Bewust kiezen voor je gezondheid: dat kan op allerlei manieren. Door te sporten, te stoppen met roken, of elke dag te mediteren. In maart 2019 besloot Ramona korte metten te maken met haar overgewicht. Met behulp van crossfit en de juiste voeding streeft ze ernaar om in maart 2020 minstens 50 kilo lichter te zijn.

Op 12 maart 2019 stelde Ramona de Brock (36) zichzelf het concrete doel om binnen precies een jaar 50 kilo af te vallen. Eerder verloor ze ook al een hoop gewicht, maar door de komst van haar zoontje liep dit niet helemaal volgens plan. Hoewel ze 40 kilo afviel, was ze na haar zwangerschap weer 30 kilo zwaarder. Inmiddels is haar zoontje 3,5 jaar oud en heeft Ramona besloten om het afvallen weer op te pakken.

Onder begeleiding van haar crossfitcoach Floor Kok traint Ramona stevig door: vier ochtenden in de week plant ze in om keihard aan de bak te gaan. “We lopen heel goed op schema. Ik ben al 32,5 kilo kwijt. Op een gegeven moment gaat het wat langzamer, maar daarmee hebben we rekening gehouden in de planning. We lopen zelfs voor! Als ik zo doorga, ben ik straks misschien wel meer kwijt dan 50 kilo.”

Crossfit

Dankzij Floor ontdekte Ramona crossfit. Floor heeft haar eigen crossfitzaal en geeft daar elke dag les. “Crossfit is een combinatie van krachttraining en conditietraining. Er worden bewegingen toegepast die je in het dagelijks leven ook maakt. Het is uitdagend en afwisselend. Iedereen kan meedoen aan een les. Het maakt niet uit hoe fit of sterk je bent, alle oefeningen zijn op je eigen niveau uitvoerbaar.” 

Hoe zo’n les eruitziet, varieert per dag. “Iedere dag heb je een WOD (Workout of the Day). Deze bestaat uit een reeks van verschillende oefeningen. Elke training ligt de focus op iets anders. De ene keer conditie, de andere keer kracht. Soms moet je zo veel mogelijk herhalingen doen in een zo kort mogelijke tijd. Een andere keer kijk je hoe ver je kan gaan. Bijvoorbeeld zo veel mogelijk kilo deadliften.”

De juiste mindset 

De coaching is gericht op crossfit, maar ook op mindset. “Toen ik de eerste keer ging afvallen, lag bij de trainingen vooral de focus op zo veel mogelijk bewegen. Nu besteden we ook aandacht aan de juiste mindset. Elke week hebben we een coachgesprek van een halfuur waarbij we doornemen hoe het gaat en wat zich afspeelt in mijn hoofd. Dat, plus de crossfit en de juiste voeding, is voor mij het perfecte totaalpakket.”

Ramona sport elke week standaard vier keer. Dat is soms puzzelen. “Iedere zondag maak ik mijn weekplanning voor de nieuwe week. Het eerste wat ik doe, is kijken wanneer ik kan sporten. Dat staat op nummer één. Ik heb vaste dagen waarop ik sport, maar soms komt er iets tussen. Dan zorg ik ervoor dat ik meteen een ander moment uitkies waarop ik wel kan.”

“Dankzij crossfit ben ik veel fitter en sterker geworden; niet alleen lichamelijk, ook mentaal. Het is fijn om in een gezelschap te trainen waarbij het niet uitmaakt welk niveau je hebt. Er is een app waarin je je gegevens kunt loggen. Hier kun je zien hoeveel gewicht je bijvoorbeeld de vorige keren hebt gebruikt of hoe lang je over een oefening deed. Dat is erg motiverend. Je blijft jezelf iedere keer uitdagen. Iedereen is goed op zijn eigen niveau.” 

Supplementen

Naast trainen, het letten op voeding en prikkelen van haar mindset, gebruikt Ramona ook supplementen tijdens haar afvaltraject. “Voor een goede vetzuurbalans gebruik ik omega-3 visolie. Hiermee verklein je de kans op hart- en vaatziekten en voorkom je een hoge bloeddruk. Ook helpt het met herstel van mijn spieren.” 

“Daarnaast neem ik 2 keer per dag 1 ml magnesium in. Deze mineralen heb ik nodig voor de vorming van botten en spieren, het goed functioneren van spieren en de goede werking van een aantal enzymen. Wanneer je een tekort hebt aan magnesium, kun je spierkrampen en vermoeidheid ervaren.” 

“Op advies van Floor neem ik naast de voedingssupplementen ook iedere dag een bepaalde hoeveelheid pillen: multi-vitamine, fundazymes, dim en L-glutamine. Laat je op het gebied van supplementen en pillen altijd goed adviseren voordat je ze neemt. Het is niet goed om meer binnen te krijgen dan je nodig hebt en deze hoeveelheid verschilt per persoon.”

Verloop

Ramona is uiterst vastberaden om haar doel te behalen. “Ik heb er veel vertrouwen in dat het allemaal goedkomt. Ik voel me top! Hoewel de kilo’s er minder snel afvliegen dan toen ik net begon met afvallen, is het toch steeds beter vol te houden. Dit komt omdat ik progressie boek. Ik ben me bewust van wat ik doe en met het crossfitten erbij kan het alleen maar een succesverhaal worden. Eigenlijk is het een nieuwe leefstijl geworden. En dit keer behaal ik wél mijn doel.”

Ramona vindt het leuk om haar afvaltraject te delen op Instagram. “Zo kan ik anderen motiveren om te laten zien dat het wel degelijk mogelijk is om van heel ver toch weer terug te komen. Zonder ingrijpende operatie, maar door simpelweg veel sporten en gezond eten. Ik wil de wereld laten zien dat iedereen kan afvallen.”

