In de rubriek ‘Het Beweegdagboek van…’ komt iedere week iemand aan bod die vertelt over zijn of haar lichaamsbeweging van de afgelopen week. Deze week: kok Roza Weerman (23).

Roza woont samen met haar vriend in Haarlem. Daar werkt ze als kok in het restaurant Olivijn. Tijdens haar werk staat ze soms meer dan 10 uur op haar benen en is ze continu in beweging. In haar vrije tijd probeert Roza 3 keer per week naar de sportschool te gaan. Ze doet graag leuke dingen met haar vriend, die ook kok is. Het liefst gaan ze uit eten of staan ze thuis in de keuken om een lekkere maaltijd te bereiden.  

Maandag

“Op zondag, maandag en dinsdag heb ik standaard weekend. Mijn vrije dag begint vandaag om 11:15 uur. Samen met mijn vriend fiets ik naar de Albert Heijn en daar halen we lekkere hapjes. Daarna fietsen we zo’n 18 minuten naar duinmeer het Wed in Bloemendaal, waar we de hele middag in de zon op een handdoek liggen. Rond een uur of 16:00 uur fietsen we weer 18 minuten terug naar huis. ’s Avonds gaan we uit eten bij Café Colette in Haarlem. Om de dag af te sluiten doen we nog een wijntje bij wijnbar Viqh en dan is het tijd om naar huis te gaan.”

  • Actieve kcal: 502
  • Aantal stappen: 5.593
  • Afstand gelopen: 4,21 km

Dinsdag

“Om 11:00 uur staan mijn vriend en ik in de sportschool. Daar doe ik 15 minuten krachttraining en 45 minuten cardio. Na het sporten fietsen we naar huis en frissen we ons op. In de middag rijden we naar Aalsmeer om daar een stukje te varen. Bij de Albert Heijn halen we wat lekkers voor op de boot. Rond 17:00 uur zijn we weer terug in Haarlem. ’s Avonds eten we bij Restaurant Diga in Haarlem. Daarna kijken we thuis op de bank nog een film.”

  • Actieve kcal: 948
  • Aantal stappen: 12.924
  • Afstand gelopen: 9,68 km

Woensdag

“Op woensdag begint mijn werkweek weer. Normaal begin ik op woensdag altijd om 12:00 uur, maar omdat het vandaag niet zo druk is mag ik om 17:00 uur beginnen. Omdat ik later begin, ga ik nog even naar de sportschool. Daar doe ik 20 minuten krachttraining en 40 minuten cardio. Als ik thuis kom spring ik onder de douche. Ik ruim het huis op en maak schoon. Om 17:00 kom ik aan op werk, waar ik even snel een pasta eet. Om 18:00 uur begin ik met werken en om 23:45 ben ik klaar. Zoals altijd zit ik na werk nog even op de bank met mijn vriend en niet lang daarna ga ik slapen.” 

  • Actieve kcal: 997
  • Aantal stappen: 14.605
  • Afstand gelopen: 11,12 km

Donderdag

“Ik begin vandaag om 10:00 uur met werken. We hebben 2 tafels van 2 man voor de lunch. Rond etenstijd houd ikeen klein uurtje pauze, waarin ik noodles met bouillon, varkenshaaspuntjes en bimi eet. We hebben 32 man diner en om 23:30 uur ben ik klaar met werken. Ik plof nog even neer op de bank en ga om 02:00 uur slapen.” 

  • Actieve kcal: 697
  • Aantal stappen: 13.549
  • Afstand gelopen: 10,31 km
View this post on Instagram

🔥🔥🔥

A post shared by Roza (@rozaweerman) on

Vrijdag

“Om 10:00 uur begin ik met werken. Vandaag heb we een tafel van 2 en een tafel van 3 man voor de lunch. Mijn dag is een beetje hetzelfde als gisteren. Ik neem weer een klein uurtje pauze en eet tijdens mijn pauze een caesar salade. Na het eten draaien we 36 man diner. Om 00:00 ben ik klaar met werken en kijk ik nog even Netflix met mijn vriend thuis. Om 01:30 gaan we slapen.”

  • Actieve kcal: 837
  • Aantal stappen: 16.496
  • Afstand gelopen: 12,57 km

Zaterdag

“Om 07:00 uur gaat onze wekker. We doen snel onze sportkleding aan en gaan naar de sportschool. Ik doe 15 minuten krachttraining en 30 minuten cardio. Om 9:00 uur zijn we weer thuis. Snel douchen, aankleden en om 10:00 uur weer werken. Vandaag hebben we 13 man voor de lunch. Hierna hebben we weer een klein uur pauze, waarin we rijst eten met gebakken Chinese kool en kipsaté. Met het diner draaien we 31 man. Ik ben om 00:15 uur klaar met werken en doe nog een sluitdrankje. Om 02:30 ga ik naar bed.” 

  • Actieve kcal: 969
  • Aantal stappen: 17.165
  • Afstand gelopen: 13,03 km

Zondag

“Vandaag begint mijn weekend. Ik slaap heerlijk uit tot 11:00 uur en word daarna lekker rustig wakker. Om 12:45 uur sta ik in de sportschool. Ik begin met krachttraining, maar het is erg druk dus ik doe dit maar 10 minuten. Daarna doe ik 50 minuten cardio. ’s Middags spreek ik met mijn zus af in de stad om een cadeautje te kopen voor onze moeder die dinsdag jarig is. We lopen nog een klein rondje extra door de stad en daarna ga ik weer richting huis. Ik heb geen zin om te koken, dus bestel rond 18:00 uur sushi bij Nagoya in Haarlem. De rest van de avond lig ik languit op de bank en kijk ik tv. Rond 01:00 uur ga ik naar bed.” 

  • Actieve kcal: 819
  • Aantal stappen: 11.812
  • Afstand gelopen: 8,78 km

Reactie van Nanneke Schreurs, orthomoleculair therapeut en personal trainer bij Optimal Health Studio: 

"Roza heeft een heel actief leven. Een voordeel van werken in de horeca is dat je gedurende je werkdag veel lichaamsbeweging krijgt. Een nadeel is de werktijden. Je bent vaak laat klaar en gaat dus laat naar bed. Een korte nachtrust gaat ten koste van je herstel. Daar is dus nog wel winst te behalen. In plaats van Netflix kijken, is het soms goed om wat eerder naar bed te gaan als je weet dat je de volgende dag weer vroeg op moet.

Het is goed dat Roza zowel krachttraining als cardiotraining doet. Wat mij wel opvalt, is dat ze minder tijd aan krachttraining besteedt dan aan cardiotraining. Krachttraining is ontzettend belangrijk voor een gezond en fit lijf. Ook zorgt het ontwikkelen van je spieren voor een goede verbranding in rust. Het heeft daarna een positieve invloed op je hormoonhuishouding. Ik raad Roza aan om de verhouding van tijd die ze aan krachttraining en cardiotraining besteedt, eens om te wisselen. Dus: meer krachttraining, minder cardiotraining.

Wat daarnaast een mooie aanvulling zou kunnen zijn, is om zo nu en dan eens een yogales te volgen. Hiermee werk je aan flexibiliteit en balans. 

Verder vind ik het mooi om te zien dat ze een actief leven heeft met naast haar werk ook genoeg ruimte en tijd voor ontspanning en leuke dingen."

Bekijk ook: