Heb je grootste plannen en wil je graag gezond en sportief gaan leven? Pas dan op dat je in de eerste weken niet te hard van stapel loopt. Het is juist belangrijk om langzaam te beginnen met een work-out die je vol kunt houden.

Uit onderzoek van de Penn State University blijkt dat een langzame start, met een geleidelijke opbouw en het integreren van variatie het beste werkt. "Te veel mensen maken de fout om zich volledig op het sporten te storten terwijl er eigenlijk kleine stapjes nodig zijn," zegt Bryce Hastings van Les Mills

Sleutel tot succes

Voor deze studie volgden de wetenschappers 25 volwassenen met een zittende lifestyle. Zij werden uitgedaagd om 30 weken lang Les Mills lessen te volgen met een mix van cardio, kracht en flexibiliteit. Deze mensen haalden een geweldig resultaat en maar liefst 98,8% blijft sporten. De sleutel tot dit succes was voornamelijk de geleidelijk manier waarop de deelnemers zich aan hun nieuwe routine konden aanpassen. 

Genieten

In de eerste 6 weken maakten ze kennis met fitness, daarna werd de intensiteit verhoogd. Hierdoor was het goed vol te houden. Ze werden niet gelijk overladen met trainingen vol spierpijn, ze leerden dan ook echt genieten van sporten. Volgens Hastings is het daarom belangrijk om de volgende 3 stappen te volgen wanneer je begint met sporten:

Stap 1: Begin langzaam

Push je lichaam niet te snel, stop met trainen wanneer het (te) zwaar wordt.

Stap 2: Bouw het geleidelijk op

Je hoeft niet meteen een volledige work-out mee te doen.

Stap 3: Mix it up

Voeg een mix van kracht-, cardio- en flexibiliteitstraining toe.

De eerste stap naar een fit en gezond leven hoeft geen sprong te zijn. De kracht zit ‘m juist in langzaam beginnen. Door het voor jezelf leuk te houden, hou je het ook veel langer vol en volgen de resultaten vanzelf. 

Healthy Fest in samenwerking met Les Mills

Fotocredits: Les Mills