Sporten is natuurlijk hartstikke gezond. Je wordt er fit van, het is goed voor je gezondheid en het kan je geestelijke prestaties verbeteren. Maar is het ook gezond om 7 dagen per week te trainen?

Steeds meer mensen kunnen niet meer zonder sport en duiken het liefst iedere dag de sportschool in. Maar is dagelijks sporten eigenlijk wel gezond? 

Hoge lat

Volgens sportarts Kris Peeters is het kiezen voor een sportieve levensstijl een goede zaak. Toch betekent dit niet dat je iedere dag moet gaan sporten. Volgens hem is 3 à 4 keer per week sporten ideaal. “We merken dat steeds meer mensen de lat hoger leggen”, legt hij uit aan HLN.be. “Met extreme sporten is niets mis, op voorwaarde dat je het verantwoord aanpakt.” Ook is het belangrijk om te variëren. Focus je de ene dag op krachttraining, terwijl je de andere dag lekker gaat hardlopen in het bos. 

Risico’s

Uit onderzoek dat is gepubliceerd in JAMA Internal Medicine blijkt dat mensen die 1 à 2 dagen per week sporten dezelfde voordelen krijgen als degenen die dagelijks trainen. Voor dit onderzoek heeft de Loughborough University in Engeland maar liefst 63.000 mensen geanalyseerd. Mensen die zeiden slechts 1 à 2 dagen per week te sporten, verlaagden door het bewegen hun kans om vroegtijdig te sterven met 30 tot 34%. Terwijl mensen die dagelijks in de sportschool te vinden zijn, het risico met 35% verlaagden. Kortom: het maakt niet heel veel uit, als je maar wel iedere week minstens 1 keer sport. "Het belangrijkste punt dat onze studie maakt, is dat de frequentie van sporten niet belangrijk is", zegt onderzoeker Gary O’Donovan. Het gaat om de intensiteit. 

Spiegelen

Toch zijn genoeg mensen verslaafd aan sporten. Dit komt doordat de realiteit in de media rooskleuriger wordt voorgesteld, zegt Peeters. Je kijkt naar de televisie en het lijkt alsof je na 2 maanden trainen al de marathon kan lopen. “Mensen spiegelen zich daaraan, met alle gevolgen van dien.” Peeters ziet dan ook regelmatig mensen die overdrijven en zelfs met gevorderde blessures door blijven trainen. 

Rustdag

“Het verslavende aspect van sport hoeft zeker niet negatief te zijn. Denk maar aan mensen die na een stresserende werkdag hun hoofd ‘leeglopen’ of lopen als middel tegen depressie. Maar elke dag sporten kan niet gezond zijn.” De sportarts raadt dan ook iedereen aan om niet iedere dag te gaan sporten. Het is belangrijk dat je lichaam tenminste 1 rustdag per week krijgt. “Je lichaam heeft grenzen. Die kan je met krachttraining wel wat verleggen, maar niet tot in het oneindige.” Balans is het juiste woord hiervoor. 

Alarmsignalen

Maar wanneer sport je te veel? Je merkt vooral dat je te ver bent gegaan als je last begint te krijgen van abnormaal gewichtsverlies, vermoeidheid, slaapproblemen en als je geen hartslagverhoging meer ervaart bij inspanning. Bovendien kun je ook beter aan de bel trekken wanneer je een schuldgevoel krijgt wanneer je een dag niet sport. Dit zijn allemaal alarmsignalen van je lichaam dat je veel te veel sport. 

Demi Schoenmakers