​​​​​​​Als je veel sport, kun je op een gegeven het idee hebben dat je op hetzelfde niveau blijft hangen. Je conditie wordt niet meer beter en je hebt dan geen doel meer voor ogen. Gelukkig is daar een oplossing voor. 

Wellicht is in dit geval een HIIT-training iets voor jou. Want niet de lengte van een training, maar de intensiteit geeft de aanzet tot verandering. 

Hoger level

In twee afzonderlijke studies hebben dr. Jinger Gottschall en onderzoekers van de Penn State University aangetoond dat de HIIT-progamma’s van Les Mills de conditie van fitte en gezonde mensen naar een hoger level tillen. HIIT staat voor high-intensity interval training. Deze training duurt 30 minuten en je wordt in die tijd tot het uiterste gepusht. Je traint met onder andere een halter, gewichtschijven en je eigen lichaamsgewicht. 

Verbeteringen

Voor het eerste onderzoek hebben de wetenschappers een groep van 5 volwassenen geanalyseerd. Normaal gesproken volgden zij allemaal 5 uur per week fitnesslessen. Na een tijdje werd de 1 uur vervangen door 2 HIIT-progamma’s, om te zien wat voor effect dit zou hebben. Wat blijkt? De deelnemers hadden naderhand allemaal aantoonbare verbeteringen in de vetvrije massa, glucosetolerantie en maximaal zuurstofverbruik. Ook was er een verrassende vermindering van de risicofactoren voor hart- en vaatziekten. 

Minder lang trainen

Voor het tweede studie hebben de onderzoekers een groep vrouwelijke professionele atleten gevolgd. Zo bracht een voetbalteam de gebruikelijke 7 uur training terug naar en 4 uur en voegde 2 HIIT-trainingen toe. Ondanks dat de voetbalsters 2 uur minder trainden per week, zagen ze aanzienlijke veranderingen in hun lichaamssamenstelling en fitnessniveaus. 

Conditie

Uit beide studies blijkt dus dat je je conditie wel degelijk kunt verhogen door 2 keer per week een HIIT-training van 30 minuten in te lassen. “Voor mensen met een goede basisconditie en voldoende kracht, helpt HIIT je om blijvend fitter te worden”, zegt Bryce Hastings van Les Mills. “Voor sporters kan het de trainingstijd zelfs verkorten en toch de prestaties verbeteren.”

Intensiteit

Ook is de kans op blessures kleiner bij HIIT-trainingen, zegt Hastings. Door de variatie in HITT-trainingen ontstaan er minder snel blessures dan bij de traditionele conditietrainingen zoals hardlopen. Kortom: niet de lengte van een training, maar de intensiteit geeft de aanzet tot verandering. 

Benieuwd of een HIIT-training iets voor jou is? Kom naar het Healthy Fest Weekend en probeer een Les Mills GRIT sessie van 30 minuten uit van Les Mills. 

Healthy Fest in samenwerking met Les Mills

Fotocredits: Les Mills