Actief bezig zijn is natuurlijk altijd goed, maar wist je dat sporten op een lege maag extra veel voordelen heeft? Aniek Jonckers van PUUR POWER legt het je uit. 

Of je het nu ’s ochtends doet nog voor het ontbijt of ’s middags of ’s avonds vlak voor het eten: er zijn genoeg redenen waarom sporten op een lege maag een slimme zet is. 

Geen honger meer

Door het sporten verdwijnt bijvoorbeeld de trek of honger die je hebt. “En dus kun je op die manier veel gemakkelijker zonder honger je dieet, goede voornemens of snaaibuien de baas blijven. Of als je een dagje buiten de lijntjes hebt gekleurd, pak je de volgende ochtend op deze manier je balans. Hoe fijn!?”

Betere focus

“Een ander voordelig effect van bewegen op een lege maag is de productie van het groeihormoon. Die gaat door het dak als je in de ochtend voor je ontbijt eerst nog gaat sporten.” Het groeihormoon zorgt ervoor dat je vet gaat verbranden, dus hierdoor val je makkelijker af. Bovendien zorgt het ervoor dat je lichaam beter herstelt na het sporten. “En alsof dat nog niet genoeg is, krijg je er ook nog ontzettend veel energie van en geeft het je betere focus.”

Fitter

“Probeer het maar eens. Fiets lekker, het liefst tegen de wind in, naar je werk. En begin pas op je werk aan je ontbijt. Je zal merken dat je veel scherper en fitter bent. In plaats van thuis ontbijten en met een volle maag tegen de wind in worstelen naar je werk. Dan voel je je veel zwaarder en vermoeider als je aankomt.”

Kort maar krachtig

Aniek geeft je nog een tip: “Sport kort maar krachtig”, zegt ze. “Fiets hard naar je werk. Of spring 2 minuten touwtje voor je ontbijt. Doe 2 minuten jumping jacks of klim op de trampoline van je kids. Even je hartslag omhoog jagen en moe worden. Daag je lijf uit vlak voordat je gaat eten.”

Luisteren naar je lichaam

Volgens Aniek moet je wel goed naar je lichaam luisteren wanneer je op lege maag gaat sporten. “Als je merkt dat je tijdens het sporten flauw of zelfs rillerig wordt, dan kun je beter even een banaantje eten voor je volle bak gaat sporten. Blijf altijd naar je lijf luisteren.” Sporten op een lege maag is niet voor iedereen geschikt. Ben je een kind, ziek, diabeet of zwanger dan kun je dit alleen doen onder professionele begeleiding. 

Meer informatie? Dat lees je op de website van Aniek.