en daarna beland ik op de bank.”

Beweging: 50 minuten rustig wandelen

Woensdag 

“Woensdag is mijn vrije dag, vandaag ga ik gezellig met een vriendin die ook zwanger is lunchen. Op mijn vrije dag probeer ik altijd wat rustiger aan te doen, maar ik wil ook niet stilzitten dus ben ik vandaag begonnen met zwangerschapsyoga. Ik heb nog nooit aan yoga gedaan, maar vind het echt leuk en ook erg relaxed. Ik heb ook alvast wat oefeningen gekregen voor straks als de bevalling begint, spannend!”

Beweging: 90 minuten zwangerschapsyoga

Donderdag

“Mijn werk is erg afwisselend. De ene dag zit ik op het kantoor en de andere dag ben ik eropuit en ga ik langs de winkels. Vandaag ben ik voor mijn werk in de winkel in Son. Samen met collega's maken we een uitgebreide winkelronde en daarna gaan we in de winkel aan de slag. Dan ben je heel wat aan het lopen en sjouwen. Tijdens deze dagen zit ik vrij weinig, maar door mijn zwangerschap moet ik af en toe gaan zitten als ik moe ben. Bovendien moet ik opletten dat ik geen zware spullen til. In verband met een meeting werk ik deze dag dik zeven uur, dus wanneer ik thuis kom ben ik erg moe. Normaal ga ik op donderdagavond naar een les aquafit voor zwangeren, maar vandaag besluit ik door mijn lange werkdag niet te gaan zwemmen.”

Beweging: 5 uur wandelen en sjouwen tijdens het werk

Vrijdag

“Vandaag ben ik weer een dag op kantoor en zit ik dus vrij veel. Ik probeer regelmatig even voor mezelf en mijn collega's een kopje thee of koffie te halen, zodat ik wel in beweging blijf. Het is mooi weer dus na de lunch heb ik een wat rondje gelopen van ongeveer twintig minuten. 's Avonds loop ik met mijn man nog even de stad in voor wat boodschapjes, daarna lopen we ook nog naar de supermarkt voor onze wekelijkse boodschappen. In totaal ben ik ongeveer twintig minuten in beweging geweest.”

Beweging: 40 minuten wandelen

Zaterdag

“Dit weekend gaan we gezellig weg met onze vriendengroep. Aangekomen in Leuven wandelen we ongeveer vijftien minuten naar een restaurant waar we heerlijk met z’n allen gaan lunchen. Niet veel later springen we op de fiets. De rest pakt een gewone fiets, maar mijn zwangere vriendin en ik hebben gekozen voor een elektrische fiets. Het zou eigenlijk slechts acht kilometer fietsen zijn, maar we kregen een verkeerd adres toegestuurd waardoor we verkeerd waren gefietst. In totaal hebben we uiteindelijk 24 kilometer gefietst. Ik ben blij dat ik voor de elektrische fiets heb gekozen. Eenmaal aangekomen moet ik even acclimatiseren, want ik ben een beetje chagrijnig en moe van al het fietsen. Na een lekker drankje in de zon kan ik er weer tegen. We zijn toen gaan zes kilometer gaan kanoën. Aangekomen bij het eindpunt krijgen we een drankje en mogen we vervolgens nog vier km terug fietsen. Pff...mijn kont doet nu toch echt wel zeer. Vanaf de fietsverhuur lopen we weer vijftien minuten terug naar het hotel. Daar ben ik even lekker gaan douchen en chillen op bed. Daar was ik wel aan toe, want ik ben best wel moe van deze dag. ‘s Avonds lopen we ongeveer tien minuten naar een heerlijk Mexicaans restaurant. Aan het einde van de avond rond 23.30 uur haak ik af en loop ik samen met mijn man terug naar het hotel om heerlijk te gaan slapen! De rest gaat nog op stap.”

Beweging: 40 minuten wandelen

                  28 kilometer fietsen (e-bike)

                    6 kilometer kanoën

Zondag

“Ondanks het heerlijke bed heb ik een ietwat onrustige nacht achter de rug. We konden gelukkig wel uitslapen, dus ik heb wel genoeg rust gehad. Er was een brunch gereserveerd, maar eerst zijn we nog naar een prachtige kruidentuin gewandeld. Binnen twintig minuten waren we bij de tuin gearriveerd. Ook daar hebben we ongeveer twintig minuten rondgewandeld. Daarna zijn we in 20 minuten terug gelopen richting het restaurant waar de brunch voor ons klaar stond. Na deze gezellige lunch zat het weekendje erop. Onze auto stond ongeveer 15 minuten wandelen van het restaurant. Onderweg naar de parkeerplaats merk ik dat het toch wel een pittig weekend voor was. Moe, maar wel voldaan stap ik in de auto. Op de terugweg zijn we nog even langs mijn ouders gegaan. Hier hebben we wat gedronken. De rest van de avond heb ik thuis lekker op de bank gelegen. Ik ben zo actief weekend niet meer gewend, dat merk ik wel aan mijn lichaam!”

Beweging: 75 minuten wandelen

Reactie expert Nanneke Schreurs, Optimal Health Studio

“Als zwangere is het belangrijk om te bewegen, maar ook om goed naar je lichaam te luisteren en dat doet Sharon zeker. Ze wandelt gedurende de week vaak en dat is een goede keuze om toch voldoende beweging te krijgen. Door veel buiten te zijn zorg je er in de lente en zomer voor dat je lichaam vitamine D aan kan maken. Low-impact sporten zoals wandelen, fietsen, yoga, kanoën en aquafit zijn dan ook heel geschikt tijdens de zwangerschap. En dat is precies waar Sharon voor kiest. Het getuigt ook van kracht om als het nodig is, zoals op de donderdagavond, toe te geven aan vermoeidheid en dus een keer een gepland sportmoment in te ruilen voor een moment van ontspanning. Aandachtspunt is om tijdens de zogenaamde ‘zitdagen’ elke 30 minuten even op te staan. Al is het maar een wandelingetje naar het toilet of kopieerapparaat; lang stilzitten is heel ongezond en kun je helaas niet compenseren door één dagelijkse wandeling. Leuk dat Sharon gekozen heeft voor zwangerschapsyoga; een fijne manier om je lichaam en geest voor te bereiden op de komende bevalling en ook even echt ‘me-time’ te hebben tijdens de zwangerschap.”

Demi Schoenmakers