Wat zegt de gezondheidsexpert?

Loraine Pengel is Crossfitcoach en personal trainer bij Vondelgym. Zij weet als geen ander hoe het is om alles te geven in de sportschool. Loraine vertelt dat het erg belangrijk is om iemand naast je te hebben die je door het afvalproces heen kan helpen. “Ramona heeft een heel moedige beslissing genomen om zelfs na de aangekomen zwangerschapskilo’s weer voor het afvallen en de gezonde levensstijl te gaan. Met zulke grote doelen is het belangrijk dat een professional je kan helpen. Iemand die verstand heeft van bewegen en voeding, maar ook iemand die jou kan helpen om met dagelijkse stress om te gaan.”

“Naast de verschillende elementen bij Crossfit, is het vooral de community die ervoor zorgt dat je gemotiveerd blijft. Een fitnessprogramma kan op den duur saai worden, maar crossfit is elke dag anders. Door deze variatie blijft het spannend en leuk. De WOD’s zijn geprogrammeerd om jou sterker te maken, maar ook om je klaar te stormen voor de onverwachte dingen in het dagelijks leven. De community zorgt dat je naar de lessen blijft komen. Je bouwt een band op je met ‘crossfitbuddy’s’ en sleept elkaar door de work-out heen, hoe zwaar deze ook is.”

“Daarnaast helpt crossfit je met je mentale gesteldheid. Hoe ga je om met een tegenslag? Wat doe je als je langzamer blijkt dan je gepland had? Wat als je een bepaald doel niet haalt? Geef je op en ga je bij de pakken neerzitten en kom je niet meer terug? Of zeg je tegen jezelf dat je 100% hebt gegeven en ben je daar dan toch trots op? Bij afvallen is het mentale spelletje erg belangrijk. Als de weegschaal iets anders zegt dan hoe jij je voelt, is dat niet leuk. Je moet dan tegen jezelf kunnen zeggen: oké kom op, ik pak het vanaf hier op en ga zo goed mijn best doen als ik kan.”

Loraine kan zien dat Ramona het crossfitten erg serieus neemt. “Als je echt serieus wil afvallen is het inplannen van je trainingen een cruciale stap. Ramona doet dat heel goed. Je moet je trainingen zien als prioriteit en deze ook zo behandelen. Doe je dat niet, is de kans groot dat je straks maar 1 of 2 keer per week gaat en dat is al de helft minder dan je gepland had! Door je trainingen in je agenda mee te nemen maak je een afspraak met jezelf. Dat is één van de belangrijkste afspraken die je kan maken. Zodra jouw omgeving merkt dat jij het sporten als prioriteit hebt, zullen zij daar alleen maar respect voor hebben. Jij wordt er uiteindelijk een beter persoon van!”

Naast de feedback op Ramona haar verhaal heeft Loraine nog een aantal tips:

Herstel

“Ramona doet al veel aan haar herstel. Slaap is een onderdeel dat vaak wordt vergeten, zeker bij het hebben van (kleine) kinderen. Het lichaam herstelt zich namelijk pas als het rust. Zorg dus dat je goed slaapt. Streef naar zeker 9 uur goede slaap per nacht. Een donkere kamer, de juiste temperatuur en een goed bedritueel zijn daarbij van groot belang. Probeer je telefoon of ander blauw licht ruim voordat je je bed opzoekt te vermijden. Zo kom je de nacht zo goed mogelijk door en optimaliseer je je herstel.”

Omgeving

“Stel je omgeving op de hoogte van het traject waar je je in bevindt. Dan kunnen zij rekening met je houden. Denk aan eten en drinken op feestjes. Hier kun je zelf ook een aandeel in hebben. Weet van tevoren wat je gaat doen. Neem je eigen eten mee of neem je het risico en eet je wat de pot schaft? Wat het ook wordt: zorg dat jij hier bewust voor kiest.”

Doel

“Wees niet te streng in je doelen. Gewicht dat je in meer dan een jaar bent aangekomen, is vrijwel onmogelijk om kwijt te raken in een jaar. ‘Steady and slow is the way to go’. Geef je lichaam tijd om te wennen aan nieuwe routines. Een crashdieet gaat er misschien snel af, maar komt er net zo hard weer aan. Afvallen doe je niet ‘zomaar even’. Als je wil dat het blijvend is, zal je hele levensstijl moeten veranderen, anders houd je het niet vol”

“Daarnaast zal je op een gegeven moment van de weegschaal af moeten stappen. Het menselijk lichaam verandert. De samenstelling van het lichaam verandert. In het begin vliegen de kilo’s eraf. Dat zal vooral vocht zijn. Daarna verlies je vet, maar je komt ook spiermassa aan vanwege het vele sporten. Bijt je dus niet vast aan dat getal op de weegschaal, maar kijk hoe jíj je voelt in jouw lichaam.”

Weten waarvoor je het doet 

“Wees je bewust van waarom je het doet. Gaat het om een kledingstuk waar je weer in wil passen, of wil je gewoon lekkerder in je vel zitten? Welke reden je ook hebt: maak deze duidelijk en herinner je jezelf eraan wanneer het moeilijk wordt. Zo lang jouw ‘waarom’ duidelijk en belangrijk genoeg is, zal het makkelijker zijn om het vol te houden. Ik hoop dat Ramona haar doel bereikt en nog zoveel meer dan dat! Ga zo door en blijf jezelf en de rest motiveren.”

Paula Vaarkamp