Een halfuur bewegen per dag. Voor de één is dat een fluitje van een cent, maar voor de ander lijken die 30 minuten een eeuwigheid te duren. Gelukkig zijn er een aantal manieren om jouw dagelijkse portie sport of beweging – in welke vorm dan ook – gemakkelijker vol te houden.

Tijdstip

Kies een geschikt tijdstip om te gaan. Ben jij geen ochtendmens? Maak het jezelf dan niet te moeilijk en zorg dat je de avonden vrij plant om naar de sportschool te gaan of een wandeling te maken. Het heeft geen zin om jezelf te dwingen ’s ochtends te gaan, terwijl je weet dat je dan eigenlijk niet zo productief bent. Zodra je voor jezelf bepaald hebt welk moment van de dag je gaat: plan dit dan ook echt in en houd je eraan! Zie het als een werkafspraak; die zeg je ook niet zomaar af omdat je geen zin hebt. Het geeft rust om te weten dat je dat halfuur in je overvolle agenda hebt gereserveerd om te sporten en voor niks anders. Het is dan ook makkelijker om het vol te houden, omdat je je er van tevoren al op hebt ingesteld.  

Weet wat je doet

Het is lastig om iets door te zetten als je geen idee hebt waar je mee bezig bent. Op die manier zal je het niet leuk vinden en sneller opgeven. Als je bijvoorbeeld weer eens staat te klunzen in de sportschool, is daar natuurlijk helemaal niks aan. Je voelt je ongemakkelijk en daarbij heb je geen duidelijk doel voor ogen. Probeer dit te voorkomen door vooraf goed uit te vogelen wat je wil doen. Het internet staat vol met tips en schema’s waarmee je kan beginnen! Ook is het belangrijk om af te vragen welk resultaat je wil behalen. Stel een doel en werk daar naar toe. Dan heb je een goede motivatie om het vol te houden en zal de tijd ook sneller voorbijgaan.   

Afleiding

Zorg voor fijne afleiding in de vorm van muziek, of onze tip: een luisterboek. Een wandeling is zo voorbij als je je ondertussen laat meeslepen door een interessant artikel of spannende roman. Luisterboeken worden steeds populairder, wat er ook voor zorgt dat het aanbod groeit. Je kunt een luisterboek simpel afspelen door middel van een streamingdienst als Storytel. Laat je inspireren door een informatief boek als ‘The Subtle Art of Not Giving a F*ck’ of kies voor een amuserend verhaal uit de boekenreeks van bijvoorbeeld Harry Potter. Je zult zien dat die 30 minuten voorbij vliegen! 

Juiste voeding 

De juiste voeding kan wonderen doen voor jouw productiviteit. Denk daarom goed na wat (en óf) je wil eten als je van plan bent om erop uit te gaan. Ga je een stukje wandelen of hardlopen? Dan wil je het liefst niet te zwaar eten. Ben je van plan om een krachttraining te doen? Kies dan voor een maaltijd met wat meer koolhydraten. Misschien kies je voor een rustige yoga-sessie en vind je het zelfs prettiger om pas na die sessie te eten. Beloon jezelf dan bijvoorbeeld met een lekkere salade of pasta als je die 30 minuten hebt volgemaakt.

Paula Vaarkamp