Als je een uur gaat fietsen verbrand je net zoveel of misschien zelfs meer calorieën dan wanneer je een uur aan bodypump doet. Maar heeft het eigenlijk wel zin om alleen naar het aantal verbrandde calorieën te kijken?

Nee, het beoordelen van jouw work-out op het aantal verbrandde calorieën is niet de juiste manier. Uit een onderzoek van de Auckland University of Technology in samenwerking met Les Mills blijkt namelijk dat dat je de calorieverbranding niet op z’n nummer kunt beoordelen. “Calorieën zijn van belang, maar vooral ook hoe ze worden verbrand”, zegt hoofdonderzoeker dr. Nigel Harris. 

Calorieën meten

Aan het onderzoek deden 12 gezonde, recreatief actieve vrouwen mee. Allereerst hebben zij deelgenomen aan een les bodypump. De wetenschappers hebben gemeten hoeveel calorieën zij verbrandden tijdens de les en en zorgden ervoor dat de intensiteit van de fietsles overeenkwam. Ook tijdens de fietssessie werd gemeten hoeveel calorieën de vrouwen verbrandden. Bovendien werd zowel voor als na de trainingen bij de deelnemers bloed afgenomen om hun hormonale reactie te meten. 

Bodypump

In alle opzichten laten de resultaten van het onderzoek zien dat het lichaam een veel grotere respons heeft op bodypump, vooral wat het verbranden van calorieën betreft. De bloedlactaat niveaus die werden onderzocht waren na een bodypump maar liefst 81% hoger dan na de fietsles en het menselijk groeihormoon was 56% hoger. 

Spiermassa

De studie toont dus aan dat weerstandstraining veel grotere vetverbrandende reacties in het lichaam teweegbrengt dan het eenvoudige tellen van calorieën suggereert. Als je met fietsen 422 kcal per uur verbrandt en met bodypump 420, wil dat niet zeggen dat het een beter is dan het ander. Een training kan nadien ook effect opleveren voor de volgende keer. Zo kun je tijdens bepaald soort trainingen bijvoorbeeld spiermassa kweken, waardoor je de volgende keer nóg meer en sneller calorieën verbrandt. Bovendien zegt het nummer niks, omdat dit per persoon verschilt.

Lange termijn

Door te sporten kun je vet verliezen, maar ook spierweefsel opbouwen. “Vooral het laatste is belangrijk voor een doorlopend calorieverbruik, omdat spieren meer calorieën verbranden dan vet”, zegt Bryce Hastings, hoofd afdeling Research bij Les Mills International. “Hoe meer spieren je opbouwt, hoe meer calorieën je lichaam zal verbranden op lange termijn. Dat in combinatie met meer vetverlies leidt tot snelle veranderingen in de lichaamssamenstelling.’’

Simpel gezegd kunnen sommige oefeningen meer effect hebben, omdat ze op de lange termijn handig kunnen zijn omdat je bijvoorbeeld spierweefsel opbouwt. Focus je dus niet alleen op de calorieën door je een bepaalde oefening of training verbrandt. 

Healthy Fest in samenwerking met Les Mills

Fotocredits: Les Mills