Niet iedereen vindt het even prettig om ’s morgens te sporten. Als je geen ochtendmens bent, is het voor jou niet te bevatten dat er mensen zijn die om 6 uur opstaan om nog even een workout mee te pakken voordat ze richting werk gaan. Wij zochten uit of je eigenlijk beter ‘s ochtends of ‘s avonds kunt sporten.

Het meest gunstige tijdstip om te sporten is voor iedereen anders. De één moet ’s morgens de kinderen naar de crèche brengen, terwijl de ander ’s avonds pas richting zijn of haar werk gaat. Het moment waarop je gaat sporten verschilt daarom per dag, afhankelijk van jouw persoonlijke voorkeur. Maar: wat is volgens experts het beste tijdstip voor je workout? En waarom? Danielle van Essentrics legt aan ons uit hoe het zit.

Ochtend

“Onderzoek heeft aangetoond dat er wel degelijk verschillen zijn tussen sporten in de ochtend en aan het eind van de dag”, vertelt Danielle. Ze vertelt dat je lichaam in de ochtend langer nodig heeft om op gang te komen, maar dat het effect van de workout voor de rest van de dag voelbaar blijft. Zo krijg je bijvoorbeeld meer energie en bewegingsvrijheid. “Sporten zorgt dat de neurotransmitters dopamine, noradrenaline en serotonine vrijkomen, evenals histamine. Deze neurotransmitters zijn allemaal gekoppeld aan een energieker gevoel”, aldus Patrick O’Connor, professor bewegingswetenschappen aan de Universiteit van Georgia.

Middag

Ten opzichte van de ochtend, voelt het in de middag makkelijker om te trainen, zegt Danielle: “Je lichaam is al warm en de spieren en je fascia komen makkelijker in beweging”. Tussen 14:00 en 18:00 uur heeft je lichaam de meeste energie en produceert het hormonen en testosteron op z’n best. Dit zorgt ervoor dat je op dat moment de meeste kracht hebt, dus als je sterker wil worden, is dit hét moment om te sporten. Echter, de kans is in de middag wel groter dat je je training overslaat, omdat er werk of iets sociaals tussenkomt. Je zal daarom een training in de middag echt moeten inplannen, anders schiet deze er al gauw bij in.

Avond

Volgens Danielle kan na 21:00 uur sporten ervoor zorgen dat je meer moeite hebt om in slaap te vallen. Door het sporten komen namelijk stresshormonen vrij, die ons alert en wakker houden. Bovendien stijgt onze lichaamstemperatuur door het sporten en om goed in slaap te kunnen vallen, moet het lichaam eerst afkoelen. Dit duurt minstens 2 uur. Het is wel afhankelijk van het soort workout dat je doet: “Een ontspannen Essentrics-sessie, halfuurtje rustige yoga of lekkere wandeling, kan juist zorgen voor de nodige ontspanning”, zegt Danielle.

Consistentie 

Uiteindelijk is niet het moment waarop je gaat, maar de consistentie in het aantal workouts hetgeen wat bepalend is voor een effectieve sportroutine: “Wat je voorkeurstijd ook is, consistentie is de beste manier om ervoor te zorgen dat je workouts een vast onderdeel van je wekelijkse routine worden.” Daarnaast moet je voor jezelf bepalen wat je wil bereiken met je workout. Wil je meer energie? Ga dan ’s morgens sporten. Als je je spieren wil ontwikkelen, kan je beter ’s avonds gaan. Je hebt dan meer kracht dan in de ochtend.

Bronnen

Womens Health / Fitgirlcode / Dorsoo 

Paula Vaarkamp