De een staat om zes uur naast z'n bed om te gaan hardlopen, de ander traint liever na het werk pas. Bestaat er eigenlijk een optimaal moment om te sporten? Healthy Fest zocht het voor je uit.

Het meest gunstige tijdstip om te sporten is voor iedereen anders. De één moet ’s morgens de kinderen naar de crèche brengen, terwijl de ander ’s avonds pas richting zijn of haar werk gaat. Het moment waarop je gaat sporten verschilt daarom per dag en is afhankelijk van jouw persoonlijke voorkeur. Maar: wat is volgens experts het beste tijdstip voor je workout? En waarom? Danielle de Wildt van Essentrics legt aan ons uit hoe het zit.

Ochtend

“Onderzoek heeft aangetoond dat er wel degelijk verschillen zijn tussen sporten in de ochtend en aan het eind van de dag”, vertelt De Wildt. Ze vertelt dat je lichaam in de ochtend langer nodig heeft om op gang te komen, maar dat het effect van de workout voor de rest van de dag voelbaar blijft. Zo krijg je bijvoorbeeld meer energie en bewegingsvrijheid. Uit onderzoek aan de Universiteit van Georgie blijkt dat er bij het sporten verschillende neurotransmitters vrijkomen - dopamine en serotonine bijvoorbeeld - die allemaal geassocieerd worden met een energieker gevoel.

Middag

Ten opzichte van de ochtend, voelt het in de middag makkelijker om te trainen, zegt De Wildt: “Je lichaam is al warm en de spieren en je fascia komen makkelijker in beweging”. Tussen 14:00 en 18:00 uur heeft je lichaam de meeste energie en produceert het hormonen en testosteron op z’n best. Dit zorgt ervoor dat je op dat moment de meeste kracht hebt, dus als je sterker wil worden, is dit hét moment om te sporten. Daar staat tegenover dat in de middag de kans wel groter dat je je training overslaat, omdat er werk of iets sociaals tussenkomt. Je zal daarom een training in de middag echt moeten inplannen, anders schiet deze er al gauw bij in.

Avond

Volgens Danielle de Wildt kan na 21:00 uur sporten ervoor zorgen dat je meer moeite hebt om in slaap te vallen. Door het sporten komen namelijk stresshormonen vrij, die ons alert en wakker houden. Bovendien stijgt onze lichaamstemperatuur door het sporten en om goed in slaap te kunnen vallen, moet het lichaam eerst afkoelen. Dit duurt minstens 2 uur. Het is wel afhankelijk van het soort workout dat je doet: “Een halfuurtje rustige yoga of een lekkere wandeling, kan juist zorgen voor de nodige ontspanning”, aldus De Wildt.

Consistentie 

Uiteindelijk is niet het moment waarop je gaat, maar de consistentie in het aantal workouts hetgeen wat bepalend is voor een effectieve sportroutine: “Wat je voorkeurstijd ook is, consistentie is de beste manier om ervoor te zorgen dat je workouts een vast onderdeel van je wekelijkse routine worden.” Daarnaast moet je voor jezelf bepalen wat je wil bereiken met je workout. Wil je meer energie? Ga dan ’s morgens sporten. Als je je spieren wil ontwikkelen, kan je beter ’s avonds gaan. Je hebt dan meer kracht dan in de ochtend. 

Healthy Fest / Paula Vaarkamp